.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers

...saya ASET ISLAM...

salam sahabat semua...hrp2 dlm keadaan sihat walafiat hendakNya...ana bru jea balik dri pbincang dgn pensyarah pnasihat berkenaan dengan majlis pbubaran JK BISA dan pelantikan yg baru untuk tahun depan...pelantikan JK BISA yg baru????byk yg nak kne uruskan..tambahan pula,skrg study week..ana cuba utk bahagikn masa sebaik mungkin...presiden???JK BISA yg baru???suma diperlukan sblm nama dibawa ke pihak atasan...

-SITUASI 1-
yg bertanya : nak jd JK BISA???

yg menjawab : xnak la....sy blm layak

-SITUASI 2-
yg bertanya : bagaimana dgn perkara yg kita bincangkn smalm??

yg menjawab : jawatan 2 berat sgt la bg sy

-SITUASI 3-
yg bertanya : blh terima x???

yg menjawab : susah la...bg sy lg 3hari...

begitulah antara situasi yg dihadapi apabila diminta utk berada dlm sesebuah organisasi...1 pertanyaan yg ana nak lontarkan disini...sampai bila kita xbersedia???sampai bila kita nak tunggu perubahan pd diri kita sendiri???sampai bila kita nak tahu yg kita mampu???sampai bila????1 perkara yg paling jelas, kita sdiri yg tdk mampu mbawa diri ke keluar dari kepompong negatif...cthnya: bila dah berada dlm organisasi byk kerja, xmampu nak uruskn diri, akademik dan kerja, sillaturrahim semakin kurg dan macam2 lg pdngan negatif...tp kita blm lg berada dlm kelompok itu...tidakkah kita berasa "iri hati" melihat sahabat yg sibuk ttp msih lg mgecapi kjyaan dlm peperiksaan...pointernya lbh bgus dripd kita yg hanya mhabiskn hujung minggu di panggung wayang, chit-chat, balik rmh minggu2...

ana melihat gejala tidak sanggup utk memegang amanah adalah alasan semata2..adakah kita sedar bahawa kita sdiri telah berjanji utk memegang amanah yg diberikan oleh ALLAH s.w.t sejak dlm kantung rahim ibu lagi...adakah sekarang kita menjalankan amanah kita???adakah kita mencegah kemungkaran dan mngajak kepada kebaikan???fikir-fikir dan renung kembali sejauhmana tanggungjawb khalifah yg tlh kita jalankan dipentas dunia ini...jika benar kata-kata "sy blm lg tbuka untuk suma nie", "sy xpakai kopiah @tudung labuh, sy rasa sy xsesuai"., "belum sampai seru lagi".bg ana ini adalah kata-kata pengecut...adakah luaran menggambarkn dalaman??ingtlah sahabt jika kita mnjaga dalaman iaitu hati kita, insyaALLAH terus tertumpah ke personaliti luaran kita...sampai seru???adakah kita sedar yg kita akan diseru bila2 masa sahaja...entah2 lpas baca entry ana nie...nyawa kita diseru...siapa tahu...seperti doa Zainab Al-Ghazali dlm bukunya Hari-hari dalam Hidupku :
"Ya Allah sibukkanlah aku dengan (mengingat)-Mu, hingga melupakan selain-Mu. Sibukkanlah aku dengan (mengingat)-Mu, wahai Tuhanku. Wahai zat Yang Maha Esa, wahai zat Yang menjadi tempat bergantung. Bawalah aku dari alam kasar (dunia) ini. Sibukkanlah aku agar tidak mengingat seluruh hal selain-Mu. Sibukkanlah aku dengan (mengingat)-Mu, bawalah aku di hadirat-Mu. Berilah aku ketenangan yang sempurna dari-Mu. Liputilah aku dengan pakaian kecintaan-Mu. Berikanlah kepadaku rezeki mati syahid dijalan-Mu. Karunikanlah kepadaku kecintaan yang tulus kepada-Mu, keridhaan pada (ketentuan)-Mu dan Ya Allah, teguhkanlah diriku, sebagaimana keteguhan yang dimiliki oleh para ahli tauhid ya Allah!"

Motivator sekaligus pakar kepemimpinan, Dr. John C. Maxwell dalam bukunya Thinking for A Change menyatakan ada 6 langkah yang mampu mengubah hidup manusia... Pertama, kita harus mengubah cara berfikir kita...Mengubah cara berpikir akan mengubah keyakinan kita..Kedua, jika keyakinan kita berubah, harapan kita akan berubah. Ketiga, jika harapan kita berubah sikap kita berubah...Keempat, jika sikap kita berubah, perilaku kita berubah...Kelima, jika perilaku kita berubah, amalan kita berubah. Dan keenam, jika amalan kita berubah, hidup kita akan berubah.

Dari pernyataan Dr. Maxwell ini dpt ana catatkn bahwa perubahan diri selalu dimulai dengan perubahan pola bfikir...Ana perlu mengingatkan sekali lagi bahwa perubahan tidak selalu menyenangkan...Bahkan kalau suatu proses perubahan itu terasa mulus dan tiada mehnahnya, mungkin itu bukan perubahan...Perubahan selalu menuntut pengorbanan namun perubahanlah satu-satunya saranan efektif menuju ke tahap kehidupan yang lebih baik....Seperti yg kita sedia maklum, manusia adalah sebaik-baik makhluk dalam penciptaan...Demikianlah yang tersurat dalam At tin: 4
“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya”

Manusia mempunyai kelebihan otak yang digunakan untuk berpikir, diberikan hati untuk perasaan, belum lagi anggota badan secara umum seperti kepala, tangan, kaki, dan perut. Semua itu adalah kelebihan fizik yang begitu besar manfaatnya.Selain itu juga, manusia diberikan kelebihan sebagai satu-satunya makhluk yang mampu menyerap ilmu sekaligus mengembangkannya. Haiwan hanya memiliki perasaan, jin tak dapat mengembangkan ilmu, malaikat hanya melaksanakan perintah Allah tanpa berpikir, dan syaitan menggunakan logik yang salah dengan mengatakan bahwa api lebih mulia dibanding dengan tanah....

Adakah kita sebagai umat ISLAM menghargai diri kita sendiri???kita adalah aset ISLAM yg ALLAH turunkn untuk mmurnikan pentas dunianya...waima, sekecil2 peranan kita di pentas dunia ini mmberi impak yg besar dlm matlamat sebenar ISLAM...Islam mengajar penganutnya yang juga khalifah di bumi ini, supaya dapat mengimbangi kehidupan dunia dan kehidupan di akhirat sewajarnya...Di samping menganjurkan umatnya supaya beramal sebagai bekalan pada akhirat, Islam tidak pernah pula melarang umatnya daripada berusaha untuk kesejahteraan hidup di dunia....Yang berbeza adalah kaedah yang disarankan oleh Islam untuk berusaha bagi mencapai kesejahteraan itu...Bagi khalifah Allah di bumi ini, di antara inti pati tugas yang perlu dilaksanakannya ialah merealisasikan kaedah itu...Ini kerana asas kepada pembangunan tamadun manusia yang hakiki bermula daripada cara hidup yang dianjurkan oleh Islam dan hanya Islam yang mampu untuk memakmurkan dunia ini sebaik-baiknya....anda adalah aset ISLAM yg dicari2...anda perintisnya bukan mengatakan tidak pada diri anda....sedangkan ada kelebihan yg tersembunyi disebalik kekurangan yg anda sendiri adakan....jgn tutup peluang diri anda, krna semua nikmat yg ALLAH beri hanyalah untuk dikembalikan kepadanya semula...Firman-Nya, bermaksud:
"Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepadaKu (Allah)."
(Surah az-Zarriyat, ayat 56).

Sukarno pernah berkata,
“Berikan aku sepuluh orang tua maka aku akan pindahkan gunung semeru, tapi berikan pula aku sepuluh orang pemuda yang bersemangat maka dunia akan aku tundukkan.”
-----------------------------------------------------------------------

adakah SAYA salah seorang daripadanya????


**imannurbalqis**

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails