.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers

...nota si penulis AR : 17.0...

Zarina, before you sleep, I want to say something...

I know what you feel...from your smile, your tears, your actions...i can see it... so, tough...you said that easy for you but i know its hard to you face it...

but Zarina, you must know that the beginning is always the hardest...don't ever give up...face it...

Zarina, you need to be more patient...always know that good things come to those who wait...please be strong...don't ever give up...

If you want to cry Zarina...just go for it...i understand that people cry, not because they're weak...it's just because they've been strong for too long...

Trust me...you will never alone...Allah always with you..every day, every minutes, every second...He not leave you alone...be mindful of Allah, and Allah will bless you...

my lovely Zarina, sometimes what you want isn't always what you get..but in the end, what you get is so much better than what you wanted...just pray to Allah...

Zarina, please be strong...i want to see my 'new' Zarina tomorrow...good night...

Regards,
Your heart...
(Norzarina bt Kamarudin)

iman's note: self motivation.

**imannurbalqis**

Read more

...nota si penulis AR : 16.0...

Everything you do is about you and
everything Allah does is about you.

You asks : He gives
You cry : He listens
You call : He runs
You sin : He forgives
You repent : He forgets
You knock : He opens
You attend : He welcomes
You nag : He hears
You request : He accepts
You question : He solves
You plea : He resolves
You take : He provides
You insist : He grants


Be mindful of Allah, you will find Him before you.
Get to know Allah in prosperity and
He will know you in adversity.

iman's note : Keep making 'Doa'. Just read meaning of surah al-an'aam : 59.

**imannurbalqis**

Read more

...iklan 6...

Bingkisan Jaulah di Perak (Ipoh, Kuala Kangsar)





Berkesempatan menziarahi seorang junior di Kuala Kangsar. Paling ana tak sangka, ibunya masih mengenali ana. "Ini JPP yang jaga waktu pendaftaran dulu kan. Kita bersembang dulu tu" Allahuakbar. 2009, ana berjumpa di kolej kediaman, bertanya khabar dan beramah mesra. 2011, bertemu di rumah beliau dan beliau menyatakan masih mengingati kata-kata ana yang tiga tahun sudah dilafaz. Kuat ingatan ibu Husna.


Allah telah menciptakan beragam ciptaan yang tak terhitung jumlahnya untuk direnungkan. Segala sesuatu yang kita saksikan dan rasakan di langit, di bumi dan segala sesuatu di antara keduanya adalah perwujudan dari kesempurnaan penciptaan oleh Allah. Subhanallah.


Syukran jazilan khathira illa ukhti Rahmah yang benar-benar menjaga kebajikan ana sepanjang berada di sana. Sehinggakan disediakan bekalan makanan untuk dimakan dalam bas sepanjang perjalanan pulang. Jazakillah kepada ukhti Atiqah atas kesudian membawa kami bersiar-siar dari Manjoi - Kuala Kangsar - Tambun - Manjoi. Saudari Laila, juga sama seperti ana yang sedang melancong.


Sahabat, mengenalimu satu kesyukuran, bergurau denganmu satu kebahagiaan, menyakiti hatimu akan ku elakkan. Satu permintaan dariku semoga ikatan ukhuwah kita kan berpanjangan.


Setiap manusia mempunyai jalan cerita hidup masing-masing. Allah s.w.t menciptakan kejadian alam dengan pelbagai kesan dan natijah yang berbeza-beza. Begitu juga dalam kehidupan seorang insan yang begitu kerdil dan tidak punya apa-apa. Digelar sebagai makhluk terpilih, sudah tentulah diari hidup manusia atau insan itu disulami dengan coretan dugaan dan ujian yang silih berganti. Setiap seorang dicabar Allah s.w.t dengan pelbagai cara yang berbeza-beza.

iman's note: Ada tak sesiapa yang nak taja tiket ana tengok sakura putih kat Jepun?

**imannurbalqis**

Read more

...iklan 5...


We Will Not Go Down

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight


iman's note: i'm in love with this song's spirit~

**imannurbalqis**

Read more

...wordless wednesday # 4...


iman's note: fahami dan memahami, hargai dan menghargai.

**imannurbalqis**

Read more

...nota si penulis AR : 15.0...

Ketahuilah, kita membantu urusan ummah bukan hanya saat adanya jawatan. Sahabat, semalam bukanlah penamat tetapi satu permulaan. Di mana bermulanya perjalanan seorang daie ummah. Jika dulu amanahnya atas nama jawatan, namun kini amanahnya kian jelas iaitu atas nama kita dijadikan. Khalifah Allah (iqamatuddin wa siyasatud dunya bih). Penutupnya seakan-akan ditutup tanpa pintu, berakhirnya seakan-akan tiada bernoktah. Indah sungguh perjalanan yang telah dicaturkan. Dalam rencanaNya, kita belajar dan mengerti bahawa setiap jiwa yang berada dalam perjuangan tidak mengenal istilah tekanan, tidak mengenal istilah ugutan, tidak mengenal istilah kesakitan. Jiwa itu terus berada dalam penuh kesyukuran dan keredhaan. Jiwa itu terus terubat dengan janji-janji Allah. Menjanjikan hambaNya yang utuh berjuang dengan balasan syurga. Hal ini nyata kerana inilah janjiNya yang benar. Banyak perkara yang dipelajari dan cuba diperbaiki. Maaf sekiranya ada khilaf sepanjang menentu rentak arah layar kapal berlabuh di pelabuhan.

Wahai diri, belum sampai masanya untuk kau bersenang-senang selagi nyawa masih dikandung badan. Perjalanan kita masih jauh. Jalan perjuangan yang kita akan telusuri itu banyak benar denai duri yang tajamnya tidak terkata, sakitnya menusuk jiwa, air mata akan selalu mengalir, peluh keringat dan pengorbanan akan sentiasa membaluti tubuh. Sahabat, dalam kita menyusuri jalan perjuangan, jangan lupa memandang ke belakang. Sejarah yang sering mengingatkan kita jerih perit para pejuang terdahulu kita jadikan pedoman dan pengajaran bahawa jalan menuju bahagia itu tidak mudah. Jalan menuju syurga itu penuh kepahitan yang tidak kita impi-impikan untuk melaluinya.

Setelah niat diikhlaskan, setelah tekad dibulatkan. Langkah ini akan diteruskan. Yakinlah, Allah akan menghantar pertolonganNya dalam menegakkan Ad-din yang Maha Suci. Akan datang murobbi membimbing, datang juga daie mendampingi, datang juga sahabat menemani, datang juga orang-orang soleh bersama-sama mengiringi. Yakinlah! Selagi kita istiqomah atas jalan dakwah, selagi kita konsisten dengan manhaj tarbiyah, selagi kita thabat di dalam kafilah dakwah ini, selagi itulah Allah tetap bersama kita dan tidak meninggalkan kita. Selagi itulah kita akan dikurniakan kejayaan, kemenangan dan pertolongan Allah. Bersyukurlah kita kerana dicampakkan dalam golongan yang memperjuangkan agama Allah ini. Moga segala yang telah kita lalui selama ini bukan retorik kampus semata-mata. Minta dijauhkan kalimah 'futur' dalam gerak langkah ini. Doakan diri yang penuh kekurangan dan faqir ini untuk terus seiring dan sejalan dengan kalian.


iman's note: Perjuangan ini ada hujungnya, akhirilah sepertimana pejuang-pejuang agama Allah di saat penghujung nyawanya. لا إله إلا الله محمد رسول الله. (Amanah: ikatannya simpul mati)

**imannurbalqis**

Read more

...nota si penulis AR : 14.0...

Why I Want To Get Married?

Because I want my eyes to see someone special,
someone halal, knowing that he/she is my gift from Allah.
Because I want someone who loves Allah and loves me because he/she loves Allah.
Because I want somebody to share my happiness and praise Allah with me,
someone to cry my tears with me and
make du’a with me and someone to love and love Allah with me.
Because I want to have children of my own to love and care
and share with a gift from Allah.
Because I want to share Allah’s beautiful creations and praise His name
with someone who Allah has fated to be with me since I was born.
Because verily, with a halal partner,
my life and everything I do with him/her will be halal in the eyes of Allah.
Because I am a gift from Allah to someone,
and I want to let him/her feel Allah’s love through me.



iman's note: ameen ya ALLAH~ Tahniah buat sahabat-sahabat yang bakal melangkah ke alam baiti jannati. Moga rahmat ALLAH menaungi kalian.

**imannurbalqis**

Read more

...wordless wednesday # 3...

iman's note: Allahu rabbi~
**imannurbalqis**

Read more

...nota si penulis AR : 13.0...

...Lindungi kesedihan dengan senyuman...

...Biarpun di hati mu penuh kedukaan...

...Kerana tabah menghadapi dugaan...

...Menunjukkan engkau mempunyai IMAN...

~La Tahzan, Innallah Ama'ana~


iman's note : Awal Kepahitan Pasti Adanya Kemanisan Di Penghujungnya. Itu pasti.

**imannurbalqis**

Read more

...nota si penulis AR : 12.0...

Salamu'alaik semua. Subhanallah Alhamdulillah Lailahaillallah Allahu Akbar La haula wala quwataillabillah hil 'aliyyil 'azim. Semoga semua sentiasa dalam redha dan kasih sayang Allah.

Alhamdulillah, sudah tamat seminar pembentangan kajian tindakan semalam. Ini merupakan pengalaman kali pertama berhadapan dengan penilai-penilai yang sangat berkaliber dan berfikiran kritis. Rasanya apa yang dijalankan selama ini sudah puas hati namun masih ada kelompangan yang perlu diperbaiki. Begini rupanya perasaan orang yang hendak membentang dinilai. Macam-macam keadaan yang dapat dilihat semalam walaupun hanya 12 orang sahaja pembentangnya. Pandangan sisi ana melihat seminar pembentangan merupakan satu medan untuk peningkatan yang positif sekiranya lebih terbuka menerima pandangan orang. Bukan mudah untuk memahamkan orang dengan apa yang kita fahami. Bila diprovok, di situ dapat dilihat sejauh mana keyakin terhadap apa yang telah dihasilkan. Sesi begini sangat bagus kerana ruang lingkup fikiran lebih luas dan membuka minda kita untuk lebih melihat jauh kehadapan. InsyaALLAH, ini baru permulaannya. Menanti peluang-peluang yang lain.

Selesai seminar pembentangan pada jam 530petang. Hal ini kerana semua setuju untuk menamatkannya dalam masa satu hari sahaja. Dalam perjalanan pulang ke kolej kediaman, ana disapa oleh salah seorang pensyarah kanan. Beliau tidak pernah mengajar ana, berbual dengan ana hatta berhadapan dengannya. Selama hampir lima tahun setengah ana di kampus ini, hanya setakat berselisih dan bertegur sapa dengan salam dan senyuman sebagai tanda hormat kepada beliau. Hampir sejam perbualan yang berlangsung di hadapan bangunan pentadbiran benar-benar menyuntik semangat ana untuk terus aktif dalam profesion perguruan ini. Dengan hanya bertanyakan ana pernah bersekolah di mana, asal orang mana dan sekarang berada dalam bidang apa memberikan ana motivasi yang sangat ana perlukan buat masa sekarang. Ana menganggap perkongsian bersama beliau merupakan aturan ALLAH s.w.t. Kalau bukan pun dengan beliau hatta dari seorang tukang kebun, ana akan tetap menganggap itu adalah kurniaan ALLAH s.w.t. Sesiapa pun yang bergelar manusia memerlukan sokongan, dorongan dan motivasi dari orang di sekelilingnya. Tidak banyak yang diminta cukuplah dengan sedikit kata-kata yang memberi kepercayaan dan keyakinan dalam meyakinkan diri ini untuk terus dalam kehidupan yang penuh warna-warni ini. Rasullah s.a.w jua ALLAH hadirkan Khadijah, Abu Bakar dan Abu Talib untuk memberi Baginda semangat, sokongan dan pendamping dalam terus memperjuangkan Islam.

“Sungguh menakjubkan perihal orang mukmin kerana semua perkara yang menimpanya ialah kebaikan dan tidaklah berlaku perkara ini melainkan hanya kepada orang yang beriman. Apabila dia diberi nikmat lalu disyukurinya maka menjadilah nikmat itu sebagai kebaikan baginya. Sebaliknya apabila dia diuji dengan musibah maka dia bersabar lalu menjadikan pula musibah itu sebagai kebaikan baginya” (Hadith sahih riwayat Muslim no. 2999).

Ana bukanlah seorang yang terlalu optimis dan berani dalam segala apa yang cuba diputuskan dalam kehidupan. Melihat ana seorang yang terlalu kuat dan tidak memerlukan sokongan dari orang lain adalah satu kesilapan yang besar. Dalam meyakinkan diri ana sendiri, banyak dugaannya. Kadang-kadang rasa tak mampu meraja dalam diri tapi ana sebenarnya ana tengah menghadapinya. Indah sungguh aturan ALLAH s.w.t. Ucapan sabar dari orang lain sememangnya bukan mudah untuk diri kita terima. Itu hakikatnya. Hal ini kerana, kita yang berada dalam keadaan tersebut bukan orang lain. Namun, sokongan dan dorongan amat diperlukan dalam mencipta keyakinan untuk terus melangkah. Kita bukan siapa-siapa untuk terus berasa diri kita mampu untuk mengharunginya seorang diri. Rindu untuk mendengar kata-kata semangat dari arwah mak. Rindu sangat-sangat. Mak akak rindu mak. Sangat dan sangat. Rasa takut, tak kuat dan tiada daya sangat sekarang.

Tapi ana yakin ALLAH itu maha adil. Walaupun ana tidak berkesempatan untuk bertemu alim ulama', berguru di pondok-pondok tapi ALLAH temukan orang yang mampu memberi motivasi dan menjentik kesedaran ana untuk tidak terus berasa kekurangan diwaktu susah dan senang. Sekiranya itu yang kita rasakan terhadap orang yang dikasihi, maka apatah lagi terhadap ALLAH s.w.t, Rabbul Izzati yang selayaknya ana serahkan kerinduan ini.

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ

Maksudnya : "Dan sesungguhnya KAMI telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan KAMI lebih dekat kepadanya dari pada urat lehernya."(Surah Qaaf:16)

Setakat manalah sangat ujian buat diri ini jika hendak dibandingkan dengan Sumayyah, Rabiatul Adawiyah jauh sekali Fatimah yang merupakan wanita pertama yang akan masuk syurga.

Diri yang banyak kekurangan ini tidak pernah menafikan ubat bagi untuk mendapatkan sokongan adalah mengadu dengan Yang Maha Esa dan juga ayat-ayat cinta dari Al-Quran. Bila pengharapan dan kepercayaan itu diserahkan kepada Yang Maha Mengatur, banyak ibrah yang boleh kita ambil dari kehidupan seharian kita. Hal ini kerana, ALLAH s.w.t adalah yang berkuasa ke atas penciptaannya. Di saat suka atau duka pun kita, jangan pernah lupakan ALLAH walaupun hanya dengan ucapan basmallah. Hidup manusia berada di dalam suatu pusingan roda yang dilalui oleh kemiskinan dan kekayaan, kelemahan dan kekuatan. Oleh itu janganlah terpesona kerana bernasib baik dan janganlah berputus asa sekiranya bernasib buruk. InsyaALLAH, ada keajaiban yang akan berlaku. Itu yang pasti. Terima kasih ya ALLAH. Cukuplah dengan niat hanya kerana Engkau, ya ALLAH dalam setiap urusanku sehingga disaat hembusan nafas terakhir ku.

Sabda Baginda s.a.w “Janganlah kamu mati melainkan berada dalam keadaan husnul zon dengan Allah swt” (hadith Sahih riwayat Muslim, Ahmad dan Baihaqi).


iman's note : Alhamdulillah.

**imannurbalqis**

Read more

...wordless wednesday # 2...


iman's note : sesi 2 - 1. Ya ALLAH ya tuhan kami, dengan rasa rendah hati kami bermohon agar dipermudahkan urusan, dilapangkan hati, dijernihkan fikiran, difasihkan bicara dan diberikan ketenangan dalam menjawab segala persoalan semasa pembentangan kajian tindakan berlangsung. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. Ameen.

**imannurbalqis**

Read more

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails