.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers

...esok yang INDAH...






iman's note: “Allah melapangkan bagimu supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan, dan Allah menyempitkan bagimu supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan, dan Allah melepaskan engkau dari keduanya supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah.”

**imannurbalqis**

Read more

...16.01 : lapor diri...

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera. Segala pujian bagi Allah, Tuhan kepada segala makhluk di muka bumi dan langit. Selawat dan salam buat kekasihku junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, penghulu kepada segala nabi dan rasul. Bersyukur juga ke hadrat ILLAHI kerana diberi ruang dan kekuatan untuk mencoret sesuatu di laman ini sebagai perkongsian bersama. Moga ada perkara yang boleh dikongsi bersama dan ini akan menjadi antara sumber untuk menambah timbangan pahala di akhirat kelak. InsyaALLAH. Alhamdulillah, syukur kepada Allah. Buat pengetahuan pembaca semua, ana dah jadi cikgu. Tahniah buat rakan-rakan PISMP dan KPLI 2010 yang mendaftar di sekolah hari ini.


Alhamdulillah,pagi tadi telah diadakan sesi penyerahan surat penempatan sekolah di SK Puteri, Seremban oleh JPN Negeri Sembilan. Seramai 215 orang guru baharu telah mendaftar yang merupakan lepasan PISMP, KPLI dan Universiti. 215 orang guru baharu ini juga akan dihantar berkhidmat ke sekolah rendah, sekolah menengah dan sekolah pendidikan khas. Berkesempatan bertemu dengan rakan-rakan IPGM. Tak sangka juga bila ditegur oleh kakak-kakak KPLI IPG ana yang turut ditempatkan di Negeri Sembilan. Maafkan diri ini kerana tidak dapat mengingati nama kalian. InsyaAllah, kita akan bertemu lagi. Dari kampus ana 4 orang batch ana, 5 orang KPLI dan seorang TESL IPPM-UIA yang akan menabur bakti di tanah beradat ini.

Ana orang ke-100 yang naik ke pentas untuk mengambil surat penempatan dari tangan Timbalan Pengarah JPNS. Sementara menunggu giliran untuk dipanggil, pelbagai perkara bermain difikirkan ana. Di mana sekolahnya, bagaimana persekitaran kerjanya, bakal-bakal muridku, tugas-tugas yang bakal digalas dan pelbagai lagi. Namun, bak kata ayah ana sewaktu dalam perjalanan ke Seremban pagi tadi. Walau macamana susah sekali pun keadaan kita, fikir positif. Jangan pandang sisi negatif kerana itu lebih memerangkap kita. Alhamdulillah, langkah hari ini telah dimulakan dengan niat yang satu. Hidup ini hanya untuk Allah. InsyaAllah, bermula kehidupan ana sebagai seorang guru, pendidik, cikgu, laousher, teacher untuk anak murid ana dan juga diri ana sendiri.

Dalam ucapan Timbalan Pengarah JPNS, ada menyebut tentang peranan sebenar seorang guru dan situasi yang akan dihadapi di sekolah. Dalam keghairahan untuk menabur bakti kita terlupa masih ada warga sekolah yang berada di sekeliling kita. Oleh kerana bergelar guru, sehingga lupa pada tukang sapu yang menyapu meja kita tiap hari. Disebabkan gelaran cikgu, kita lupa pada jaga yang bukakan pintu pada kita tiap pagi. Lantaran kerana kita teacher, kita lupa pada staf sokongan yang membantu urusan pejabat untuk kita. Di mana pun kita diletakkan jangan pernah ada rasa sombong. Bina budaya kerja yang positif agar cas-cas positif akan membantu momentum yang cemerlang dalam diri. InsyaAllah.

Teringat pula, seorang muslimah dan mujahidah yang dicintai oleh Rasullah s.a.w Saidatina Aisyah r.a. yang pernah diceritakan bukan sahaja memiliki ketinggian ilmu pengetahuan, bahkan turut memainkan peranan penting dalam proses pendidikan dan pembentukan masyarakat ketika itu. Sebagai seorang guru, beliau memiliki lisan yang jelas dan menarik hati serta kelancaran bertutur kata beliau digambarkan dengan begitu tinggi oleh al-Ahnaf: ‘Aku pernah mendengar ucapan dari Abu Bakar dan Umar, dari Uthman dan Ali serta para khulafa’ hingga ke hari ini, tetapi belum pernah aku mendengar ucapan yang lebih indah dan lebih menarik hati dari mulut seorang pun melainkan Aisyah r.a.’ Mudah-mudahan ana dapat mencontohi kekasih Rasullah s.a.w ini.

Dapat surat penempatan, ana terus menuju ke arah ayah. Bagi ayah yang buka surat penempatan tu. Ayah kata "Kak, SK Senaling. Alhamdulillah." Kalau ayah suka, ana pun suka. Kalau ayah gembira, ana pun gembira. Ana nak ayah ana rasa apa yang ana rasa. Biarpun, ayah tak dapat belajar tinggi-tinggi macam anak-anaknya kerana kesempitan hidup sewaktu itu. Ana tahu jauh di sudut hati ayah ingin merasainya dahulu. Alhamdulillah, ini tempat terbaik yang Allah bagi untuk ana berkhidmat. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Dalam perjalanan ke sekolah untuk melapor diri, ayah ana pesan lagi. "Ini dah dapat sekolah dekat dengan rumah. Tak payah nak fikir-fikir sewa rumah lagi. Pergi sekolah pun tak susah. Sekolah tepi jalan. Keluarga pun dekat. Tak payah dah nak telefon-telefon suruh melawat. Tengok kawan-kawan yang lain, dapat Sabah, Sarawak. Jadi kena banyak-banyak bersyukur. Tapi kena ingat tak semua yang kita minta kita dapat. Suasana sekolah kita tak tahu lagi macamana. Yang penting niat di hati. Jangan nak sombong-sombong. Anggap jea kita ini nak belajar. Ringan-ringan sikit mulut itu nak bertanya dan senyum. Bagi salam bila berselisih dengan pekerja sekolah ke cikgu ke anak murid ke. Sabar kena ada. Ingat, sekarang ini bukan budak-budak dah."

Manjakah ana?(^_^) Langsung tak. Namun, ayah mana tak risaukan anak-anaknya. Ayah ana memang orang yang paling risau. Kata jea ana dah besar tapi di mata ayah, ana tetap seorang budak-budak. Akak tetap anak ayah. He3 Sabar. Itu yang paling penting. Pertemuan singkat dengan GPK1 dan orang pejabat di sekolah yang sangat mengalu-alukan kehadiran ana memberi sedikit gambaran positif yang baik. Gambaran awal yang menampakkan ana tidak akan mengajar opsyen ana apabila dinyatakan guru Sains dan English sudah banyak. Ditawarkan pula mengajar untuk subjek Bahasa Melayu dan Muzik. Berselisih pula dengan senior keluaran PISMP IPG KTI membuatkan ana sedikit lega dengan teguran salam darinya. "Tahniah, sekolah ini BEST." Walau apa pun keadaannya, ana mesti buka fikiran, bersedia mental dan fizikal. Ingat. Baru sahaja bergelar guru permulaan. Baru sehari. Ada lagi 36 tahun. Katanya pencen umur 60.

iman's note: Timbalan pengarah JPNS juga pesan. Gelaran guru baru hanya untuk 2 minggu. Lepas 2 minggu dah jadi guru lama. Kejapnya~

**imannurbalqis**

Read more

...wordless wednesday # 5...


iman's note: Rabu sudah. Menanti Isnin di SK Puteri, Seremban untuk penyerahan surat penempatan sekolah. Berdebar.

**imannurbalqis**

Read more

...SAYA yang menurut perintah...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan salam sejahtera pada semua pembaca. Segala puji dan puja hanya bagi Allah s.w.t yang memberikan kita pelbagai nikmat dan anugerah kurniaan. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w, Junjungan Mulia yang telah menggerakkan suatu perubahan yang besar dalam sejarah peradaban manusia dengan risalah agung daripada Ilahi. Dengan demikian, kita haruslah berterima kasih kepada Rasullah s.a.w, kerana jasa bagindalah, maka kita hari ini pandai menulis, membaca dan mengira. Dalam masa yang sama, kita juga patut bersyukur kepada Allah s.w.t. kerana memasukkan ilmu ke dalam dada kita dengan perantaraan para guru. Ayat 3 hingga 5 surah al-`Alaq sudah cukup terang dan jelas mengenai perkara ini.



Nabi dan rasul diutuskan oleh Allah s.w.t sebagai guru untuk mengajar manusia dengan ilmu yang benar, iaitu ilmu yang Allah wahyukan kepada mereka. Mereka mengajar ilmu tentang ketuhanan, tentang perkara yang baik dan buruk, mereka mengajak manusia melakukan perkara yang baik dan meninggalkan yang buruk. Mereka mengajar manusia supaya ingat bahawa hidup di dunia ini hanya sementara sahaja. Semua akan mati dan kemudian akan dihidupkan semula untuk diberi balasan terhadap perbuatan mereka semasa hidup di dunia. Guru-guru pun demikian juga. Mereka mengajar manusia supaya pandai membaca dan menulis. Mengenal Tuhan, faham maksud adanya semua benda yang dapat dilihat, faham tingkah laku yang baik dan yang buruk. Mengajar manusia supaya mereka dapat menjalani hidup dengan kerjaya masing-masing dan mendapat keredaan Allah s.w.t. Mengajar manusia supaya menjadi insan yang berguna kepada keluarga, masyarakat, bangsa dan negara. Melihat kepada aspek-aspek inilah dikatakan guru mewarisi tugas para nabi.

Alhamdulillah, debaran menunggu kini sudah dapat jawapannya. NEGERI SEMBILAN DARUL KHUSUS. Negeri pertama yang akan ana curahkan khidmat sebagai seorang pendidik. Bersyukur kerana diberi peluang untuk berkhidmat di tanah tumpah darah ana sendiri. Walaupun tidak mendapat peluang untuk merantau dan merasai suasana baru seperti rakan-rakan yang lain, ana anggap ini adalah pemberian yang terbaik daripada kabel ana, Allah s.w.t. Sememangnya ayah mengharapkan ana berada di Negeri Sembilan agar ana dapat membantu uruskan adik-adik ana. Tak pe, ayah. InsyaAllah, selagi termampu akak akan cuba bagi yang terbaik.



Tahniah buat rakan-rakan PISMP Sains ambilan Januari 2008, IPG Kampus Perempuan Melayu, Melaka. InsyaAllah, tempat yang kita dapat adalah tempat yang terbaik untuk kita. E akan berada di Pahang. Amie, Naem, Haizah, Shida, Ika dan my x-roomate, anis akan berkhidmat di Selangor. Ejad, Sue, Dilla dan Warid akan mengajar di Johor. Tak lupa juga, Ti di Terengganu, Kak Wa di Johor dan Fifi di Selangor. Tahniah, kalian dapat senegeri dengan suami. Rahmah dan Sarah pula akan berbakti di negeri sendiri, Perak manakala Asmeda akan terus berada di Johor. Kak syafa pula akan akan terus berada di Melaka. Sementelahan, Farina akan menemani ibunya di Pulau Pinang. Buat Eni, Azi, Teha, Zatul dan Syera yang akan terbang ke Sarawak, kalian adalah insan terpilih untuk berkhidmat di sana. Buat semua guru-guru keluaran IPG KPM, kita perlu sedia walau di mana kita berada. Buat semua produk-produk guru IPGM ambilan Januari 2008, kita adalah duta IPGM setelah 5 tahun setengah berada di sana. Walau di mana jua kita ditempatkan, redha dan terimalah kerana itu yang sebaiknya.

Masihkah kalian ingat kata-kata ini, "Saya sedia berkhidmat di mana sahaja saya ditempatkan." Kalau kat letter head IPG dulu, mesti ada kalimah ini, "SAYA YANG MENURUT PERINTAH." Walaupun tak nak ikut perintah pentadbiran pun, ikutlah perintah Allah s.w.t yang menyuruh kita agar memanfaatkan diri kita pada orang di sekeliling kita. Bersyukurlah kita kerana kita menyambung tugas para nabi, para rasul dan alim ulama' iaitu TABLIGH - menyampaikan. Allahuakbar, tugas besar sangat rakan-rakan. Pembangunan modal insan seharusnya bermula daripada peringkat akar umbi lagi. Justeru, dalam usaha ‘melentur buluh dari rebungnya’, tidak dapat dinafikan bahawa profesion kita memainkan peranan yang amat penting. Mengajar kanak-kanak yang tidak berdosa daripada tak tahu kepada tahu. Yang dah tahu menambah lagi untuk mengambil tahu. MasyaAllah. Sekiranya kita betul-betul tanamkan niat untuk mendidik generasi pewaris negara ini sebaik-baiknya natijahnya nanti bawa hingga kita ke alam kubur esok. Allahuakbar. Ketahuilah, karisma seorang guru sememangnya mampu memberikan impak yang besar kepada pembangunan integriti anak didiknya.



Guru-guru sekalian, kanak-kanak kecil itu sedang menanti kita. Pandangannya penuh rasa dahagakan ilmu. Warga sekolah sangat-sangat meraikan kehadiran kita. Senyumannya penuh kemesraan berpasukan. Masyarakat sedang menghulurkan tangan untuk kita sambut. Huluran mereka penuh pengharapan bantuan kita. Pandanglah pada mereka, senyumlah pada mereka dan sambutlah huluran mereka. Sedialah untuk memberi. Mereka perlukan ana. Mereka perlukan kalian. Pasti. Mereka semua perlukan kita. Sebaiknya kita manfaatkan sisa masa yang kita ada untuk tanam pahala akhirat. InsyaAllah, Allah s.w.t akan permudahkan urusan kita. Jangan pernah putus untuk berdoa.(^_^)

Yang Menurut Perintah,

~SAYA~

iman's note: Negeri Sembilan ada 7 daerah, manakah daerah yang sudi menerima kehadiran diri ini?

**imannurbalqis**

Read more

...medical uses of BANANAS...


Anaemia: High in iron, bananas can stimulate the production of haemoglobin in the blood and so helps in cases of anaemia.

Blood Pressure: This unique tropical fruit is extremely high in potassium yet low in salt, making it the perfect food for helping to beat blood pressure. So much so, the US Food and Drug Administration has just allowed the banana industry to make official claims for the fruit?s ability to reduce the risk of blood pressure and stroke.

Brain Power: 200 students at an English school were helped through their exams this year by eating bananas at breakfast, break and lunch in a bid to boost their brain power. Research has shown that the potassium-packed fruit can assist learning by making pupils more alert.

Constipation: High in fibre, including bananas in the diet can help restore normal bowel action, helping to overcome the problem without resorting to laxatives.

Depression: According to a recent survey undertaken by MIND amongst people suffering from depression, many felt much better after eating a banana. This is because bananas contain tryptophan, a type of protein that the body converts into serotonin ? known to make you relax, improve your mood and generally make you feel happier.

Hangovers: One of the quickest ways of curing a hangover is to make a banana milkshake, sweetened with honey. The banana calms the stomach and, with the help of the honey, builds up depleted blood sugar levels, while the milk soothes and re-hydrates your system.

Heartburn: Bananas have a natural antacid effect in the body so if you suffer from heart-burn, try eating a banana for soothing relief.

Morning Sickness: Snacking on bananas between meals helps to keep blood sugar levels up and avoid morning sickness.

Mosquito bites: Before reaching for the insect bite cream, try rubbing the affected area with the inside of a banana skin. Many people find it amazingly successful at reducing swelling and irritation.

Nerves: Bananas are high in B vitamins that help calm the nervous system.

Overweight and at work? Studies at the Institute of Psychology in Austria found pressure at work leads to gorging on comfort food like chocolate and crisps. Looking at 5,000 hospital patients, researchers found the most obese were more likely to be in high-pressure jobs. The report concluded that, to avoid panic-induced food cravings, we need to control our blood sugar levels by snacking on high carbohydrate foods ? such as bananas ? every two hours to keep levels steady.

PMS: Forget the pills ? eat a banana. The vitamin B6 it contains regulates blood glucose levels, which can affect your mood.

Seasonal Affective Disorder (SAD): Bananas can help SAD sufferers because they contain the natural mood enhancer, trypotophan.

Smoking: Bananas can also help people trying to give up smoking, as the high levels of Vitamin C, A1, B6, B12 they contain, as well as the potassium and magnesium found in them, help the body recover from the effects of nicotine withdrawal.

Stress: Potassium is a vital mineral, which helps normalise the heartbeat, sends oxygen to the brain and regulates your body?s water-balance. When we are stressed, our metabolic rate rises, thereby reducing our potassium levels. These can be re-balanced with the help of a high-potassium banana snack.

Strokes: According to research in ?The New England Journal of Medicine? eating bananas as part of a regular diet can cut the risk of death by strokes by as much as 40%!

Temperature control: Many other cultures see bananas as a ?cooling? fruit that can lower both the physical and emotional temperature of expectant mothers. In Thailand, for example, pregnant women eat bananas to ensure their baby is born with a cool temperature.

Ulcers: The banana is used as the dietary food against intestinal disorders because of its soft texture and smoothness. It is the only raw fruit that can be eaten without distress in over-chronic ulcer cases. It also neutralises over-acidity and reduces irritation by coating the lining of the stomach.

Warts: Those keen on natural alternatives swear that, if you want to kill off a wart, take a piece of banana skin and place it on the wart, with the yellow side out. Carefully hold the skin in place with a plaster or surgical tape!

iman's note: 7 months already. Alhamdulillah.

**imannurbalqis**

Read more

...pesanan buat ADIK...

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera. Alhamdulillah syukur dan sujud kita ke hadrat Illahi kerana dengan limpah dan kurniaNya dapat lagi kita bernafas di muka bumiNya. Selawat dan salam diutuskan buat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Bersyukurlah kita kerana dapat merasai nikmat Iman dan Islam dalam diri di saat ini.

Alhamdulillah, semalam sudah bermula sesi persekolahan bagi tahun 2012. Tahun ini, tinggal seorang lagi adik ana yang bersekolah. Muhamad Sharul Nizam sudah naik tingkatan 1. Yang lain sudah menamatkan zaman persekolahan ini. Menunggu untuk meneruskan pengajian di peringkat universiti pula. Mudah-mudahan urusan adik-adik yang ana sayang ini dipermudahkan. Tidak dilupakan juga sesi kulian semester 1 / 2012 bagi pelatih-pelatih guru di IPGM. Tahun 2012, gelaran pelatih guru sudah tiada, menunggu gelaran guru pula. InsyaAllah. Ana masih lagi memegang gelaran penganggur sepenuh masa. Hanya berada di rumah sahaja buat masa ini. Yang pasti, jadi penganggur pun tidak sempat untuk goyang kaki. Hampir dua bulan sudah meninggalkan bumi IPG KPM. Banyak kenangan yang tidak sempat dicatatkan di laman ini. Terlalu banyak. Ana bersyukur kerana ana diberi peluang untuk berada di satu-satunya institusi latihan perguruan yang hanya dihuni oleh perempuan melayu Islam. Bersyukur kepada Allah kerana ana dipertemukan dengan kakak, sahabat, rakan, kawan, teman, dan adik-adik yang baik-baik belaka di sini.


Malam semalam ana ada terima mesej daripada salah seorang adik junior. Beliau mohon untuk ana menitipkan pesanan kepadanya untuk meneruskan lagi perjalanan tahun akhir di kampus. Adik yang ana sayang ini mahukan pesanan yang banyak-banyak dan panjang-panjang. Buat ana tersenyum ketika membaca hasratnya. (^_^) Siapalah ana untuk meninggalkan pesanan yang boleh dibuat ingatan. Tak layak rasanya kerana ana tahu kadang-kadang ana juga merasa sakit dan perlukan kata-kata untuk disapu pada tempat yang sakit itu. Allahu Rabbi. Oleh kerana ana telah berjanji untuk memberikan kata-kata pesanan padanya, ana perlu tunaikan. Namun, ana tujukan pesanan ini buat semua adik-adik ana yag mengenali ana. Ini sahaja yang ana termampu. Nak bagi duit belanja setiap orang ana tak mampu. Patah-patah perkataan ini akan ana cantumkan untuk jadi bait-bait indah yang akan disulam dalam ingatan. Mudah-mudahan Allah perkenankan. LAntaran itu, ana nak tukar panggilan pada 'Kak Ina' sebab yang pesanan ini untuk adik-adik ana. Biar rasa macam ana sedang bercakap dengan adik-adik yang membaca.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
اللهمَّ صلِّ على سيِّدنا محمَّد وعلى آلِه وصحبِه وسلِّم

Adik-adik yang kak ina sayang, ini merupakan pesanan yang tak akan kak ina lupakan sampai bila-bila selagi nikmat ingatan masih diberikan oleh Allah s.w.t. Pesanan daripada arwah mak kak ina sendiri. Hari ini kak ina titipkan pesanan itu buat adik-adik juga. Sehari sebelum arwah mak kak ina meninggal (26 Februari 2007, Khamis) lebih kurang jam 5 petang kak ina terima panggilan daripada arwah mak. Walaupun, arahan daripada doktor tidak membenarkan arwah mak kak ina atau mana-mana pelawat menggunakan telefon bimbit di sekitarnya. Adik kak ina kata mak berkeras juga suruh telefon untuk bercakap dengan kak ina. Arwah mak kak ina kata last call sebelum dia balik rumah esok sebab dah sihat. Doktor bagi balik dah. Kak ina berbual dan berkongsi cerita di kampus seperti biasa. Menyakat. Mengadu. Ketawa. Rasa gembira sangat. Namun seperti biasa, sebelum menamatkan panggilan arwah menitipkan pesanan terakhir yang biasa akan dipesan sekiranya kak ina nak balik asrama atau pulang kampus. Sama. Tak berubah sikit pun dari tahun 2001 hingga hari terakhir 26 Februari 2007.

- Solat kena awal waktu.
- Baca al-quran selalu.
- Jaga diri baik-baik kat tempat orang.
- Makan jangan lupa.
- Kalau tak sihat bagitahu.
- Belajar rajin-rajin.
- Bangun buat solat malam.

Tapi kali ini ada tambahan pula pesanannya.

- Jaga ayah.
- Sayang adik-adik.
- Pilih kawan yang baik.
- Hormat cikgu dan orang tua.
- Jangan susahkan orang lain.
- Belajar untuk usaha sendiri.
- Ingat, Allah sentiasa ada untuk kita.

Kak ina tak berasa apa-apa waktu itu sebab dah biasa dengan sikap arwah mak yang sangat prihatin pada anak-anaknya. Alhamdulillah, itu sahaja kekuatan yang sempat dititipkan oleh arwah mak kak ina sebelum menghembuskan nafas terakhir jam 4 petang hari Jumaat pada 27 Februari 2007. Pada hari Jumaat itu juga bila kak ina sampai rumah jam 7 petang tiada lagi pesanan daripada arwah Mak. Tiada dik. Tak keluar sepatah pun perkataan dari mulutnya lagi. Kak ina titipkan pesanan yang cukup bernilai dan bermakna bagi diri kak ina ini buat adik-adik juga. Moga dapat dimanfaatkan.


Buat adik-adik yang kak ina sayangi,
Mengenali kalian, satu ibadah buat kak ina. Menyayangi kalian, satu anugerah buat kak ina. Ketawa kalian, beri kak ina kekuatan. Tangisan kalian, mematangkan diri kak ina.
Moga ukhuwwah yang dibina ini diberkati. Terima kasih ya Allah, atas pertemuan istimewa ini. Didoakan kalian sentiasa dalam rahmat dan kasih-sayang Allah s.w.t selalu. Perpisahan ini bukan untuk ditangisi tapi satu permulaan untuk bertemu di syurga firdausi. Ukhuwwah fillah abadan abada.

iman's note: Pesanan yang lain sudah tercatat dalam Kitab Allah. Jangan pernah tinggalkan bacaan al-quran kerana kita akan rugi. Adik-adik tak ada pesanan untuk kak ina ke? (^_^) Jika tidak keberatan hadiahkan al-fatihah buat arwah mak kak ina yea.

**imannurbalqis**

Read more

...2: SEMANGAT tubuh kurus...

Tubuh kurus

Berilah keyakinanmu pada diri,
Seperti anak helang dengan sayap masih basah,
Belajar terbang di langit merah,
Usah hidup seperti kelawar,
Yang selamanya takut mencabar siang,
Sifat manusia gemar meragukan parasmu,
Biarpun kau selalu meyakinkan bulan,
Betapa sucinya hatimu,
Sejarah demi sejarah telah menyaksi,
Dunia tidak berdaya berlaku adil,
Pada jiwa yang kerdil,
Jadilah benih yang ditimpa salji,
Kematangannya mampu menanti sinar mentari,
Atau seperti pelangi pagi,
Walaupun pupus ditelan hari,
Telah berjaya merawankan hati,
Usah bertahan seperti karang,
Keangkuhannya telah terdampar duyung dara,
Yang mencari pantai bahagia,
Atau seperti sekuntum mawar,
Yang gugur ke dalam sungai,
Kerana cemburukan keriangan arus,
Kau tidak lagi dinilai sebagai kembang,
Hanya sampah yang hanyut,
Yang tewas dalam pergelutan,
Berilah hatimu pada hidup,
Jika perlu bakarlah diri,
Seperti kekunang di malam sepi,
Asalkan syurga mengagungkan namamu,
Dan tubuh kurusmu,
Melabuhkan ketenangan dalam pengorbanan.

Berilah keyakinanmu pada hidup,
Dan hidup akan meyakinkan hatimu,
Kerna Allah itu ada.


mozek 21: hak masyarakat hangat bicara, jiwa terpencil siapa yang rasa (ISA KAMARI)

iman's note: sedikit ubat semangat buat luka pejuang mahasiswa daripada yang pernah bergelar mahasiswa.

**imannurbalqis**

Read more

... 1: 2012 ...

iman's note: Alhamdulillah, masih merasai nikmat kehidupan. Terus meniti sisa hidup yang ada untuk menggapai keredhaan-Nya.

**imannurbalqis**

Read more

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails