.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers

...al-kisah malam raya...

malam 29 syawal...esok nak raya 1430H..disebuah rumah kat bumi ALLAH s.w.t
__________________________________________________________
adik : kak, klu malam raya arwah mak kita balik rmh kn???
akak : a'ah...knapa??
adik : mak dtg tgk kita ke???
akak : yea la...sbb tue kita kne byk2 baca quran..hadihkn al-fatihah n takbir mlm raya nie
adik : oooo...tp adik tgk rmh org sblh buka tv...tgk citer drama...atok diorg dah xde...
akak : xelok la mcm 2...xkan adik nak mak tgk adik asyk tgk tv jea...nangis arwah mak nanti..
adik : kak, patut la dulu2 mak ada ckp mlm raya nie kne byk2 ingt ALLAH...adik ingt lg mak suh adik baca al-fatihah byk2...mak xbg pun kita buka tv
akak : yeala...mak kan suh anak2 dia jd org baik2...xkan mak dah xde, adik nak tgk tv plk...
adik : mana ada...adik t'ingt jea mak ckap pe...
_________________________________________________
adik : kak, esok kita pi kubur x???
akak : pi la...adik xnak pi ek???
adik : xlah..tanya jea...kak,ayah blik rmh x???
akak : balik kot...xpelah...kita jalan kaki jea pi surau...lgpun abg blh hntar
abang: esok aku nak pi masjid pas2 pi kubur...
adik : adik, nak ikut abang
akak : ikutlah
_________________________________________________

kringgggggg.........kringggggggggggg.....kringgggggggggg

adik : ello...a..ayah...ok...yea la...faham
- - - - - - - - - - - -
adik : ayah cakap dia balik rmh lpas sembahyang raya
abang: yea la
adik : ayah cakap lg kita kne tunggu sblm pi raya mana2...salam ayah dulu
akak : ok
adik : kak, esok kita raya kita jea ke???lima org
akak : yea la..adik nak brpa org plk???
adik : mcm kwn adik,mak n ayah dia dah xde..tp dia raya dgn uwan dgn atok dia...kita xde sapa pun...
akak : apa plk xde sapa...kitakan ada ayah
adik : ayah dah raya tempat lain
akak : adikkan ada akak...abang....kak cik n kak teh...rmai nie
adik : org lain ada mak dgn ayah

akak,abang,kak cik n kak teh...terdiam n bpandangan
- - - - - - SEPI - - - - - - -

saat itu,betul2 mengusik perasaan....kadang-kadang kita terlepas pandang kehidupan org lain...terlalu gembira sedangkan masih ada insan yg dlm kesepian...Mengenangkan hari raya, kadang kala apabila teringat kisah-kisah lama sering membuatkan ana sebak...Apatah lagi bila terdengar lagu raya yang agak menyentuh hati ana ketika tengah mengosok baju untuk esok... ke masjid untuk solat sunat hari raya....

Siapakah yang sudi
Menghulurkan simpati
Kepada nasibku ini
Agar dapat kurasa
Nikmat di hari raya
Seperti insan yang lain….


ditambah pula dgn kesyahduan takbir raya.....teringat kisah kisah Rasulullah S.A.W yang sudah pasti kita selalu dengar. Kisah tentang sewaktu baginda hendak pergi menunaikan Solat Hari Raya. Di perjalanan baginta ternampak seorang kanak-kanak yang keseorangan. Lantas ditanya mengapa bersedih di hari kanak-kanak lain bergembira. Dijawabnya bahawa dia kini sudah menjadi anak yatim dan tidak mempunyai baju baru untuk dipakai pada hari raya. Akhirnya Rasulullah mempelawa kanak-kanak itu untuk menjadi anak kepada Muhammad, mempunyai kakak bernama Fatimah...
sayang mak & ayah
(allahyarhamah RAMLAH BT ZAKARIA (al-fatihah) & (EN KAMARUDIN B ISMAIL)

...::hargailah ibu bapa yang masih ada::...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails