.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

...NOTA semester 2/2011...

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera buat semua pembaca laman ini. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT atas kurniaan nikmat iman dan Islam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Selamat kembali ke kampus kepada semua pelatih guru IPG Kampus Perempuan Melayu khususnya dan IPGM umumnya. Selamat datang juga ana ucapkan buat bakal pelatih-pelatih guru yang akan mendaftar di kampus-kampus Institut Pendidikan Guru di seluruh Malaysia.

bergelar pelatih guru semester akhir

Sedar atau tidak kita sudah tamat cuti semester 1/2011 bagi pengajian tahun ini. Alhamdulillah, kita juga masih diberikan kesempatan untuk meneruskan pengajian sebagai pelatih guru dalam merealisasikan cita-cita sebagai seorang pendidik. Rasa terlalu singkat tempoh yang ana lalui sebagai seorang pelatih guru sepanjang 5 tahun setengah (11 semester) di Kampus Perempuan Melayu. Syukur kepada ALLAH s.w.t kerana akhirnya ana berjaya memegang gelaran pelatih guru semester akhir. Di kesempatan yang ada ini, ana ingin mengajak sahabat-sahabat sekalian sama-sama bermuhasabah diri kembali adakah kita benar-benar telah menggunakan masa yang telah diamanahkan oleh Allah kepada kita dengan sebaik mungkin dan sejauh mana kita telah mengoptimumkan masa yang ada dalam menimba ilmu pengetahuan dalam erti kata proses menuntut ilmu Allah yang Maha luas ini.

“Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat-menasihati supaya menepati kesabaran” (Surah Al-Asr:1-3)

Pembaca-pembaca yang dirahmati Allah sekalian, sama-sama kita perbetulkan kembali niat dalam menuntut ilmu. Perjalanan kehidupan kita dalam pencarian ilmu bukan sekadar bermatlamatkan untuk memperoleh segulung ijazah, memegang gelaran penjawat awam dan mengejar pangkat yang tinggi. Malah ada sesetengah yang berpendapat bahawa proses pembelajaran tamat setelah berjaya menggenggam segulung ijazah. Hakikatnya, niat menuntut ilmu tidak lain tidak bukan adalah untuk mencari redha dan rahmat ALLAH s.w.t.

Berbekalkan kekuatan dan keazaman kejayaan Nabi Muhammad SAW dalam menyebarkan Islam seluruh pelusuk dunia, perlunya kita meletakkan bahawa usaha untuk berjaya dalam pengajian ini yang juga merupakan jalan dakwah kita. Ilmu pengetahuan sangat penting dalam kehidupan lebih-lebih lagi kita selaku pelatih guru Islam. Jelasnya dalam pandangan Islam sendiri, sangat mengangkat darjat orang yang berilmu dan sentiasa berusaha menuntut ilmu Allah yang sangat luas. Berusahalah bersungguh-sungguh dalam mencapai kecemerlangan dalam pengajian agar kita tidak menjadikan pengajian di kampus sebagai fitnah dalam perjuangan Islam.

ilmu manusia diibaratkan setitis air di lautan berbanding ilmu ALLAH s.w.t

Lantaran itu, di kesempatan yang masih ada ini, ana ingin mengucapkan selamat meneruskan pengajian kepada seluruh warga IPG KPM dan kampus-kampus yang lain. Tidak dilupakan juga pada sahabat-sahabat pelatih guru tahun akhir, gunakanlah masa yang ada dengan sebaiknya dalam pembinaan jati diri sebenar seorang pendidik. Tingkatkan momentum usaha kita di samping pergantungan kepada ALLAH s.w.t dalam menamatkan perjalanan sebagai pelatih guru tahun akhir di IPGM. Panjatkanlah doa kepada ALLAH s.w.t agar dipermudahkan segala urusan semasa dan selepas pengajian agar segala perkara yang dilakukan mendapat berkat dari ALLAH s.w.t. Ketahuilah, sesungguhnya perjalanan kita bukan hanya terhenti setakat ini dan sia-sia semata. Malahan, segalanya akan dijadikan bahan bukti untuk timbangan mizan di akhirat kelak.

“Barangsiapa yang inginkan dunia maka dia perlu berilmu, barangsiapa yang inginkan akhirat maka dia perlu berilmu dan barangsiapa yang inginkan kedua-duanya maka hendaklah dia perlu berilmu.”

Akhir kalam, ketahuilah bahawasanya ilmu itu pembimbing dalam kita mengharungi kehidupan seharian. Tuntutlah ilmu, sesungguhnya menuntut ilmu adalah pendekatan diri kepada ALLAH s.w.t dan mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahuinya adalah sedakah. Sesungguhnya ilmu pengetahuan menempatkan orangnya dalam kedudukan terhormat dan mulia (tinggi). Ilmu pengetahuan adalah keindahan bagi ahlinya di dunia dan di akhirat.

iman's note : Esok, mula berkhidmat sebagai ketua unit PISMP Sains Januari 2008, IPG Kampus Perempuan Melayu, Melaka.

**imannurbalqis**

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails