.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers

...nafas perjuangan...

Nafasmu adalah amanahmu..
Buatlah ia semakin mmburu saat berjuang karAna-Nya
dan semakin mendesah saat berserah diri pada-Nya
Semoga Allah berkenan mengabadikan nafas ini
di jannah-Nya

Takbir adalah seruan hakiki
kerana dengannya agama ini membahang

Takbir adalah seruan penyemangat
kerana dengannya hati ini tegar

Disana kita akan meninggikan takbir bersama..
Jika esok nafas ini terhenti
mungkin sujud panjang malam ini begitu bererti

Jika menangis di hujung hari adalah penyesalan
mungkin menangis malam ini adalah lentera-lentera harapan

Kerana kita hanya singgah sebentar, disini..
Ketika malam berbias cahaya bintang
dan jarum waktu berputar di episod yang baru
kubawa hati ini khusyu' dalam do'a

Ya Allah..
pijarkan lentera di hatiku
agar terang jalan yang akan ku lalui
agar bermakna perjalanan hidupku ini
agar tergapai cita-citaku di esok hari

Ya Allah..
teguhkanlah hatiku
Andaikan jalan ini dibuat lurus
niscaya manusia langsung melihat kegemilangan
di hujung jalan..

Namun Allah menjadikan jalan ini berliku
yang hujung jalannya sulit diterka
supaya terlihat mana manusia yang yakin
akan kegemilangan di ujung jalan
dan mana manusia yang ragu
dalam menapaki setiap langkah

Semoga tiada keraguan
bagi kaki ini untuk melangkah....

Read more

...al-kisah malam raya...

malam 29 syawal...esok nak raya 1430H..disebuah rumah kat bumi ALLAH s.w.t
__________________________________________________________
adik : kak, klu malam raya arwah mak kita balik rmh kn???
akak : a'ah...knapa??
adik : mak dtg tgk kita ke???
akak : yea la...sbb tue kita kne byk2 baca quran..hadihkn al-fatihah n takbir mlm raya nie
adik : oooo...tp adik tgk rmh org sblh buka tv...tgk citer drama...atok diorg dah xde...
akak : xelok la mcm 2...xkan adik nak mak tgk adik asyk tgk tv jea...nangis arwah mak nanti..
adik : kak, patut la dulu2 mak ada ckp mlm raya nie kne byk2 ingt ALLAH...adik ingt lg mak suh adik baca al-fatihah byk2...mak xbg pun kita buka tv
akak : yeala...mak kan suh anak2 dia jd org baik2...xkan mak dah xde, adik nak tgk tv plk...
adik : mana ada...adik t'ingt jea mak ckap pe...
_________________________________________________
adik : kak, esok kita pi kubur x???
akak : pi la...adik xnak pi ek???
adik : xlah..tanya jea...kak,ayah blik rmh x???
akak : balik kot...xpelah...kita jalan kaki jea pi surau...lgpun abg blh hntar
abang: esok aku nak pi masjid pas2 pi kubur...
adik : adik, nak ikut abang
akak : ikutlah
_________________________________________________

kringgggggg.........kringggggggggggg.....kringgggggggggg

adik : ello...a..ayah...ok...yea la...faham
- - - - - - - - - - - -
adik : ayah cakap dia balik rmh lpas sembahyang raya
abang: yea la
adik : ayah cakap lg kita kne tunggu sblm pi raya mana2...salam ayah dulu
akak : ok
adik : kak, esok kita raya kita jea ke???lima org
akak : yea la..adik nak brpa org plk???
adik : mcm kwn adik,mak n ayah dia dah xde..tp dia raya dgn uwan dgn atok dia...kita xde sapa pun...
akak : apa plk xde sapa...kitakan ada ayah
adik : ayah dah raya tempat lain
akak : adikkan ada akak...abang....kak cik n kak teh...rmai nie
adik : org lain ada mak dgn ayah

akak,abang,kak cik n kak teh...terdiam n bpandangan
- - - - - - SEPI - - - - - - -

saat itu,betul2 mengusik perasaan....kadang-kadang kita terlepas pandang kehidupan org lain...terlalu gembira sedangkan masih ada insan yg dlm kesepian...Mengenangkan hari raya, kadang kala apabila teringat kisah-kisah lama sering membuatkan ana sebak...Apatah lagi bila terdengar lagu raya yang agak menyentuh hati ana ketika tengah mengosok baju untuk esok... ke masjid untuk solat sunat hari raya....

Siapakah yang sudi
Menghulurkan simpati
Kepada nasibku ini
Agar dapat kurasa
Nikmat di hari raya
Seperti insan yang lain….


ditambah pula dgn kesyahduan takbir raya.....teringat kisah kisah Rasulullah S.A.W yang sudah pasti kita selalu dengar. Kisah tentang sewaktu baginda hendak pergi menunaikan Solat Hari Raya. Di perjalanan baginta ternampak seorang kanak-kanak yang keseorangan. Lantas ditanya mengapa bersedih di hari kanak-kanak lain bergembira. Dijawabnya bahawa dia kini sudah menjadi anak yatim dan tidak mempunyai baju baru untuk dipakai pada hari raya. Akhirnya Rasulullah mempelawa kanak-kanak itu untuk menjadi anak kepada Muhammad, mempunyai kakak bernama Fatimah...
sayang mak & ayah
(allahyarhamah RAMLAH BT ZAKARIA (al-fatihah) & (EN KAMARUDIN B ISMAIL)

...::hargailah ibu bapa yang masih ada::...

Read more

...air mata ku jatuh lagi...


Why Women Cry… A little boy asked his mother, “Why are you crying?” “Because I’m a woman,” she told him. “I don’t understand,” he said. His Mom just hugged him and said, “And you never will.” Later the little boy asked his father, “Why does mother seem to cry for no reason?” “All women cry for no reason,” was all his dad could say. The little boy grew up and became a man, still wondering why women cry.

Finally he put prayed to God who would surely know the answer. When God responded he asked, “God, why do women cry so easily?” God said: “When I made the woman she had to be to be made special. I made her shoulders strong enough to carry the weight of the world, yet gentle enough to give comfort. I gave her an inner strength to endure childbirth and the rejection that many times comes from her children. I gave her a hardness that allows her to keep going when everyone else gives up, and take care of her family through sickness and fatigue without complaining. gave her the sensitivity to love her children under any and all circumstances, even when her child has hurt her very badly. I gave her strength to carry her husband through his
faults and fashioned her from his rib to protect his heart. I gave her wisdom to know that a good husband never hurts his wife, but sometimes tests her strengths and her resolve to stand beside him unfalteringly.

And lastly, I gave her a tear to shed. This is hers and only hers exclusively to use whenever she needs it. She needs no reason, no explanation, its hers.” “You see my son,” said God, “the beauty of a woman is not in the clothes she wears, the figure that she carries, or the way she combs her hair.The beauty of a woman must be seen in her eyes, because that is the doorway to her heart – the place where love resides.”



"Ya ALLAH...hambaMU ini bermohon dengan sangat...hambuMu sedang dihambat dengan kerinduan...permudahkanlah laluanku di bumimu ini...berikanlah hambaMu ini hati yang tenang...hambaMu ini mengharapkan keredhaan dan rahmat kasih-sayangMu"

Read more

...kerja dunia+pening kepala...

salam....
this weekend ana nak buat sedikit reflection ttg pjalanan harian ana....sbb dah rasa tepu nak teruskan ayat reflection 4 subject EDU...buat la reflection kat blog sendiri...he3 Ana lalui hari2 dlm minggu lpas dgn keje yg xckup tangan nak uruskn...penat sgt...

-froggy n CJ7 yg jd peneman kat bilik(xde roomate-
HARI AHAD
Bru smpai KPM dari PBS yg tlh djalankn slma seminggu...kemas kamar ruang yg mjadi tempat beradu..santapan n siapkn keje...

-senarai coursework utk reminder-
HARI ISNIN
p pimpunan...settlekn mslh guru platih yg lewat...Siapkn video utk audioct yg tlh drancang...pening susun gambar n cari video...smpai dah boleh iktiraf jd produser filem...tajuk cerita "3ekor katak n si ular"...ptg ada Pjumpaan PBSM...kne buat psiapan utk ke perkhemahan bdn b'uniform zon selatan...ada test utk first aid ...

-perpustakaan mini-
HARI SELASA
siapkn bhn2 assgment sce...report+pck....dah start micro teaching utk pj...walaupun jd student,bdn mula letih...phak JAPIM call utk final touch meeting pnutupan ihya' ramadhan n mjlis khatam quran this thursday...naik hep...bantu lec utk survey tempat kursus pembentangan JPP...trus msg su BISA, buat meeting utk mjls khatam quran+pnutupn ihya' ramdhan(p'siapan sblm ke meeting dgn phak pgurusan)mlm nie jg...mjlis iftar dgn JK BISA...buat meeting BISA antra mgrib n isyak...after meeting,dpt infomation yg ada meeting JPP lpas terawih...ana mula pening lalat...he3 lpas trawih..pi meeting JPP sambil bwa rph utk micro teaching pj esok...smbil meeting sambil refresh blik aktiviti yg akan buat...lpas 2,mt JPP plk buat meeting..comfirmkn smula takwim JPP utk tahun hdpan...blik bilik dlm pkul1pgi...adoi...esok kump ana buat micro teaching plk....smpai blik buat draf rph utk sce...tau2 dah sdar pagi esok...dgar azan subuh...(xsahur la alamatnya)

-dalam bilik pun ada papan kenyataan-
HARI RABU
pagi2 lg dah pj....kump ana buat micro teaching...this is first time mgajar ada rph...stiap sorg conduct 4 15minutes...tau2 ana dah lbih msa 5minutes...lec bgth kne potg mrkah...sedihnya....hbis kuliah..solat kat anjung hikmah..xsmpat balik hostel..KJ JAPIM dah cari utk discuss ttg program pnutupan ihya' ramadhan n khatam quran...trus naik japim kat anjung tadbir tingkat 3...ana dah mula keletihan...yea la puasa....he3(bibir dah kering,kaki skrunya rasa dah longgar, kpala dah bdenyut2)...hbis discuss pi beli mknan bbuka...hri nie ada iftar JPP...ana ttdo kat bilik lpas solat asar n tadarus quran...tjaga dah azan(thanks jiran tlg kjut)...p BISA utk iftar...balik terawih siapkn kkp pj+reflection micro skali...

-inilah tempat yg pling digemari-
HARI KHAMIS
pagi 2 pkul4 dah t'jaga...nak qiam kat BISA...sampai BISA ada ana n ustaz jea...patah balik, balik ke bilik(takut ada fitnah plk)..buat la qiam kat bilik...pi kuliah...dpt keje baru utk kemaskini file EDU...dah rasa mcm t'umbang-ambing dah...lpas hbis kuliah pi meeting dgn pgurusan JAPIM utk final touch pgram ihya' ramadhan n khatam quran...pas2 pi HEP..KJ HEP nak jumpa bkenaan kbjikan pelajar ttg bazar yg dbuka utk peljar IPGM KPM..harga mahal...blik terawih jumpa KU PISMP JAN 09 utk penerangan bdang tugas smasa pgram ihya' ramadhan...siapkn bhn2 utk BIG esok...

-jasamu sentiasa dikenang-
HARI JUMAAT
phimpunan pagi...adakn pbincangan ttg KKBI science...buat draf lab report...mulakn BIG utk kali ke2 sem nie..khidmat masyrkt...buat recycle..dpt buit serah pd surau IPGM KPM...lpas solat jumaat...ada pjumpaan utk refleksi PBS di sekolah...srahkn borg khadiran n personaliti diri...lps 2, mula buat BIG...naik ke bangunan anjung tadbir..pi stiap jabatan..tanya ada xbrg yg nak di"recycle"...dlm pkul 545pm...lori dtg...akhirnya unit ana yg 12org tnaga kerja dpt kumpulkn 3oo lebih kilo bersamaan rm83....alhamdulillah..time 2 bsyukur sgt...keletihan mula mnular dlm diri...mcm2 rasa ada...berbuka dgn segelas air tebu(dahaga sgt2)...he3 P terawih..after trawih giliran kelas ana utk tadarus...dari surah al-dzariyat until surah al-hadid...1juzu'...lps bg tazkirah ttg kesimpuln dlm ayat dbaca...information ttg quiz english esok bkn hari isnin...ana dah mula pening..t'imbau rasanya kata2 lec..."klu sapa xbuat revision sungguh2,mmg xblh jwb soaln yg disediakan"...dah risau dah..gundah-gulana..hati nie rasanya...pas2 balik bilik...i make my own decision utk buat final draf utk rph sce...year4 tjuk protection of animal from danger...sampai pkul 430pagi...esoknya ada kuliah ganti...lpas subuh ttdo...pkul630pgi sampai pkul730pgi...xbuat pun revision utk subject ELE esok..

-tempat selalu dipandang-
HARI SABTU
jadual adalah m'ikut kuliah hari isnin....alhamdulillah,stlh dbincang2...quis tunda hari isnin skli dgn presentation BI utk actvty remedial@enrichment yg buat kat sekolah hari 2...post mortem la lbih kurg...pkul9, hntar final draf rph sce kat lec..alhamdulillah,rph ana xperlu d'ubah actvtynya..cuma pstrukturan smula jea...pas2 ada class kat dwn tun teja...asgment SDP kne hantar 15.09 nie...adoi...after buat sesi tawar-menawar dgn lec dpt la hari 18.09...otw blik ke hostel..lec tahan,suh inform kat classmate...folio kkp lengkap utk pj kne hntar this monday...balik hostel mata dah xthan utk ditutup...pnat yg t'amat sgt..gagahkn jg diri utk kemas blik...sapu lantai n mop...lps 2 tdor...bngun solat zohor...ada discussion bkenaan pgram POM diBISA...alhamdulillah..sahabat2 sperjuangan amat memahami...ditamatkan awal n ana trus pulang ke bilik...slesaikn amanat yg tlh dberikan...kpala dah pening,ttdo smpai asar...pas2 pi bbuka dgn anak yatim...solat trawih n cri bhn utk micro teaching sce..pas2 blik n tido...dlm hampir pkul2pgi...

HARI AHAD
buat reflection kat blog(he3)

SWOT:
# perlukan sgt semangat dri shabat2 utk kkuatan diri
# rindu sgt2 dgn keluarga...(ayah+usop+acik+ikah+ayoi) nak balik rmh....ayah call siap nangis lg...he3 klakar betul
# klu kita tlg agama ALLAH, insyaALLAH ALLAH akan tlg kita...peganglah pada firman Allah yg mengungkapkan sebuah rahsia dalam al-Qur’an iaitu:

“Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.” (Q.s. Muhammad: 7).

# stiap yg berlaku pasti ada hikmahnya
# klu rasa stress...jgn telan panadol..dekatkan diri dgn ALLAH isyaALLAH tenang
# keje jgn bertangguh krana kita xdpt merancang pjalanan harian kita...keje adhoc byk yg mnunggu

"Hidup memerlukan pengorbanan. pengorbanan memerlukan perjuangan. perjuangan memerlukan ketabahan. ketabahan memerlukan keyakinan. keyakinan pula menentukan kejayaan. kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan."

Read more

...doa MALAM LAILATULQADAR...


اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ اْلعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي
[Alloohumma Innaka ‘Afuwwun, Tuhibbul ‘Afwa, Fa’fu ‘Anni]
“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pema’af, Engkau Menyukai Pema’afan, Karena itu, Berilah ma’af kepadaku”
(HR.at-Turmudzi, no.3513; Ibn Majah, no.3850; Ahmad, VI, 171; al-Hakim, I, 530; an-Nasa’i, ‘Amalul Yawm Wallailah, no.878; Lihat, Shahih at-Turmudzi, III, 170, no.2789)
(SUMBER: Doa Dan Wirid, karya Ust.Yazid bin Abdul Qadir Jawas, Pustaka Imam asy-Syafi’i)

Read more

...buat sikit, dapat banyak...


salam...
alhamdulillah..siap juga rph sce ana...xtido semalam mbuatnya..esok nak hantar draf pd lec...dlm kesibukan ana seharian, skrg nie dah 22 ramadhan...cepatnya...xsangka betul...sepertima yg kita tahu...ramadhan ada 3fasa...10pertama-permulaan..saat nie rmai yg dtg ke masjid...siap bawa anak kecik lg...10pertengahan-sedang ramadhan..saat nie suma sibuk pnuhkn bazaar ramadhan n shopping kompleks..10terakhir-penutup ramadhan...saat nie suma sbuk nak raya...bru setengah bulan pose..lagu raya dah berkumandang..tadarus mula berkurang...bak kata ustaz ana time tazkirah lepas terawih...skrg nie zaman fitnah manusia...arak,zina dah macam permainan...sbb 2 manusia xsyukuri setiap nikmat yg ALLAH s.w.t bagi...leka dgn mengumpul harta di samping dosa...jadi 10 ramadahn yg terakhir nie kita rebut la peluang yg ada....bukan bgaduh nak balik kg sapa...nak baju brapa helai...selipar kat surau mulai susut..manusia mrata2 mcari kuih raya, baju raya..sehingga peniaga pun jd kaya raya...tp jika direnungkn kaya x kita dgn pahala...dterima x solat&amalan2 yg dlaksanakan??org dulu menangis sebab ramadhan nak habis..org skrg suka ramadhan nak habis...org dulu berebut nak dapat malam lailatulqadr...org skrg berebut nak dapat jualan murah...tp kita xnilai jualan murah yg ALLAH bagi...bkn stkat jualan murah..free ALLAH bg..xpyah bayar...cuma bykkan amalan dan niat utk mdapatkan keredhaan ALLAH s.w.t...iaitu mlm 1000bulan...MALAM LAILATULQADAR...sgt mjadi impian ana....adakah ana mampu utk menemuinya???Firman Allah SWT di dalam surah Al-Qadar, maksudnya:

[1] Sesungguhnya Kami telah menurunkan (al-Quran) ini pada Malam Lailatul Qadar.

[2] Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul Qadar itu?

[3] Malam Lailatul Qadar lebih baik daripada seribu bulan.

[4] Pada malam itu, turun malaikat dan ruh dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut);

[5] Sejahteralah malam (yang berkat) itu sehingga terbitnya fajar!"

Pada ayat pertama, disebutkan dengan jelas bahawa al-Quran itu telah diturunkan pada malam Lailatul Qadar dan sudah tentulah hal ini berlaku dalam bulan Ramadan kerana jumhur ulama menyifatkan demikian.

(Sesetengah sufi besar seperti Ibnu 'Arabi lewat kitab agungnya Futuhat Makkiyyah mendakwa Lailatul Qadar juga pernah turun pada bulan Rabiul Awwal, Rabiul Akhir dan lain-lain bulan di luar Ramadan. Wallahu'alam.)

“Mengikut Imam Malik, sejarah malam lailatul qadar bermula apabila Nabi Muhammad SAW sedar yang usia umat Baginda tidak sepanjang usia umat terdahulu, hanya antara 60 tahun hingga 70 tahun, malah Rasulullah SAW sendiri wafat ketika usianya 63 tahun.

“Menyedari hakikat itu, Rasulullah berdoa kepada Allah SWT memohon supaya umatnya dapat beribadat sama dengan nilai ibadat umat terdahulu lalu disebabkan kasihnya Allah SWT terhadap baginda, Allah SWT mengurniakan malam lailatul qadar,” katanya.

Imam Qurtubi pula menjelaskan bahawa dikurniakan malam lailatul qadar itu sebagai tanda cintanya Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW dan umat baginda melebihi umat lain dan dikurniakan malam istimewa itu juga bagi menghiburkan hati Rasulullah SAW.

Ruginya jika kita tidak merebut peluang yg ALLAH s.w.t turunkn...Pada malam itu, ribuan malaikat bersiap sedia menunggu untuk mengangkat ibadat hamba Allah yang beribadat dengan penuh keimanan dan ketakwaan, dari alam dunia ke langit.

Malaikat Jibril bersama malaikat lain turun ke bumi untuk mendoakan setiap manusia yang beribadat, berzikir dan berdoa kepada Allah SWT pada malam itu dan Allah menyatakan kepada malaikat bahawa doa yang dipohon kepada-Nya ketika itu akan dimakbulkan.

Lebih istimewa adalah ibadat seorang hamba Allah pada malam itu digandakan sehingga menyamai nilai ibadat yang dilakukan selama 1,000 bulan atau selama 83 tahun empat bulan seperti firman-Nya:

“Malam lailatul qadar lebih baik daripada seribu bulan,” (al-Qadr, ayat ketiga).

Pada malam lailatul qadar itu juga, Allah memberikan nilai keampunan yang terlalu tinggi untuk hamba-Nya yang beribadat seperti sabda Rasulullah SAW:

“Barang siapa menunaikan ibadat pada malam al-Qadr dengan penuh keimanan dan pengharapan, Allah akan mengampunkan segala dosa yang sudah dilakukannya.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Demikianlah antara gambaran betapa istimewanya malam lailatul qadar, suatu malam paling mulia dan berkat yang berlaku hanya sekali dalam 365 hari, setiap tahun....
Sehubungan dengan itu..marilah kita imarahkan masjid2 malam2 yg tinggal utk mendptkn jualan murah yang ALLAH bagi ini...sedarlah kita...adakah Ramadhan kali ini Ramadhan terakhir buat kita????

Read more

...seronoknya terawih...


salam....
hari nie dah malam ke 15 Ramadhan 1430H...dah setahun ana menunggu kdtgn terawih...alhamdulillah ana dberi kesmpatan oleh ALLAH s.w.t utk sama-sama solat jemaah Isyak&terawih di BISA,IPGM KPM walaupun agak keletihan dgn aktvt harian...hari nie hari akhr ana ada PBS di sekolah...next sem ana akan praktikum plk...dgn 4saf yg penuh,ustaz fuad masih lg setia utk mjd imam tetap di BISA...di sini hanya 8rakaat terawih,3witir tp ana sempat utk berterawih di kg swaktu cuti hari2, ana dpt merasai solat terawih 20rakaat,3witir...mula2 rasa mcm berat tp bila dah hbis rasa nikmat sgt...kita mmpu utk mluangkn masa bsama2 dgn ALLAH s.w.t dlm bulan yg pnuh barakh ini...alhamdulillah ana dpt hbiskn juzu'11 dan skrg dah juzu'12...walaupun xcapai matlamat ana utk hbiskn 1juzu' shari...istiqomah dlm tadarus al-quran dpt ana jalankn...dlm pjalanan pulang ke hostel dari BISA (xlah jauh sgt dlm 50m dari bilik ana) ana dongak ke langit...subhanaALLAH, cantik sgt ciptaan ALLAH..langit dihiasi dgn bulan penuh dan ditambah dgn bintang yg bkerdipan...tenang sgt hati ana...mmg ciptaan ALLAH s.w.t tiada taranya...Firman Allah s.w.t. dalam surah Yassin : 38-40 yang bermaksud:

“Matahari berjalan di tempat yang ditetapkan baginya. Demikianlah Allah Yang Maha Gagah Lagi Maha Mengetahui. Sedangkan bulan kami tentukan baginya tempat yang tertentu sehingga ia kembali berbentuk seperti pelepah kurma yang kering (bulan sabit). Tiadalah matahari mendekati bulan dan tidak pula malam mendahului siang sedang semuanya beredar pada garis edarannya (orbit).”

Dari rasa keletihan, ana dapat mrasa seperti ada 1semangat dan rasa sentiasa diperhatikan oleh ALLAH s.w.t...Dalam al-Quran banyak firman Allah menyuruh kita melihat kejadian alam ini supaya kita berfikir dan mengambil pengajaran...Berfikir mengenai kejadian alam ini juga menjuruskan hati dan pemikiran manusia untuk mengenal Penciptanya, sekali gus meningkatkan keimanan (kepercayaan dan keyakinan) kepada-Nya...Seterusnya pada ayat 16 surah al-Hijr Allah SWT menegaskan:

“Dan demi sesungguhnya! Kami menjadikan di langit bintang (yang berbagai-bagai bentuk dan keadaan) serta kami hiasi langit itu bagi orang yang melihatnya.”

Sayid Qutb dalam kitabnya Fi Zilal al-Quran ketika menghuraikan ayat ini, beliau menjelaskan bahawa maksud kejadian dan keindahan bintang itu ialah bagi menyaksikan kebesaran kudrat Allah, kehalusan ciptaan-Nya dan keindahan kejadian-Nya...ana rasa sangat seronok dan gembira berterawih hari ini...dgn keagungan ALLAH s.w.t yang ada dpt dphatikan...1perasaan yg tenang myelubungi diri ana...Rasulullah S.A.W. sangat menggalakkan sembahyang Tarawih. Abu Hurairah berkata; “Rasulullah S.A.W. sangat menggalakkan sembahyang tarawih sekali pun beliau tidak mewajibkannya.” Beliau bersabda: “Sesiapa yang mengerjakan Qiyamu Ramadan semata-mata kerana iman dan mengharap ganjaran dari Allah, maka diampuni dosa-dosanya yang lampau.” Qiyamu Ramadan ialah menghidupkan malamnya dengan mengerjakan sembahyang.

Aisyah r.a. berkata; “Rasulullah s.a.w mengerjakan sembahyang tarawih di masjid, kemudian ramai sahabat-sahabat yang mengikutnya. Pada malam berikutnya baginda S.A.W. mengerjakannya lagi di masjid, sahabat-sahabat yang datang pun semakin ramai. Pada malam ketiga sahabat-sahabat berkumpul di masjd menunggu kedatangan Rasulullah S.A.W. tetapi beliau tidak hadir...Besok paginya Rasulullah berkata kepada mereka; “Sesungguhnya aku melihat sambutan kamu...Sebenarnya aku tidak datang pada malam itu hanya kerana takut sembahyang itu diwajibkan ke atas kamu.” Dan peristiwa itu terjadi pada bulan Ramadan...

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Saya telah mendengar sabda Rasulullah s.a.w. mengenai Ramadan: Sesiapa yang mendirikan sembahyang (Terawih) dalam bulan itu dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu...

Rasailah nikmat berterawih dgn mengimarahkan masjid2 yg ada disekitar tempat tinggal kita...kita tdak tahu adakah ini terawi kita yg t'akhir...ambillah peluang yg ada sbaik2ny...semoga ramadhan kali ini membawa erti yang sgt bmakna dalm lakaran kanvas kehidupan kita...ameen...

Read more

...Why, majoriti doktor menolak vaksin H1N1???...

Salam sahabat-sahabat blogger...
tgh tunggu nak bbuka ke???he3..hri nie dah 14 ramadhan 1430...sebelum kita bbuka sedikit pkongsian dari ana mengenai isu H1N1...1 isu yg telah mggemparkan Malaysia..tp skrg ia sepi bagai tiada apa yg pernah blaku...kelangsungan drpd itu kita hanya mganggap keadaan itu seperti dpinggiran shj..tp disebalik kejadiaan itu...ada sebab dan akibat yg perlu kita kaji dan lihat...manusia terlalu berharap kpd sesuatu yg dianggap akan mjamin keadaan mereka..bkn pernah utk cuba koreksi diri dan kejadian yg blaku..adakah ia 1 kebetulan@1 ujian@1 musibah...sementara ana tgh mengemas blik di hostel sambil2 YM dengan adik ana kat uitm penang, ana sempat utk memeriksa email ana...1 email yg mungkin blh dikongsi bsama dapatannya...sama-sama kita lihat :

Majoriti Doktor Menolak Vaksin H1N1
oleh Ibnuyaacob


Di United Kingdom, sebelum vaksin H1N1 diberikan kepada orang awam, setiap doktor dimestikan menerima suntikan vaksin itu terlebih dahulu. Kemungkinan amalan ini juga dilakukan di beberapa negara Asia termasuk Malaysia.
Agak mengejutkan pihak kerajaan apabila 50 peratus doktor-doktor seluruh UK enggan disuntik kerana bimbang akan kesan sampingan daripada vaksin tersebut yang sudah pun diketahui seluruh dunia.
Menurut editor majalah PULSE, Richard Hoey, keengganan doktor-doktor dan para pekerja kesihatan menerima suntikan adalah berpunca dari tanggapan kerajaan telah bertindak di luar batas hak individu seseorang dengan cara memaksa menerima suntikan.
Kenyataan dari Health Protection Agency yang mengatakan vaksin H1N1 boleh menyebabkan barah dan Sindrom GBS masih lagi diterima dengan yakin oleh kebanyakan doktor serta pekerja kesihatan. Ini berdasarkan kaji selidik yang dilakukan oleh majalah PULSE dan majalah GP di UK.
Keengganan kebanyakan doktor-doktor di UK menerima suntikan telah menimbulkan kemarahan Prof. Dr. David Salisburry iaitu Pengarah Jabatan Imunisasi di Kementerian Kesihatan UK. Beliau menegaskan setiap pekerja kesihatan sama ada doktor atau kakitangan hendaklah melaksanakan dasar yang telah ditetapkan kerajaan.
Penentangan pemberian vaksin di Australia
Di Australia, presiden Australasian Society for Infectious Diseases (ASID) iaitu Prof. Tom Gottlieb telah menghantar surat bantahan program pemvaksinan kepada kementerian kesihatan Australia. Di dalam surat tersebut Prof. Tom Gottlieb menyatakan mereka bimbang akan berlakunya jangkitan penyakit akibat pencemaran darah melalui suntikan.
Penentangan pemberian vaksin di Kanada
Di Kanada, Canwest News Service melaporkan majoriti doktor-doktor dan pekerja-pekerja kesihatan tidak mahu disuntik vaksin H1N1. Keengganan doktor-doktor ini amat merungsingkan pihak kerajaan Kanada sehingga mendesak Persatuan Perubatan Kanada mengeluarkan arahan memaksa ribuan doktor dan pekerja kesihatan mengambil vaksin H1N1.
Secara logiknya, kita sendiri sudah mendapat jawapannya mengapa ribuan doktor dan pekerja kesihatan di Kanada enggan mengambil vaksin tersebut. Jika mereka yakin vaksin H1N1 tidak merbahaya mengapa pula mereka sendiri enggan mengambilnya.
Vaksin H1N1 juga penyebab kanser
Pakar paru-paru dari Jerman, Dr. Wolfgang Wordarg mendakwa vaksin H1N1 yang bakal disuntik kepada masyarakat juga dikhuatiri boleh meningkatkan kadar penyakit barah paru-paru. Dakwaan itu berasaskan penyelidikan yang dibuat ke atas vaksin keluaran farmasi Novartis.
Menurutnya lagi, peningkatan kadar penyakit barah dalam badan kemungkinan berpunca dari sel-sel binatang yang dimasukkan di dalam vaksin oleh pihak pengilang. Dr. Wolfgang Wordrag menyimpulkan bahawa;

“People’s fear of the pandemic as an “orchestration”: “It is great business for the pharmaceutical industry”

Kenyataan Dr. Wolfgang di dalam akhbar Jerman, Neuen Presse juga disokong oleh presiden Paul Ehrlich Institute iaitu Dr. Johannes Lower. Beliau mengatakan kesan sampingan yang bakal dihasilkan oleh vaksin H1N1 dijangka lebih berbahaya daripada virus H1N1 itu sendiri.
Usaha Kapitalis Memujuk Doktor-Doktor di UK
Propaganda kapitalis Yahudi semakin jelas dalam isu Selsema Babi sejak kebelakangan ini. Pada 30 Julai 2009, Daily Mail mendedahkan kerajaan Britain akan membayar £7.51 (RM51) bagi setiap suntikan yang dibuat ke atas orang ramai. Bagi mendapat bonus tersebut, para doktor hendaklah terlebih dahulu menandatangani suatu perjanjian dengan kementerian kesihatan UK.
Berdasarkan peruntukan kerajaan, kemungkinan seorang doktor akan diperuntukkan 1800 orang pesakit bagi sesuatu kawasan. Agihan ini menunjukkan setiap doktor yang terlibat dalam perjanjian ini akan memperoleh sekurang-kurangnya £27,000 pound (RM183,600) dalam sesuatu masa.
Nilai yang diperoleh oleh doktor menunjukkan keuntungan dari program vaksin H1N1 melebihi jumlah gaji tahunan doktor-doktor di UK iaitu £107,000 setahun. Daily Mail juga mendedahkan kerajaan UK telah pun menyediakan belanjawan khusus sebanyak £600 juta hanya untuk imbuhan memujuk doktor-doktor di UK menyokong program pemvaksinan ini.
Boleh dikatakan sekarang doktor-doktor di UK tersepit sama ada untuk memilih hak-hak kemanusian atau bonus sekali seumur hidup. Bonus daripada Vaksin H1N1 yang dijanjikan pada Julai 2009 ini memperlihatkan kerajaan UK sudah menghidu akan bantahan yang bakal dibuat oleh Health Protection Agency dan Persatuan Ahli Neurologi di Britain pada 26 Ogos 2009.
Laporan akhbar di Malaysia tidak profesional
Tidak pasti apa yang ada di dalam kepala para editor bagi akhbar-akhbar tempatan di Malaysia. Tiada langsung isu-isu H1N1 dibincangkan secara kritis dalam usaha mewujudkan momentum kesedaran di kalangan masyarakat. Isu artis dan selebriti sampah masih lagi mendominasi berita di dada-dada akhbar..
Selsema Babi yang ditakuti babi sendiri ini pun masih dianggap enteng dan setaraf dengan berita-berita tabloid. Seperti yang kami artikelkan dahulu, kerajaan Malaysia masih lagi seronok membilang angka-angka kematian dikalangan masyarakat. Program-program yang melibatkan orang ramai masih lagi dianjur oleh pihak kerajaan.
Persatuan Doktor-Doktor Perubatan Malaysia pula masih diam dan tiada satu laporan analisis berkaitan vaksin yang dikeluarkan. Apa yang diperoleh dari persatuan ini hanyalah laporan-laporan tentang majlis-majlis makan malam yang dianjurkan di hotel. Semuanya kelihatan taksub dengan berita-berita propaganda dari WHO a.k.a World Health Order.
Persatuan Pengguna pula tidak mengeluarkan isu-isu yang dibangkitkan oleh persatuan-persatuan pengguna di US dan UK. Sebelum ini Persatuan Pengguna Malaysia amat gagah menyelongkar kandungan-kandungan geletin haram di dalam produk-produk makanan. Banyak laporan-laporan penyelidik dari makmal di US dicanang di Malaysia tetapi apabila pengguna-pengguna di US membantah penggunaan vaksin tidak pula maklumat itu dihebahkan.
Program Pemvaksinan adalah salah satu perang akhir zaman
Tanggapan terbaik yang boleh dibuat untuk isu H1N1 ialah ia merupakan satu bentuk perang moden yang sudah keluar dari definasi perang konservatif.. Umumnya kita dididik dengan takrifan bahawa perang mestilah berpakaian seragam hijau, bersenjata dan berkawad tetapi situasi H1N1 ini sedikit sebanyak membuktikan takrifan perang terlalu luas dan tidak hanya bergantung kepada sejumlah perkataan yang terhimpun di dalam kamus Oxford sahaja.
Ternyatalah bahawa kamus yang diiktiraf oleh badan-badan akademik antarabangsa itu sebenarnya telah berjaya menyekat ruang pemikiran manusia berdekad-dekad daripada berfikir secara ‘out of box’. Maka untuk memecahkan halangan yang dibina oleh kamus itu pula memerlukan situasi besar berskala global misalnya isu H1N1 ini.
Berperang di luar takrifan perang lebih menyukarkan ramai pihak khususnya pihak Islam sendiri kerana perang cara ini lebih mengutamakan ketajaman pemikiran dan strategi yang tinggi. Maka di sini haruslah kita berhati-hati dengan cuba mengikuti perkembangan semasa satu per satu tanpa hanya bermalas-malasan dengan doa tetapi langsung tiada usaha membaca.
Mangsa sebenar perang vaksin ini adalah masyarakat yang tidak mahu mengikut arus pembangunan isu dunia serta tidak mahu mengambil berat terhadap sesuatu masalah yang timbul.
Program pemvaksinan yang telah berlaku berbelas-belas kali di seluruh dunia ini kami teorikan ia sebagai satu perang dunia ketiga yang mana semua manusia menjadi mangsa peluru virus. Undang-undang yang terpahat di WHO adalah umpama tempat membuat keputusan ketenteraan Illuminati manakala pengilang-pengilang farmasi dunia umpama kilang-kilang peluru halimunan yang sedikit demi sedikit mencengkam nyawa manusia.
Agen-agen Illuminati sedar, berperang secara nyata dengan umat Islam hanya akan membangkitkan semangat jihad dan perpaduan seluruh dunia. Perpaduan yang jitu ini sudah pasti akan mendesak campur tangan dari para wali yang tidak diketahui lokasinya dalam menghadiahkan doa-doa kehancuran untuk kelompok Yahudi Zionis.
Kami lebih mengesyaki program pemvaksinan yang dilihat mulia dari luar ini kepada salah satu program peperangan kerana mengikut sejarah perubatan, Bapa Pemvaksinan dunia iaitu Dr. Edward Jenner adalah seorang ahli Freemason. Pada 1812, Jenner telah dianugerahkan Worshipful Master di Lodge of Faith and Friendship Berkeley, Gloucestershire, Britain.

Kesimpulannya...dlm pada kita diberi ujian dgn keadaan H1N1...ada pihak yg tlh mengambil peluang utk mjatuhkan ISLAM...tp kita tidak sedar&masih leka dgn hal duniawi yg sbenarny adalah bukn kepentingan hdup kita&ia mrupakn 1cara utk mgaburi umat ISLAM...isu2 ini dserahkan semata2 hanya pd sesetengah phak shj yg kita sdiri tdk sdar kebenaran&kesahihan yg dibawa...sedarlah umat MUHAMMAD, setiap mata yang tertutup, belum bererti ia tidur...setiap mata terbuka, belum bererti ia melihat...

Read more

...mari kembali ke sekolah...



salam...
kaifa haluka/ki sahabat2 blogger ana??
smoga iman masih lg utuh dlm melalui ranjau pjalanan Ramadhan 1430
ana mulakan langkah harian ana utk bulan9 dengan PBS...
Pengalaman Berasaskan Sekolah...ini merupakan pbs ana yg terakhir...
after this...praktikum plak...
klu kat sek kne ckp ros...bkn bunga ros tp Rancangan Orentasi Sekolah
tentatifnya seperti berikut:

  • TARIKH: 01-04 September 2009
  • HARI: Selasa-Jumaat
  • TEMPAT: SK SUNGAI UDANG,MELAKA
  • TUGASAN: Kursus untuk elektif 2(ELE3102-Principle of English Language Teaching
  • KEDIAMAN: Rumah Nenek Saodah
  • KENDERAAN: AGT7520 (Proton Saga, Hitam)...thanks a lot 2 sarah
  • PESERTA: sarah,muhaini,azyyati,afifah



IMAM AL-GHAZALI
"Hak GURU lebih agung dari hak ibu bapa.
Sebab orang tua penyebab adanya kita sekarang dan kehidupan yang fana.
Sementara GURU penyebab hidup yang kekal.
Kalaulah tidak ada GURU,
nescaya apa yang dihasilkan dan diarahkan oleh orang tua akan celaka selamanya"

Read more

...adakah esok masih ada untuk aku???...


Bagaimana akan terasa lazat kehidupan ini
bagi yang meyakini kematian akan datang
merenggut dalam sekelip mata
dan tiba-tiba kematian akan menghempapnya
dengan kerajaan yang besar dan megah
dan akan menempatkannya di dalam kubur sempit
sememangnya dia adalah calon penghuninya


Bagaimana akan terasa lazat kehidupan ini
bagi yang sedar dirinya akan pindah ke kubur
di sanalah pemuda akan digugat kedudukannya
wajah jelita yang yang dibanggakan akan lenyap
serta merta tinggallah badan dan anggota menanggung seksa


Gersang Bumi Tanpa Hujan,
Gersang Minda Tanpa Ilmu,
Gersang Hati Tanpa Iman,
Gersang Jiwa Tanpa Amal.

Read more

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails