.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers

...Murid Tak Boleh Pakai...

Seorang guru meninggalkan kelasnya beberapa minit untuk ke tandas....

Ketika dia kembali ke kelas, dia sangat terkejut kerana semua muridnya sangat diam dan bersopan..tidak seperti biasa jika dia masuk ke dalam kelas tersebut, murid-muridnya pasti sedang bising dan bermain.
Lalu guru itu berkata... "Selama saya mengajar awak semua... tidak pernah pulak saya melihat keadaan ini. Ini sangat menghairankan. .. boleh sesiapa tolongberitahu.. apa sebenarnya yang terjadi?? guru itu bertanya dalam keadaan seperti hendak pitam...

Tiba-tiba.. salah seorang muridnya bangun dan berkata.. "sebab... cikgu pernah kata dulu... jika cikgu dapat melihat kami semua diam dan bersopan cikgu akan mati terkejut.... ha ha ha"

sambil memerhatikan gurunya jatuh ke lantai.. dan kelas kembali bising macam biasa...




**imannurbalqis**

Read more

...12 rabiulawwal tahun GAJAH...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh....

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam, selawat dan salam ke atas baginda Nabi junjungan Muhammad s.a.w, sekalian ahli keluarga baginda, sahabat-sahabat baginda, serta tabi' dan tabi'in dan buat sekalian makhluk Allah yang wujud di muka bumi ini.....

Sungguh tidak kita jangkakan bahawa masih lagi kita di beri kesempatan untuk berada dalam bulan yang mulia ini di mana tanggal 12 Rabiul Awal Tahun Gajah lahirnya seorang putera Aminah yang telah membawa sinar dan harapan yang baru kepada semua makhluk Allah di muka bumi ini.....Inilah satu hari yang bersejarah dalam episod umat Islam di mana lahirnya Muhammad bin Abdullah putera Fatimah dan cucu kepada Abdul Mutallib dan anak saudara kepada Abu Talib....Sebuah keluarga yang di pelihara rantaian keluarganya oleh Allah s.w.t....Baginda di utuskan untuk menyinari suatu zaman kegelapan iaitu jahiliyah kepada suatu zaman pengabdian kepada Allah Yang Maha Esa iaitu Nur Islam....



Saban tahun kita menyambut dan mengenang kelahiran baginda SAW....Namun harus kita bertanya kepada benak fikiran kita sejauh mana kita telah mencontohi dan mengimplimentasi pusaka peninggalan baginda SAW di dalam kehidupan kita....Saban tahun juga bermakna Rasulullah SAW semakin jauh dari kita....Namun spirit dan ruh perjuangan baginda tetap membara dalam sanubari kita....

Ingin ana berkongsikan sebuah cerita berkenaan dengan perkara yang sangat dirindui oleh Rasullah sewaktu zaman hidupnya agar kita dapat sama-sama mengkoreksi diri sejauhmana kecintaan kita kepada Rasullah S.A.W....

----------------------------

Suasana di majlis pertemuan itu hening sejenak. Semua yang hadir diam membatu. Mereka seperti sedang memikirkan sesuatu. Lebih-lebih lagi Saidina Abu Bakar. Itulah pertama kali dia mendengar orang yang sangat dikasihi melafazkan pengakuan demikian.

Seulas senyuman yang sedia terukir dibibirnya pun terungkai. Wajahnya yang tenang berubah warna.
"Apakah maksudmu berkata demikian wahai Rasulullah? Bukankah kami ini saudara-saudaramu? " Saidina Abu Bakar bertanya melepaskan gumpalan teka-teki yang mula menyerabut fikiran.

"Tidak, wahai Abu Bakar. Kamu semua adalah sahabat-sahabatku tetapi bukan saudara-saudaraku (ikhwan)," suara Rasulullah bernada rendah.

"Kami juga ikhwanmu, wahai Rasulullah," kata seorang sahabat yang lain pula.
Rasulullah menggeleng-gelangkan kepalanya perlahan-lahan sambil tersenyum. Kemudian baginda bersuara:

"Saudaraku ialah mereka yang belum pernah melihatku tetapi mereka beriman denganku sebagai Rasul Allah dan mereka sangat mencintaiku. Malahan kecintaan mereka kepadaku melebihi cinta mereka kepada anak-anak dan orang tua mereka."

-------------------------

Pada ketika yang lain pula, Rasulullah menceritakan tentang keimanan ‘ikhwan’ baginda:
"Siapakah yang paling ajaib imannya?" tanya Rasulullah.

"Malaikat," jawab sahabat.

"Bagaimana para malaikat tidak beriman kepada Allah sedangkan mereka sentiasa hampir dengan Allah," jelas Rasulullah. Para sahabat terdiam seketika.

Kemudian mereka berkata lagi, "Para nabi."

"Bagaimana para nabi tidak beriman, sedangkan wahyu diturunkan kepada mereka."

"Mungkin kami," celah seorang sahabat.

"Bagaimana kamu tidak beriman sedangkan aku berada ditengah-tengah kau," pintas Rasulullah menyangkal hujah sahabatnya itu.

"Kalau begitu, hanya Allah dan Rasul-Nya sahaja yang lebih mengetahui," jawab seorang sahabat lagi, mengakui kelemahan mereka.

"Kalau kamu ingin tahu siapa mereka? Mereka ialah umatku yang hidup selepasku. Mereka membaca Al Quran dan beriman dengan semua isinya. Berbahagialah orang yang dapat berjumpa dan beriman denganku. Dan tujuh kali lebih berbahagia orang yang beriman denganku tetapi tidak pernah berjumpa denganku," jelas Rasulullah.

"Aku sungguh rindu hendak bertemu dengan mereka," ucap Rasulullah lagi setelah seketika membisu. Ada berbaur kesayuan pada ucapannya itu.

--------------------



Begitulah nilaian Tuhan...Bukan jarak dan masa yang menjadi ukuran....Bukan bertemu wajah itu syarat untuk membuahkan cinta yang suci....Pengorbanan dan kesungguhan untuk mendambakan diri menjadi kekasih kepada kekasih-Nya itu, diukur pada hati dan buktikan dengan kesungguhan beramal dengan Sunnahnya....

Pada kita yang bersungguh-sungguh mahu menjadi kekasih kepada kekasih Allah itu, wajarlah bagi kita untuk mengikis cinta-cinta yang lain....Cinta yang dapat merenggangkan hubungan hati kita dengan baginda Rasulullah....

Selawat dan salam untuk mu Ya Rasulullah. ....

Secara peribadi, ana berasa sangat sayu membaca kisah ini....Sayu, sedih dan pada masa sama marah pada diri sendiri...Betapa cinta dan rindunya Rasulullah pada umatnya...Kita pula umatnya, adakah mencintainya begitu juga?Atau masih buat-buat jual mahal? Atau sebenarnya kita bukanlah umat yang dirindui oleh Rasulullah mahupun mendapat iman ajaib yang dikatakan oleh Rasulullah....?

Marilah kita menggali semula mutiara keindahan hidup baginda SAW...Mari kita susuri dan teladani qudwah dakwah dan perjuangan baginda bagi kita memacu semula gerakan pencerahan dan pembangunan semula satu nahdah (peradaban)....Biarpun jasad baginda jauh beribu-ribu batu, namun jiwa,perjuangan baginda tetap mekar dan dekat di hati kita....

Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya antara hari kamu yang paling mulia adalah Jumaat, perbanyakkanlah amalan berselawat ke atasku kerana selawat kamu itu disampaikan kepada ku."


**imannurbalqis**

Read more

...we HOPE to see u UP...

salam buat sahabt&pbaca blog ana semua...alhamdulillah..ana dan classmate seramai 13 org berkesempatan menziarah mentor kami, En Ong Chwee Kong di kediamannya stelah keluar dari ICU jam 4ptg td...beliau yg ditimpa kemalangan akibat kerosakan kereta ketika hendak bercuti bersama keluarga di Genting Highlands...salam takziah utk sir...




Early in the morning sun rise with many hopes but its set hopelessly.
All the flowers were bloom this evening with pleasant smell but its now wither awfully
n tonight all d stars came out to play a signal but all of them are not shining,
because they all knows my mentor is sick.
Wish u a cure soon and healthy days ahead

“Get Well Soon, sir”

**imannurbalqis**

Read more

...KASIH seorang AYAH...

salam alaik buat sahabt-sahabt dan pembaca blog ana yang setia menunggu post-post ana di dalam blog ana nie...ana doakan kalian sentiasa dibawah naungan nikmat dan rahmat ALLAH s.w.t...alhamdulillah, ana masih diberi kesempatan untuk mencoretkan sedikit kenangan dalam laman maya nie...laman ana ini bukanlah diary harian tp 1perjalanan yg dapat ana kongsikan dalam meraih nikmat sebenar kehidupan...

alhamdulillah, ana masih diberi kesempatan untuk pulang ke kampung hari sabtu yang lepas...ana mmg xrancang untuk pulang ke kampung sebab ana ditaklifkan sebagai salah seorang fasilitator untuk "Tamrin Kepimpinan Nuqaba' 2010"...1perancangan yg telah ALLAH caturkan...klu difikirkan sibuk, mmg xdpt la ana balik kg...ptg jumaat, ayah ana call untuk ana pulang jg ke rumah...(nada memujuk)ana kata insyaALLAH...klu da rezki sampai jg...sempat la jg ana sakat ayah ana kata rindu kat ana ke?...ayah ana kata xkanlah RM3.60 pun xde nak balik kg...yealah rumah dengan kampus sekangkang kera...tapi susah juga nak balik...sedih plk ana bile ayah mula sesi tawar menawar nie...disebabkan adik ana nak balik ke Penang hari sabtu...ana cuba jg selesaikan tugas ana pada pagi Sabtu untuk menikmati keindahan "sunrise" atas dasar assigment yang perlu dilunaskan sebelum praktikum...

ALLAH permudahkan urusan, ana sampai jg dirumah jam 3petang...pkul 5petang adik ana nak bertolak pulang ke kampus di Penang...ayah ana ambik kat bus stop coz ana tak nak menyusahkan ayah ana untuk ambik ana di Tampin...




-----------------------
Ana terus bersalam dengan ayah....

Ayah : sihat tak nie?
Ana : Alhamdulillah, shat...
Ayah : Kenapa muka pucat jea?makan tak tadi?
Ana : Mana ada...akak sihat jea..da makan kat Tampin tadi...
Ayah : Jgn tahan-tahan makan..ikut masa makan...nie muka mcm tak cukup tidur jea
Ana : Mana ada akak catu makan...akak ikut jea suma pesan ayah

(monolog : boleh tahan ayah ana nie, blm sampai rmh dah bg tazkirah lima minit kat bus stop..he3)
------------------------

waktu malam lepas isyak...ayah ana tengok bola...ana da xlarat tahan mata nak sharing story aktiviti ana di kampus

Ayah : knapa mcm letih jea ayah tengok?
Ana : penat naik bus rasanya...
Ayah : vitamin ayah beli makan x?
Ana : makan...ayah jangan risau
Ayah : jgn la sampai xpikir diri sendiri bile buat keje...jd ketua pelajar pun klu diri xterurus mcamana nak urus org bawah...
Ana : yea...ayah jangan risau k...akak kan anak ayah..cuma banyak perkara nak kena buat...
Ayah : ingat...semua tu adalah cabaran...itulah latihan sblm ke peringkat seterusnya...itu belum lg jadi cikgu...baru pelatih jea...byk2kn bsabar...solat dan doa selalu...
Ana : Yes, bos...he3

(monolog : ya ALLAH, risaunya ayah pada aku)
-------------------------

hari ahad

Adik : kejapnya, kak ina nak balik dah
Ana : yea la..cuti da habis
Ayah : ayah hantar sampai Tampin, nnt naik bus ke Melaka boleh?
Ana : boleh jea, akak tak kisah...

Sampai di traffic light antara Tampin @ Melaka,

Ayah : dik, kita pi Melaka nak x?
Adik : tak nak la....

Ayah terus bagi signal untuk ke Melaka...

Ayah : Biskut ada x???
Ana : Xpelh ayah, biskut ada lagi....
Ayah : Pagi sarapan tak nie?
Ana : Sarapan...
Ayah : Nak singgah MyDin x??
Adik : Nak singgah...
Ana : ;-)
-----------------------------------

Lepas membeli barang keperluan di MyDin...

Ayah : Asingkan la barang dalam satu plastik...nnt senang
Ana : Akak xbeli apa pun...xpelah, biarlah adik bawa balik...makanan akak ada lagi
Adik : Ayah belikan kak ini, air kotak milo, air kotak anlene dgn ubat nie....
Ana : Banyaknya air...ubat pe 2?
Ayah : Milo atau susu boleh minum time pagi...Habbatussauda' minum buat minuman panas...minuman bg cergas skit...mcmana pemimpin nampak lemah jea...
Ana : Yealah ayah...akak kuat lg nie..he3
Ayah : Jgn xminum plk nanti...mbazir jea beli nnt...
Ana : Yes, boss....

(monolog : ana tahu yg ayah mmg tahu ana xboleh nak minum teh, kopi atau nescafe..mmg dah dididik dari kecil...sebelum pi sekolah n sebelum tidur kene minum susu sampai ana form 5...2yg perut xblh nak trma mnuman berkafein nie...hati ana makin sayu...rasa sayang sangat...terasa kasih ayah...)

-----------------------------------

kepulangan ana ke rumah pd minggu lepas mberi 1semangat baru untuk ana teruskan perjalanan kehidupan ana sebagai seorg pelajar dan anak....walaupun sudah tiga tahun arwah mak ana pergi...tp ayah ttap setia mbesarkan anak-anaknya...walau apa jua caranya, tetap memberi kesan yang mendalam pada diri ana...kasih seorang ayah mengalahkan segala-galanya...terima kasih, ayah....akak sayang ayah...

"kasih ayah kekal selamanya"

**imannurbalqis**

Read more

...lafaz terCIPTA...

Ya ALLAH…
Andai aku lemah
Kau berikan aku kekuatan Mu…
Andai aku goyah
Kau berikan aku kegagahan Mu…
Untuk aku meneruskan langkah ku dalam menggapai redhaMu

Ya Rabbi
Jika aku tersasar
Kau berikan aku peringatanMu…
Jika aku terleka
Kau kejutkan aku dengan nasihatMu...
Agar aku merasai nilai sebenar keampunanMu

Ya Allah…
Jika pengorbanan ini yang Engkau tuntut dariku
Aku rela dengan ketentuanMu
Andai caturan ini adalah benar-benar ujian dariMu
Aku bersyukur dengan nikmatMu
Kerana Engkau uji keteguhan hatiku…



Ya Karim…
Berikan aku peluang untuk mengenal jalanMu
Agar tidak tersasar langkah ku dalam laluanMu
Aku serahkan hati perjuangan ku untukMu
Aku rela ya Allah
Aku redha ya Rahman
Aku pasrah ya Rahim
Jika itu ketentuan yang Engkau takdirkan
Maka tiada kekesalan buat diriku
Kerana telah Engkau janjikan hikmah disebalik kejadian

Ya ILLAHI...
Hanya kepadaMu aku meminta dan mengharap
Pimpinlah diri ini
Jangan Engkau biarkan nasibku ditentukan oleh diriku sendiri
Jangan Engkau tinggalkan diriku
Kerana aku lemah tanpa cintaMu...



Ya Rabbi...
Berikanlah aku ilham
Untuk terus mensyukuri nikmatMu
Agar aku dapat berbuat amal soleh yang Engkau redhai
Berilah kebaikan padaku
Permudahkanlah urusanku dalam menjalankan amanah agamaMu
Sesungguhnya aku bertaubat dan berserah diri padaMu...

**imannurbalqis**

Read more

...TARBIYYAH:kePERLUan @ keMAHUan...

salam alaik buat sahabat-sahabat seperjuangan serta pembaca blog ana...semoga kalian berada dalam keredhaan dan keampunan ALLAH s.w.t...alhamdulillah, ana masih diberi kekuatan untuk meneruskan hari-hari ana di pentas dunia ini..kelangsungan masa yang ada, ana masih berpeluang untuk berkongsi sesuatu dalam entry kali ini...tajuk entry kali ini adalah kesinambungan daripada comment salah seorg pembaca entry ana...suka ana untuk menyatakan pandangan yang tak seberapa ini....

TARBIYYAH....(T.A.R.B.I.Y.Y.A.H)...perkataan ini ana mula kenal ketika di SMKA SHAMS,N9...ana ingat lagi usrah pertama ana di sekolah, kak ATIQAH selaku naqibah ana mengatakan : bermulanya satu kelahiran, bermulanya tarbiyyah untuk khalifah dibumi ALLAH ini...setiap perkara yang berlaku,dengan kepercayaan dan keyakinan yang cukup tinggi pada pencipta kita..setiap yang kit ahadapi adalah TARBIYYAH dalam kehidupan kita..tidak kiralah besar atau kecil, sedikit atau banyak nilainya pada diri kita..itu adalah nilai TARBIYYAH...Dalam buku Manhaj Tarbiyah ‘indal Ikhwanul Muslimin menyatakan TARBIYYAH ialah :

“Cara ideal dalam berinteraksi dengan fitrah manusia, baik secara langsung melalui kata-kata maupun secara tidak langsung dalam bentuk keteladanan, sesuai dengan sistem dan peringkat khusus yang diyakini, untuk memproses perubahan dalam diri manusia menuju kondisi yang lebih baik”.



Terdapat berbagai makna dan erti mengenai konsep tarbiyyah ini...Perkataan "tarbiyyah" itu sendiri berasal dari perkataan "rabb" yang bermakna tuhan...Ini menunjukkan kepada kita, proses tarbiyyah itu sendiri jelas daripada Allah swt.. "Rabb" ini juga bererti "Al-Khaliq" yakni pencipta...selain itu juga, perkataan tarbiyyah itu sendiri berkaitan dengan konsep tauhid rububiyah yang menjadi asas pegangan dalam akidah kita....Jelaslah di sini, kita perlu menyedari bahawa betapa pentingnya tarbiyyah kerana ia jelas berkaitan dengan Allah swt dan ia adalah kaedah terbaik untuk kita mendekatkan diri dengan Allah swt serta mendalami islam. oleh itu, erti tarbiyyah secara keseluruhannya adalah :

Tarbiyyah adalah proses atau kaedah secara langsung atau tidak langsung untuk mendidik dan mengubah jiwa dan akhlak berlandaskan al-Quran dan Sunnah serta berpandukan sirah rasul....terdapat dua unsur dalam diri manusia iaitu:

jasad : disinilah segala perbuatan dan amalan dapat dilihat.

rohani : dalam unsur rohani terdapat tiga aspek dapat dilihat iaitu
akal = di sinilah segala pengarahan terhadap amalan dan perilaku insan bermula
nafsu = dalam aspek nafsu, terdapat tiga perkara yang terkandung di dalamnya iaitu "ammarah", "lawamah" dan "muttamai'nnah (ketenangan)"....

semua unsur di atas perlu diberi perhatian di mana konsep tarbiyah diaplikasikan... kedua-dua unsur tadi adalah saling berkaitan....Hanya dengan tarbiyah, manusia dapat mengubah diri ke arah kebaikan dan membentuk jati diri muslim yang sejati....

"Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum itu melainkan mereka yang mengubah sendiri"



di sini jelas, untuk mengubah diri sendiri menjadi lebih baik, maka terlebih dahulu kita kena berusaha untuk mengubah diri untuk mendekatkan diri dengan Allah....Salah satu cara untuk kita mujahadah adalah menerima dan mencari tarbiyyah....dapat ana simpulkan TARBIYYAH adalah satu KEPERLUAN untuk kita menilai sejauh mana diri kita...bukan KEMAHUAN diri yang hanya ada pada hati-hati yang sedar sahaja...tarbiyyah bukan sekadar diwaktu kita perlu, dibuang waktu tidak mahu...dinyatakan dalam surah asy-syams :

" Allah mengilhamkan sumber kefasikan dan ketaqwaan, beruntung bagi mensucikannya, merugi bagi yang mengotorinya"

di sini, kita dapat lihat Allah telah meletakkan dalam diri insan, dua jalan iaitu jalan lurus dan jalan keburukan...maka, dengan menggunakan akal yang diberi, kita perlu menilai mana yang baik dan buruk untuk diikuti....Dan inilah kepentingan tarbiyah, untuk memacu dan mengubah diri supaya kita berada pada jalan yang diredhai Allah swt....tarbiyah itu sendiri adalah jelas dari Allah swt, dan disampaikan melalui utusan Allah iaitu para Rasul....tidak semua dari kita akan berjaya melalui proses-proses yang perlu dihadapi...Adanya tertinggal, ada yang terlucut dan ada yang mengalah...Namun, ada juga yang sanggup dan bersabar dalam menyelami nilai sebenar TARBIYYAH...

Bangunlah wahai SYABAB, sedarlah wahai FATAYAT :

"Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu, Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu, Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu. Oleh itu,Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH"


**imannurbalqis**

Read more

...POTENSI minda POSITIF...

Salam alaik buat sahabat-sahabat dan pembaca blog ana...didoakan kalian berada dalam keadaan sihat walafiat dan sentiasa dalam keredhaan dan keampunaan ALLAH s.w.t...alhamdulillah, ana masih lagi diberi peluang untuk mengisi ruang sesawang ini dengan nikmat yang ALLAH telah kurniakan...

Dalam kekalutan ana mengharungi segala urusan sama ada di IPG dan kehidupan seharian,ana dapat merasai pelbagai situasi yang perlu ana selesaikan dengan berhemah dan bijaksana...banyak cabaran dan situasi yang ana lihat sebenarnya banyak memberi kekuatan dan peluang untuk ana membina dan memperbaiki diri...sehinggakan sekecil-kecil masalah sebenarnya membuka 1ruang interaksi diri yang baik dalam menjana potensi diri yang cemerlang...1 perkara yang ana sedang belajar dan pratikkan ialah sifat positifkan diri sendiri...

ana ingat lagi, waktu zaman persekolahan...jika ada masalah atau perkara yang kurang disenangi mudah untuk ana tertekan, melatah dan kadang-kadang boleh membawa kepada kemarahan atau sikap tidak puas hati...jika sekarang, sebelum tidur ana amalkan untuk memaafkan kesalahan orang pada diri ana dan mendoakan agar hati-hati orang yang ana sakiti sepanjang hari terbuka untuk memaafkan kesalahan diri ana pada mereka...sebenarnya, perkara ini menjana 1kuasa baru pada diri ana untuk berhadapan dengan situasi yang tidak dirancang keesokan harinya...lantaran dari itu, sikap mempositifkan diri memang perlu untuk kita sebagai seorang manusia yang mempunyai banyak kekurangan dalam laluan untuk berjaya dalam kehidupan dunia dan akhirat...

Sifat ini bermula dengan sifat pra sangka yang baik pada diri sendiri , orang lain dan dengan Allah..."Orang yang cemerlang melihat setiap halangan sebagai peluang untuk mengasah potensi, manakala orang yang tidak cemerlang menganggap setiap halangan sebagai alasan yang menyebabkan kemundurannya"

"Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan purba-sangka (kecurigaan), karena sebagian dari purba-sangka itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menggunjingkan satu sama lain. Adakah seorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang."

Al-Hujurat :12

Dan janganlah sama sekali kamu berburuk sangka dengan Allah kerana kamu akan termasuk dalam golongan yang rugi....sebenarnya, setiap apa yang dirancang oleh ALLAH pasti ada hikmahnya...kita yang perlu mencari apa hikmahnya bukan hanya sekadar menyalahkan apa yang terjadi..."Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran, masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan dan masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan"


"Dan yang demikian itu adalah prasangkamu yang telah kamu sangka kepada Tuhanmu, Dia telah membinasakan kamu, maka jadilah kamu termasuk orang-orang yang merugi."
Fushilat; 23

Sikap positf bermula di minda seseorang iaitu diterbitkan dari hati yang berkeinginan untuk memperbaiki diri bagi mendapat keredhaan Allah..."Sesiapa yang dapat menahan marahnya, padahal dia berkuasa untuk melepaskan marahnya itu maka Allah memenuhi hatinya dengan iman dan rasa aman ketenangan"...Ada masa semuanya serba tak kena....Tetapi betapa mengecewakan sekali pun sesuatu keadaan itu, tenangkan diri kita....Jika kita tumpukan perhatian dan terus melakukan yang terbaik, semuanya akan menjadi baik....

"Adapun orang yang bertaubat dan beriman, serta mengerjakan amal yang soleh, semoga dia termasuk orang-orang yang beruntung."
Al-Qashah: 67

Untuk positifkan diri, seseorang perlu bermuhasabah atau menghitungkan diri dari aspek kelemahan yang berlaku sebenarnya adalah kerana perbuatan-perbuatan dosa yang dilakukan samada disedari atau tidak disedari...Apabila seseorang itu bertaubat, kejahatan mereka akan digantikan dengan kebajikan atau amalan positif...Walau apa pun yang terjadi, bertenanglah dan tanamkan di dalam minda kita yang kita akan melakukan dengan lebih baik lagi esok...Sesungguhnya Allah itu Maha Adil...Apa yang berlaku adalah atas kehendakNya, kegagalan hari ini tak bermakna sepanjang masa kita akan terus gagal...

"kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal soleh; maka itu kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
Al-Fuqaan : 70

Sepertimana yang dinyatakan oleh pewaris syurga ,Saidina Omar Alkhatab,

“Hisabkanlah diri kamu sebelum kamu dihisabkan.”


**imannurbalqis**

Read more

...itu KITA...



Segalanya telah pernah bermula dan akan diteruskan;

Bila bergelar DA’EI, kita wajib sedar bahawa jiwa kita tak boleh selamanya REMAJA,

Kata Al-Banna, tanggungjawab melebihi masa yang ada!

Dan tarbiyyah yang bersalutkan ilmu dan cabaranlah yang dapat mendewasakan kita,

Tapi cukupkah sekadar menerima tarbiyyah? Sampaikanlah pada yang lain-lain,

Bangunlah wahai SYABAB! Sedarlah wahai FATAYAT!

Kalian bukan memulakan perjuangan tetapi kalian adalah mata-mata yang menyambung rantai perjuangan....



“A great leader's courage to fulfill his vision comes from passion, not position.”

**imannurbalqis**

Read more

...ADIK dah darjah 5...

salam alaik....
hari ini adalah hari lahir adik ana yang bongsu, Muhamad Sharul Nizam...nasib baik adik ana yang form 5 ingatkan ana untuk telefon rumah semalam...jadi, pagi tadi lepas subuh ana call rumah...

--------------------

ana : adik buat pe 2??
adik : baru lepas sembahyang...tunggu air panas
ana : buat pe?
adik : nak buat milo
ana : acik mana?
adik : tengah sidai kain
ana : hari ni hari apa?
adik : birthday adik
ana : yea ke?
adik : yea...sekarang adik da darjah 5
ana : brpa tahun?
adik : 11 tahun...da besar...
ana : kena la rajin-rajin tolong acik
adik : adik tahu la
ana : tak nak dah nangis-nangis
adik : mana ada adik nangis..tak gaduh dah..kak teh dah masuk asrama...kak bila nak balik?
ana : tunggu la cuti...
adik : belanja adik pizza...
ana : orait...janji kena belajar rajin-rajin...xnak malas-malas...jgn lupa sembahyang...
adik : ok...kak ina dah jarang balik, abang pun xbalik juga, kak teh da masuk asrama, kak cik pun da nak masuk asrama...nnt adik tinggal dengan ayah jea...
ana : jgn rsau k...nnt kak ina balik...janji adik duk baik2 kat rumah...
adik : ok...
ana : adik siap2 dulu yea...kak ina pun nak siap juga nie..nak pi sekolah...nnt kirim salam kat ayah n kak cik k....

--------------------




ya ALLAH, aku mohon berkatilah kehidupan adikku...rahmatilah dan redhailah kehidupannya..berikan adikku ketabahan dalam melalui kehidupan ini....permudahkan urusan hariannya dan pembelajarannya...semoga adikku sentiasa dalam rahmatMU....

**imannurbalqis**

Read more

...aku sukai WANITA SOLEHAH...

Salam alaik buat sahabat-sahabat dan pembbaca blog ana...agak lama juga ana membiarkan laman sesawang ini bersawang...ramai sahabt-sahabt dan adik-adik junior bertanyakan tentang laman ini, kenapa tidak diupdate...ana mohon maaf kerana perlu menyelesaikan kerja-kerja di kampus dengan taklifan yang telah diberikan di samping tidak berapa sihat selama 2 minggu ini..alhamdulillah, dipermudahkan urusan dan masih diberi kesempatan untuk berkongsi sedikit info...untuk entry kali ini ana suka untuk berkongsi cerita berkenaan muslimah..tajuknya, dunia yang paling aku sukai ialah WANITA SOLEHAH..




Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah s.a.w. keluar mengiringi jenazah. Baginda dapati beberapa orang wanita dalam majlis itu. Baginda lalu bertanya, "Adakah kamu menyembahyangkan mayat?" Jawab mereka,"Tidak" Sabda Baginda "Seeloknya kamu sekelian tidak perlu ziarah dan tidak ada pahala bagi kamu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami nescaya pahalanya sama dengan ibadat-ibadat orang lelaki.

Wanita yang memerah susu binatang dengan 'Bismillah' akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

Wanita yang menguli tepung gandum dengan 'Bismillah', Allah akan berkatkan rezekinya.

Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di Baitullah.

"Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan membinakan 7 parit di antara dirinya dengan api neraka, jarak di antara parit itu ialah sejauh langit dan bumi."

"Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utus benang yang dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat."

"Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas tahta di hari akhirat."

"Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang dan kemudian dibuat pakaian untuk anak-anaknya maka Allah akan mencatatkan baginya ganjaran sama seperti orang yang memberi makan kepada 1000 orang lapar dan memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidak berpakaian."

"Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya, menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang memerhatikannya."

Sabda Nabi s.a.w. : "Ya Fatimah barang mana wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai-sungai serta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman daripada taman-taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Shirat."

Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.

Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.
Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah.

Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya, cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kahwin).

Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggirangkan engkau, jika engkau memerintah ditaatinya perintah engkau (taat) dan jika engkau berpergian dijaga harta engkau dan dirinya.
Dunia yang paling aku sukai ialah wanita solehah.




Sebuah hadis Nabi menyatakan: Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." (Hadis Riwayat Ahmad)

**imannurbalqis**

Read more

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails