.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers

...HOLIDAY : 7~kuku PANJANG...

Alhamdulillah waktu cuti ini ana ambil kesempatan untuk buat kelas tuisyen bersama adik, sepupu dan anak-anak jiran sekampung yang nak belajar. Ada dalam 5 orang. Kelas tuisyen ini bukan dalam perancangan ana untuk cuti tahun ini tapi penambahbaikan idea oleh mak cik ana yang minta ana jagakan anaknya sementara mak cik ana dan suaminya pergi kerja. Ana pun bersetuju tanpa memikir panjang. Lagipun masih ada adik ana yang bersekolah di sekolah rendah. Tatkala itu, ana boleh juga praktikkan apa yang ana pelajari. Kelas tuisyen ana ini istimewa sikit sebab siap dengan pakej makan tengahari dan solat Zohor.

si comel yang bijak (^_^)b

Kelas tuisyen ini mengikut apa yang ana aturkan. Mula pukul 9pagi sampai 12.00 tengahari. Mata pelajaran yang diajar bergantung pada anak murid. Sebelum mula belajar kena baca Asma ALLAH Al-Husna dan doa. Sabtu dan Ahad cuti. Tiada bayaran. Apa yang ana lakukan adalah setakat yang termampu saja. Apa yang pasti kerenah kanak-kanak ini buat ana gembira sebenarnya. Terisi juga masa yang ada dengan perkara yang berfaedah walaupun kadang-kadang buat ana tak betah duduk. Apa yang paling penting tidak berlaku pembaziran masa. Kadang-kadang rehat yang tiada kerja memenatkan juga.

Sememangnya setiap hari Isnin ana akan memeriksa kuku mereka. Mana yang tidak potong dan dibersihkan ana akan suruh mereka bersihkan. Sehinggalah satu hari, sepupu ana bertanyakan kenapa perlu dipotong kuku dan dibersihkan. Berdosa tak kalau kita membiarkan kuku panjang. Benar apa yang dikatakan oleh pensyarah ana, kanak-kanak memang sinonim dengan soalan dan pertanyaan kerana diwaktu ini merupakan waktu pembinaan akal dan kefahaman tentang keadaan sekeliling. Setiap yang berlaku di sekeliling mereka mesti bersebab dan dapat diterima oleh akal mereka. Jadi seharusnya penjelasan yang diberikan perlulah mudah dan bersesuaian dengan tahap mereka.

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang khinzir. Jadi, sekiranya kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang. Bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut. Menakutkan dan menjijikkan bukan. Sebagai umat Islam, perkara yang sering diketengahkan dan menjadi isu utama adalah kebersihan. Sehinggakan Sabda Rasulullah saw bermaksud: “Kebersihan adalah separuh daripada iman”.(Riwayat Muslim). Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi kita menggunakan tangan untuk melakukan kerja seharian dan beristinjak. Makruh menyimpan kuku panjang walaupun satu jari. Kuku yang panjang masih tidak dikira suci dan bersih kerana di situlah tempat syaitan bertenggek dan melindungi diri. Jika jari tak bersih bermakna seluruh badan kita masih belum dianggap bersih. Malaikat akan turun mendekati manusia sekiranya tubuh badan manusia itu bersih.

Sememangnya memotong kuku adalah antara 5 fitrah manusia mengikut hadith berikut:

Daripada Abu Hurairah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: Lima perkara yang menjadi fitrah manusia iaitu berkhatan, mencukur bulu ari-ari, menggunting misai, memotong kuku dan mencabut bulu ketiak.(Riwayat at-Tabarani)

sememangnya mengamalkan pilihan A. Arwah mak yang ajar.

Mulakan memotong kuku dengan Bismillah disudahi dengan Alhamdulillah. Sesuatu yang kita lakukan hendaklah dengat niat supaya diberkati. Setelah selesai potong kuku, sunat membasuh semua kuku jari tangan dan kaki. Kuku yang tidak dibersihkan dibimbangi akan mendatangkan gangguan dan bisa kepada tubuh badan. Contohnya kesan calar selepas menggaru boleh mengundang pelbagai penyakit kerana di hujung kuku yang tidak dicucl dikatakan terdapat bisa. Pernah diceritakan oleh ustaz ana di sekolah dahulu, orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makanan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cekodok pisang, uli tepong dan sebagainya. Apa ilmu pun yang diajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala. Percayalah. Tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yang bankrap dan rugi teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang. Bak kata mak cik ana kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah kerana kebersihan merupakan perkara tunjang dalam kehidupan.
kalau macam ni pun dah geli, apa lagi kalau berwarna hitam

Bila ana membuat carian maklumat sememangnya kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Sesungguhnya di hujung jari-jemari yang bersih ada tersimpan penawar. Betapa rahsia Allah mengatasi segalanya. Islam menyuruh kita makan menggunakan jari sebagai satu ibadah supaya sihat dan mendapat berkat.

Daripada Abu Malik al-Haris ibn `Asim al-Asya’arie r.a. beliau berkata:

Rasulullah SAW telah bersabda:

“Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Ucapan zikir al-Hamdulillah memenuhi neraca timbangan.Ucapan zikir SubhaanaLlah dan al-Hamdulillah kedua-duanya memenuhi ruangan antara langit dan bumi. Sembahyang itu adalah cahaya. Sedekah itu adalah saksi. Sabar itu adalah sinaran. Al-Qur’an itu adalah hujah bagimu atau hujah ke atasmu. Setiap manusia keluar waktu pagi, ada yang menjual dirinya, ada yang memerdekakan dirinya dan ada pula yang mencelakakan dirinya.” (Riwayat al-lmam Muslim)

------------------------------

Nak tahu jawapan ana tentang pertanyaan sepupu ana itu? Ana berikan perumpamaan kepadanya.

Ana : Ada dua orang tukang masak. Masak nasi. Waktu tengah basuh beras, adik nampak seorang tukang masak kuku panjang dan seorang tukang masak kuku pendek. Adik rasa adik nak makan nasi yang tukang masak mana?
Sepupu ana: Mestilah kuku pendek.
Ana : Kenapa adik pilih yang kuku pendek?
Sepupu ana : Sebab yang kuku pendek lebih bersih. Tak ada kuman.
Ana : Yang kuku panjang pun tak kotor. Tak ada hitam. Putih juga.
Sepupu ana : Tak boleh juga sebab kuman tak boleh nampak dengan mata. Yang pendek pun belum tentu bersih. Inikan pula yang panjang.
Ana : Tengok, adik dah jawab soalan yang adik tanya. Pandai.
Sepupu ana : Adik pandai sebab adik potong kuku.
Ana : (^_^)b

-------------------------------
pemotong kuku@pengetip kuku?

Sememangnya itu yang menyeronokkan ana dengan kanak-kanak. Kanak-kanak kecil pandai membezakan yang bersih dengan yang kotor. Apatah lagi kita yang dewasa. Perlulah kita sentiasa ingat bahawa semua amalan soleh merupakan kebaikan dan keindahan bagi seorang mukmin dan mempunyai nilai yang tinggi. Ada amalan yang menjadi hujah baginya, ada yang menjadi cahaya baginya, ada yang menjadi pemberat mizannya dan sebagainya. Malah lebih penting daripada itu, kebersihan mempunyai hubungan rapat dengan iman dan penyebab Allah kasih kepada kita. Apabila Allah kasih, mudah saja diberikan-Nya taufik dan bimbingan ke arah jalan kebaikan dan keselamatan.

Firman Allah bermaksud:

“…Sesungguhnya Allah mencintai orang yang bertaubat dan orang yang membersih dirinya.”(Surah al-Baqarah, ayat 222).

iman's note : Ingat lagi waktu zaman jadi pengawas kat sekolah rendah. Simpan pemotong kuku dalam kocek. Nanti bila pemeriksaan terus bagi pada yang tak potong kuku. Macam ada idea nak jadi cikgu disiplin jea kat sekolah praktikum nanti.

**imannurbalqis**

Read more

...HOLIDAY : 6~PUSTAKA darul IQRA'...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam sejahtera buat semua pembaca blog ana. Selamat pagi Jumaat yang indah dan ceria. Nikmati hari-hari cuti yang tinggal berbaki beberapa hari lagi dengan sebaiknya sebelum kita melangkah ke kampus untuk meneruskan kuliah dengan sikap optimis dan rasional. Alhamdulillah, ruang masa yang ada ini ana ambil kesempatan untuk mencoretkan sedikit perkongsian melalui pengalaman bersama adik-adik ana di rumah.
didikan dari kecil

Alhamdulillah, harapan ana untuk buka pustaka sendiri di rumah telah terlaksana apabila ayah ana mengizinkan untuk menggunakan bilik adik lelaki ana sebagai tempat simpan buku. Memang ana jenis seorang yang sayangkan buku sehingga buku ana yang ana dapat sewaktu tadika di Kelantan pun masih tersimpan dengan baik sehinggakan adik-adik ana marah kerana terlampau banyak buku yang tidak boleh digunakan lagi masih tersimpan. Tidak kiralah buku apa sekali pun, tetap ana simpan. Lebih-lebih lagi buku yang ana gunakan untuk ana belajar. Sampaikan waktu melakukan proses pembersihan dan kemaskini pustaka, ana tidak dapat menahan perasaan sedih apabila buku-buku itu terpaksa dilupuskan. Sedih sangat.

Adik ana kata ana ini memang dah kena suap dari kecil dari buku. Kawan-kawan ana kat kampus memang tahu kalau ana keluar kedai buku mesti ada saja buku yang akan jadi hak milik ana. Ayah ana siap buat pesan lagi suruh buat perancangan kewangan untuk pembelian buku sahaja. Bila ana habis belajar tingkatan 5 baru ana disiplinkan diri, 1 buku 1 bulan. Tapi bila elaun keluar, tak tahan juga nak beli cukupkan bilangan sebelah tangan. Alasannya adalah stok untuk bulan-bulan akan datang. Alhamdulillah, ana berminat untuk baca semua jenis bacaan yang ada. Pernah juga ana cuba untuk download bacaan-bacaan maya tapi ana ini mungkin jenis klasik. Tak boleh nak fokus dengan bacaan yang interaktif ini perlu juga dicetak dan menjadi koleksi. Sampai pembungkus nasi lemakpun boleh ana jadikan bacaan sambil-sambil makan. Belian 2 in 1. Makanan dan bacaan. Kalau tak mampu nak beli sendiri pun ana akan pinjam di perpustakaan atau milik persendirian orang lain.

Satu perkara yang ana nak kongsi di sini, kalau rajin beli tapi tak rajin baca tak guna juga. Ana ingat lagi bila arwah mak ana takut-takutkan, kalau nasi makan tak habis nanti kat akhirat akan datang tuntut sebab nasi kan rezeki. Sama juga dengan buku, kalau baca tak habis nanti kat akhirat akan datang tuntut sebab dalam buku ada ilmu. Memang menjadi betul hasil takutkan arwah mak ana. Alhamdulillah, buku yang dibeli pasti dihabiskan bacaannya sebelum beli yang baharu. Ana juga bukan jenis yang baca buku sekali banyak. Ana akan habiskan satu persatu. Yang paling ana suka, bila perangai ana ini jadi ikutan adik-adik ana. Ana akan agih-agihkan buku apa yang mereka perlu beli. Boleh kongsi dan baca sama-sama. Ayah kata ana bijak gunakan peluang dan ruang sebab sekarang ini waktu elaun tak masuk. Jadi, kena harapkan orang lain.

Selain ada pustaka baharu ini, satu hobi baharu yang ana dah tambah dalam list ialah sejam sebelum tidur kena baca. Tak kiralah satu bab atau satu halaman atau satu ayat. Pembaca sekalian, ingin ana mengajak kalian bersama ana dalam mengenang kembali bagaimana Insan Agung , junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W yang menerima perintah pertama dari tuhanNYA.
sebaik-baik bacaan adalah AL-QURAN

‘’IQRA’!’’ perintah Jibril kepada Nabi.. Ana ummi..’’ jawab Rasulullah ketakutan .. Lalu malaikat Jibril menarik dan mendakap nabi S.A.W sehingga nabi kepayahan untuk bernafas.
’IQRA’!’’.. perintah Jibril sekali lagi membuatkan Rasulullah menggigil penuh ketakutan.. Dengan penuh gementar nabi menjawab ‘’aku tidak tahu membaca!’’
’IQRA’!’’ seruan ketiga Jibril kuat membuatkan nabi hampir pengsan di dalam Gua Hira’.
Aku tidak tahu membaca’’!jawab Rasulullah penuh gementar dan penuh keringat nabi menghadapi perintah itu. Lalu malaikat Jibril menarik dan mendakap nabi S.A.W sehingga nabi kepayahan untuk bernafas. Bayangkan, bagaimana keadaan Rasulullah yang mulia dan ummi ketika itu. Rasulullah menggigil tidak keruan, baju baginda dibasahi peluh. Peristiwa yang menakjubkan dalam hidup baginda dan pastinya terselit seribu makna dan hikmah besar buat kita ummat nabi S.A.W.

Ana ingin mengajak sahabat semua berfikir mengapa perintah membaca itu disampaikan kepada nabi S.A.W yang ummi, tidak tahu membaca, tidak mengenal huruf sekali pun. adakah Allah itu tidak mengetahui bahawa Muhammad itu tidak tahu membaca? Sesungguhnya Allah itu maha Mengetahui. Sudah tentu Allah lebih mengetahui tapi mengapa disuruh juga membaca kepada baginda yang Ummi. Perintah itu dilakukan banyak 3 kali dan buat yang ketiga kalinya Jibril menarik dan mendakap nabi S.A.W sehingga nabi merasa kepayahan untuk bernafas lalu dilepaskan nabi dan Jibril berkata:’ Bacalah dengan nama tuhanmu yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah.

Bacalah,dan Tuhanmulah yang paling pemurah,yang mengajarkan manusia dengan perantaraan kalam. Dia mengajarkan manusia apa yang tidak ia ketahui. Sedarlah dan fahamlah bahawa Allah menyeru kita membaca dengan namaNya tuhan yang menciptakan, Allah memerintahkan kita membaca dengan mata hati, bukan sekadar dengan mata kepala. Lihatlah. Bacalah dengan mata hati bahawa Dialah Allah yang menciptakan dirimu.. Lihatlah apa yang berada disekelilingmu, bacalah apa yang ada di sebalik cahaya mentari itu,siapa yang Maha Bercahaya, Dialah Allah. Siapa yang maha Lembut di sebalik cahaya bulan yang lembut itu. Dialah Allah. Tapi selama ini. mata hati kita buta, kita tidak dapat melihat Dia di sebalik penciptaanNya yang amat sempurna. Kita tidak membaca dengan namaNya. Hanya membaca ketika keperluan dan keterpaksaan bukan untuk diamalkan dan dijadikan panduan.

Mata hati kita buta dari melihat Dia Allah yang maha Sempurna. Lalu jauh dari perintahnya yakni baca dengan namaNya dan sujud patuh beribadah kepadaNya. Lalu lihatlah, berapa ramai yang baca dan terus membaca hari ini tetapi menyimpang jauh daripada Allah. Apa yang dibaca sehinggakan tidak boleh mengenal tuhanNya. Disebalik IQRA’. Berapa ramai pada hari ini buta dan terus kekal buta mata hatinya kerana tidak tahu erti sebenar di sebalik perintah IQRA’ itu. Teringatkan tentang satu kisah Salman Al-Farisi r.a., di dalam satu musafir bersama beberapa org sahabatnya. Ketika berhenti di sebuah tasik, beliau menghampiri salah seorang drpd sahabatnya yg baru selesai meneguk air drpd tasik itu dengan bertanya, “Adakah air yg kamu minum mengurangkan air di dalam tasik ini?”
“Sudah tentu tidak, apakah yg mampu dilakukan seorang lelaki seperti aku ini utk mengurangkan jumlah air di dlm tasik ini hanya dgn meneguknya sedikit?” balas sahabat itu tadi. Salaman r.a. berkata, “Begitu jualah halnya dgn ilmu. Ambillah daripadanya setakat mana yg kamu perlukan, dan tinggalkanlah yg selebihnya.”
sedang mencari buku ini

Kita harus ingat, dan perhatikanlah kalimah ini ‘’bacalah dengan nama tuhanmu yang menjadikan. Setiap yang dibaca perlu dilihat sebagai ilmu untuk mengenal Dia.
setiap yang dilihat perlu difikirkan dan dikaitkan dengan kejadianNya yang maha sempurna. Bukan sekadar membaca dan hanya membaca tanpa merasa bertuhan dan tiada rasa kehambaan dan akhirnya jauh dari Dia yang menciptakan diriku jua dirimu.
Subhanallah. Tidak kira bacaan apa sekalipun ianya info kesihatan kerana ilmu manusia hanya bagaikan setitis air dilautan.

Perintah pertama buat nabi S.A.W adalah didikan dari Allah untuk kita ummat akhir zaman agar kita mengenal Dia dan kembali tahu dari mana asalnya kita agar kita jadikan Dia sebagai panduan untuk kita membaca tentang kehidupan ini. SubhanAllah.
Sambutlah seruan agung ini. Bacalah .bacalah. bacalah dengan nama tuhanmu. Bacalah dengan mata hati agar Dia kembali merajai dan menaungi hati kita. Bacalah kerana membaca itu anak kunci kepada ilmu. Ilmu itu pula imam kepada segala amalan. Dan amalan itu akan membawa kepada taqwa. Allah s.w.t telah memilih kalimah iqra' untuk mentarbiah umat. Ilmu dan amal ibarat dua permata yang berharga. Tanpa ilmu pincanglah amal dan tanpa amal sia-sia lah ilmu.

iman's note : Sedang menghabiskan buku 'Detik-detik Kewafatan Rasullah S.A.W'.

**imannurbalqis**

Read more

...HOLIDAY : 5~maha yang MAHAL...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam sejahtera buat semua pembaca blog ana. Selamat pagi hujung minggu. Nikmati hari-hari cuti yang tinggal berbaki beberapa hari lagi dengan sebaiknya sebelum kita melangkah ke kampus dengan semangat yang mantap. Alhamdulillah, ruang masa yang ada ini ana ambil kesempatan untuk mencoretkan sedikit perkongsian melalui nikmat pandangan yang dianugerahkan oleh ALLAH s.w.t sebaiknya. Ada antara senior, rakan-rakan dan junior yang bertanyakan khabar ana sewaktu cuti. Ana mohon maaf kerana ada yang ana tidak dapat 'reply' pertanyaan tersebut kerana mempunyai kekangan masa dan kredit. InsyaALLAH, dengan izinNya ana akan berkongsi pengalaman bercuti di rumah di laman sesawang ini.

beratur tunggu giliran menaiki bus (^_^)b

2 Disember yang lalu, ana berkesempatan untuk melawat pameran MAHA 2010 (Malaysia Agriculture, Horticulture and Agrotourism International Show) yang diadakan di Serdang. Alhamdulillah, dapat juga bersama-sama adik-adik ana yang teringin sangat bercuti di waktu cuti persekolahan ini. Walaupun cuti kami banyak dihabiskan di rumah tapi ruang yang ada untuk ke MAHA kami gunakan untuk mengadakan lawatan sambil belajar. Kesian betul adik-adik ana. Nasiblah dapat akaknya bakal cikgu. Setiap tempat yang kami lawati ada saja pertanyaan dari ana untuk adik-adik ana fikirkan. Banyak perkara baru yang kami dapat di sini. Walau bagaimanapun, ada perkara yang ana ingin kongsikan dalam 'lawatan sambil belajar' ini. Sambil melawat, ana cuci mata juga tengok keindahan bila berbudi pada tanah.

walit a.k.a burung layang-layang


model pameran


lembu untuk perlawanan?

Hebatnya kejadian tumbuhan dan binatang ini kerana sifat Allah yang Maha Pembentuk (Al Musawwir). Benarlah firman Allah dalam surah Yassin ayat 82 dan 83 yang bermaksud: “Sesungguhnya urusan-Nya apabila Ia mengkehendaki akan sesuatu, hanyalah Ia berfirman kepada (hakikat) benda itu ‘Jadilah engkau!’ maka ia terus menjadi. Maka Maha Suci Tuhan yang memiliki dan menguasai sesuatu dan kepada-Nya kamu semua dikembalikan.” Ayat ini jelas menunjukkan Allah itu Maha Berkuasa dan sebagai makhluk, kita harus menerima hakikat ini dan sesiapa yang dinafikan daripada rahmat wahyu adalah golongan yang amat malang.
Kuasa Allah boleh dilihat di mana-mana di alam semesta ini. Bukan setakat daripada kejadian manusia tetapi alam semula jadi – laut, binatang, tumbuh-tumbuhan – malah kejadian cakerawala.

Disebut di dalam al-Quran, surah al-Rahman ayat 3 hingga 6 yang bermaksud: “Dialah yang telah menciptakan manusia. Dialah yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan. Matahari dan bulan beredar dengan peraturan dan hitungan yang tertentu. Dan tumbuh-tumbuhan yang melata serta pohon kayu-kayan, masing-masing tunduk menurut peraturan-Nya.”

penternak kambing berjaya


lembu kacukan limousin?




nenas : raja buah


cuba teka seekor berapa ringgit?

Dalam Al-Quran ada dinyatakan bahawa buah-buahan (tumbuh-tumbuhan) sebagai sumber rezeki yang telah Allah kurniakan kepada manusia. Firman Allah dalam ayat 24-32 , Surah ‘Abasa :

Maka hendaklah insan itu memperhatikan makanannya. Sesungguhnya Kami benar-benar telah mencurahkan air (dari langit), kemudian Kami belah bumi dengan sebaik-baiknya. Lalu Kami tumbuhkan biji-bijian dari bumi itu, anggur dan sayur-sayuran, zaitun dan pohon kurma, kebun-kebun (yang lebat) dan buah-buahan serta rumput-rumputan, untuk kesenanganmu dan untuk binatang-binatang ternakanmu.

Jelas, ayat ini menerangkan Allah s.w.t mengurniakan kepada insan rezeki-Nya yang terdiri dari tumbuh-tumbuhan dan pokok-pokok. Tumbuh-tumbuhan dan pokok-pokok ini membuat makanan dari tanah, udara dan Allah s.w.t memudahkan matahari untuk tumbuh-tumbuhan tersebut membuat makanan. Di mana tumbuh-tumbuhan ini adalah diperlukan oleh insan dan haiwan. Ringkasnya , masing-masing saling bergantungan di antara satu sama lain. Manusia berperanan untuk memelihara alam ini dengan sebaik-baiknya. Allah telah mencipta alam ini untuk kepentingan manusia seluruhnya. Oleh itu, manusia boleh menggunakan ciptaan ini untuk meneruskan kehidupan mereka di dunia. Sungguhpun begitu, manusia perlu menunaikan tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh Allah dengan menggunakan ciptaan tersebut hanya untuk perkara-perkara yang boleh membawa kepada kebaikan sahaja. Mereka tidat boleh melakukan kerosakan di muka bumi ini sehingga membawa keburukan kepada manusia atau makhluk lain termasuklah binatang. Ibnu Katsir dlm tafsir beliau mengatakan: “Allah mengeluarkan bagi mereka segala macam tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan yang boleh kita jadikan sebagai rezeki buat mereka dan binatang-binatang ternak mereka sebagaimana yg telah disebutkan di banyak tempat di dalam Al Qur’an.”

fama a.k.a father&mother


cousin yg mcm tomato jg


bamboophonic


anak-anak penyu



mahu belajar ini


buah cempedak yang besar

Selain dari memelihara alam ini manusia juga berfungsi untuk memakmurkan muka bumi ini supaya mereka dapat menjalani kehidupan dengan lebih baik. Akal dan pancaidera yang dianugerahkan kepada manusia hendaklah digunakan untuk meneliti dan berfikir bagi memanfaatkan semua ciptaan yang sedia ada. Banyak rahsia kejadian Allah yang boleh disingkap oleh manusia dengan menggunakan akal yang ada. Di sebalik kejadian tumbuh-tumbuhan misalnya terdapat pelbagai jenis penawar, di dasar lautan juga terdapat pelbagai khazanah, begitu juga di dalam perut bumi. Hanya manusia yang menggunakan akal dengan sepenuhnya akan dapat menikmati semua ini. Selain untuk dirinya ia juga dapat memberi faedah kepada orang lain.

datang matahari terbit, pulang matahari terbenam

Namun, rahsia alam ini hanya akan disedari oleh hamba Allah yang bukan sekadar melihat tetapi menghayati setiap hikmah di sebalik kejadian alam milikNYA. Sesungguhnya apa yang telah dicipta oleh Allah s.w.t mempunyai hikmah yang amat besar. Sememangnya tiada apa jua yang sia-sia dalam ciptaan-Nya , samada yamg melata di atas bumi , yang terbang di udara , manusia , tumbuh-tumbuhan dan binatang. Sekiranya manusia berjaya melaksanakan tanggungjawab dalam menghargai setiap ciptaan Allah sepenuhnya maka mereka akan dapat menikmati hidup ini dengan penuh kebahagiaan. Jika sebaliknya yang berlaku maka kemusnahan dan huru-hara pasti tidak dapat dielakkan.

iman's note : masih lagi terkejut dengan harga 6 bungkus nasi lemak RM30.00. Rasa macam kat airport. Sememangnya pengalaman yang MAHAL.

**imannurbalqis**

Read more

...HOLIDAY : 4~bahagia...

Miliki ilmu agar tak terhina
Menikahlah agar tak terjerumus ke jurang nista
Milikilah harta agar tak diremehkan dan tak dipandang sebelah mata
Milikilah cinta agar hidup lebih bahagia
Tarbiyah buat hidup lebih berguna
Dakwah bikin usia kita berlipat ganda
Program terarah menjadikan hidup lebih berkat
Hidup berjemaah adalah cara meraih syurga
kerananya...
Jangan katakan terpaksa...
Jangan melangkah setengah hati, agar tak menyesal nanti...
Jangan merasa paling menderita...
Jangan mudah berputus asa...
dan berbahagialah!
Sediakanlah ruang hati yang lebih luas untuk kata "BAHAGIA"


**imannurbalqis**

Read more

...HOLIDAY : 3~angin Disember...

Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra :

"Ya Aisyah janganlah engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, iaitu :

1. Sebelum khatam Al Qur'an,

2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,

3. Sebelum para muslimin meredhai kamu,

4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah....


"Bertanya Aisyah :

"Ya Rasulullah.... Bagaimana dapat aku melaksanakan empat perkara dalam waktu yang singkat?"

Rasul tersenyum lalu berkata :

"Jika engkau tidur bacalah : Al Ikhlas tiga kali ia seakan-akan kau mengkhatamkan Al Quran.

Bacalah selawat untukku dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat.

Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu.

Dan,

Perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah.
iman's note : hari ini hari lahir arwah mak ana. AL-FATIHAH. Ini adalah pesanan arwah mak tatkala ana nak daftar pada hari pertama di asrama SMKA SHAMS, N.9.

**imannurbalqis**

Read more

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails