.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers

...laungan TALBIAH bergema lagi...

salam ukhuwah segugus mawaddah kepada semua pbaca entry ana...alhamdulillah ana masih lgi diberi kesempatan utk bsama dgn pbaca smua...hri nie merupakan hari pmulaan bg bulan november (11)...nampaknya tinggal beberapa hri lagi sblm mjelangnya imtihan ana utk sem 4 nie...revision???on da way...insyaALLAH, ana ttap percaya pada janji ALLAH dlm surah MUHAMAD ayat 7...lantaran dari itu jgn dilupakan peringatan dari ALLAH sendiri di dalam firmannyaNYA, Allah tidakkan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu yang mengubahnya sendiri...jgn kita tlalu tawakkal tetapi tiada usaha yg kita jalankan...itu adalah suatu yg sia-sia...jadikan hari yg baru ini penuh dgn cita-cita untu lbh baik dari semalam...kalau ikut bulan islam, hari ini sudah masuk 13 Zulkaedah 1430 H...seperti semua sedia maklum, bulan ini dimeriahkan dgn kedatangan ummat ISLAM seluruh pelusuk dunia dimuka bumi suci Madinah al-Munawwarah dan Mekah al-Mukarramah...kali ini ana masih lagi diberi kesempatan untuk melihat kemeriahan persiapan saudara2 ana untuk ke sana...rasa "kejelousan" plk...ana ingin ke sana semula...ingat lagi kisah tiga thn yg lepas...

(waktu 2 tgh tunggu result SPM)
ayah : kak,esok kita p seremban buat visa...

kak : buat pe ayah?

ayah : p skali dgn ma...

kak : ma, kita nak pi mana?

arwah mak : kita p jalan2...

ayah : dah bsedia ke?

arwah mak : dah tp tanya la bdk 2...abg xnak pi skali..xkan sy nak pi sorg...

kak : p mana nie sbnarnya ayah?

ayah : pi umrah...nak pi x??

(time 2 ana xblh nak ckp pe...yg tbayang hanya kaabah)
kak : mestilah nak pi...alhamdulillah...yesss!!!ma, kita pi bdua jea ke?

arwah mak : x, kita pi dgn moyang chik n auntie angah...

kak : bestnya...nie yg xsabar nie...

ayah : bile plk ayah bgth akak yg pi??

arwah mak : dah la 2..jgn disakat budak 2..kang mrajuk plk...

(time ana senyum xhabis2)
ayah : ingat esok bangun awl...kne pi buat visa..pas2 nak pi kursus n klinik...

kak : ayah ma, trma kasih sgt bg akak peluang....

(dlm hati, YA ALLAH trma kasih krn mberi peluang utk hambaMu ini mjadi tetamuMU...aku bersyukur dgn rezki yg telah KAU peruntukan utk hambaMu ini...)
with my friend from turki...amina

Nak dijadikan cerita, sebelum btolak ke sana..tiap2 hari ana duk mgadap gambar kaabah yg digantung di ruang tamu rmh...tak lama lagi ana slh seorg tetamuNYA....

Kini kisah tu dah 3thn blalu...hanya kerana untuk penuhi kehendak arwah mak ana...ayah ana bmurah hati untuk sponser pbelanjaaan ana ke sana...trma kasih ayah...byk kenangan ana bersama arwah mak disana...

First time, ana dgn arwah mak mcm jln dgn kwn2...sebelum sampai untuk kerjakan umrah...kne baca talbiah dlm bus :

Labbaika Allahomma Labbaik. Labbaik La Shareeka Laka Labbaik. Innal-Hamdah, Wan-Nematah, Laka wal Mulk, La Shareeka Laka.

Maksud:

"Hamba-Mu datang menyahut panggilan- Mu, Ya Allah hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu. Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu Tuhan yang tidak ada sekutu bagi-Mu. Hamba datang menyahut panggilan-Mu. Sesungguhnya segala pujian dan ni'kmat serta kerajaan adalah kepunyaan-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu"...

dengan ahli rombongan...depan masjid NABAWI, di Madinah

pagi2 bangun pi qiam kat masjd nabawi swaktu di Madinah..klu di Mekah di Masjidil haram...hotel yg ana mginap xjauh...jalan kaki xsampai 5minit...first time solat jumaat...setiap kali solat fardhu ada solat jenazah...tak lupa jg minuman air zam zam tiap2 hari...pas2 mlm terakhir sblm esok buat tawaf wida'..ana n arwah mak pi iktikaf kat masjidilharam..sama2 buat solat taubat...baca yaasin n ambil kesempatan utk mhayati keindahan bumi tanah suci ALLAH s.w.t...sepanjang berada di sana, ana n arwah mak bkesempatan utk buat umrah utk arwah atok, arwah wan, arwah abang n arwah adik...tak lupa jg kebab n ais krim yg mmang jd santapan ana selaps pulang dari menunaikan solat di masjidil haram @ masjid nabawi...he3...pi jabal rahmah, bukit uhud n masjid hijau...macam2 lagi...yg paling best ana dgn arwah mak bg makan burung merpati di laman seblm msuk ke masjidil haram...byk sgt burung merpati..cantik n warna putih...mak ana ada kata time mengandungkan ana...ma teringin mkn burung merpati...sbb 2 ma ana kata ana nie jinak-jinak merpati...tp ana xtau la dri aspek mana...he3...dlm beribu2 org yg dtg ke Mekah...ana blh berjumpa dgn sahabt ana di UIA sblm ana msuk ke IPG...itulah kuasa ALLAH...klu nak crita mmg xhabis...tp stkat ini, journey inilah yg memberi 1001 kenangan buat ana bersama arwah mak...

time jalan-jalan waktu pagi

Ana berharap ana masih diberi peluang untuk merasai lagi laungan TALBIAH dan ana sendiri yg akan mlaungkannya...ana berdoa agar diberi kesempatan untuk menunaikan rukun ISLAM yang kelima...buat tetamu ALLAH yg bakal bgelar haji n hajjah...ana doakan haji mabrur buat semua...semoga ana masih lagi terpilih untuk mrasai nikmat di tanah suci itu lagi...rasailah nikmat menjadi tetamu ALLAH...buat mak angah n fatimah yg akan berangkat ke Mekah this friday,ana doakn smoga kalian diberikan kesihatan yang baik dan kelancaran sewaktu menunaikan rukun2 haji...jgn lupa doakan ana disana...tidak lupa jg buat pensyarah2 IPG KPM n seluruh umat ISLAM di dunia ini...lambaian kaabah untukmu....


she's my neighbour at the hotel....thifah

Nikmatnya Menjadi Tetamu Allah

Syukur Alhamdulillah..
diterima menjadi tetamu Allah
menziarahi makam Rasulullah
di bumi penuh barakah
di bumi penuh bersejarah

Ku ziarahi Bukit Uhud
juga medan tempurnya
mendoakan kesejahteraan
buat Saidina Hamzah Paman Rasululullah
serta para sahabat yang gugur syahid
demi menegakkan agama Allah

Ku lawati masjid Quba’
Ku lewati masjid Qiblatain
Ku nikmati teduhan pohon kurma
Ku rasai manisnya kurma nabi
kurma ajwah..tumbuhnya hanya di Madinah

Ku temui sahabat yang mesra dan ramah
biarpun baru pertama kali bersua wajah
Itulah Husaini Madinah
Orangnya bijak penuh berhemah

Ku rasai nikmat mengerjakan umrah
berihram dengan dua kain putih terserlah
lambang penyerahan diri pada Allah
bermiqat di Masjid Bir Ali
dalam kembara dari madinah ke makkah
rasa gementar bila pertama kali melihat baitullah
mengerjakan tawaf penuh pasrah
air mata tak mampu ku tahan lagi..lalu tertumpah
mengenang segala noda dan dosa
yang tak mampu ku hitung dan kira
dengan bilangan jari jemari yang ada

Ku nikmati air zam zam
terasa hilang haus dan dahaga
air istimewa zaman berzaman
tidak kering ditelan masa

Ku lakukan sai..antara Safa dan Marwah
penuh cabaran dan terasa susah
hampir tiga km perlu diredah
mengenang kembali kisah Siti Hajar wanita tabah
Sanggup berkorban demi suami dan Allah

lalu akhirnya aku bertahallul
menggunting sedikit rambut..
berakhir sudah sebuah umrah..
moga diterima Allah
Maha maghfirah

Dari kejauhan Ku lewati Gua Tsur
Ku singgahi Hudaibiyah
Ku naiki Jabal Rahmah..
Melihat padang Arafah..
Melalui muzdalifah
Mina dan Jamrah

Ku daki Jabal Nur
Menuju Gua Hira’
tempat Nabi Beruzlah
Curam lagi berbahaya
bisa jatuh jika tersalah langkah
dapat kurasai sedikit susah payah
serta getirnya perjuangan Rasulullah

Akhirnya..tawaf wida’ tanda berpisah
Moga Allah mengizinkanku lagi
menjadi tetamuNya..bertemu kekasihNya
penuh nikmat dan pasrah
bagai berada di dalam Jannah
http://www.abuaslam.com/

**imannurbalqis**

One Response so far.

  1. aminaazza says:

    salam..

    entry yang mengharukan..
    terkesan dan terkesima gak pon ada.. =)
    kenangan yang indah..mudah-mudahan ukhti dijemput lagi ke sana... =)
    setiap detik yang dilalui di sana teramat-amatlah berharga..sedih xdapat pergi tahun ini...insyaAllah ada hikmah untuk semua itu..ahhaah..dah nangis..

    wallahualam..

    wassalam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails