.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

...jom amalkan...

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca blog ana. Alhamdulillah atas limpah kurniaNya ana dapat mencatatkan sesuatu di laman sesawang ini. Hari ini ana tiada interaksi dengan murid-murid. Jadi, ana menghabiskan masa di bilik Kaunseling dalam minggu akhir sebelum praktikum fasa 3 tamat Jumaat ini. Didoakan sahabat-sahabat dan pembaca-pembaca sekalian sentiasa berada di bawah lembayung rahmat dan kasih-sayang ALLAH s.w.t.
comelnya minum air~berselera sungguh

Pagi tadi sewaktu ana dalam perjalanan nak naik ke bilik kaunseling, ana ada tegur murid-murid yang minum dan makan berdiri di dalam kelas yang tiada guru. Ana kata kalau nak makan dan minum kena duduk. Tak elok berdiri. Murid itu jawab semula, kenapa ustazah? eh salah, kenapa teacher? Ana kata, tak baik untuk kesihatan. Boleh sebabkan penyakit. (Waktu itu ana terlupa apa kesan dari segi saintifik kalau minum berdiri) Lepas itu, ana tambah lagi. Rasullah pun ajar kita untuk duduk apabila nak minum. Ana tanya pada murid-murid tadi, mana lagi selesa dan sopan : minum berdiri @ berlari dengan minum duduk? Murid-murid tadi jawab, minum duduk ustazah, eh salah, teacher. Ana tanya semula murid-murid, kalau kita tahu minum duduk lagi bagus kenapa kita tak amalkan? Mereka jawab, terlupa. Ana kata balik, xpe, teacher dah bagitahu dan ingatkan. Lepas ini jangan buat lagi. No excuse. Nak jadi murid-murid cemerlang tak? Dengan kuat, semua murid-murid jawab nak. Sampai, tukang kebun pun berhenti dengar tazkirah kesihatan ana. Segan la pula tapi kalau bukan kita yang tegur murid-murid ini siapa lagi kan.

Jadi, ana cari balik apa akibat kalau minum berdiri dari segi saintifik. Sedikit perkongsian yang dapat ana sampaikan untuk post kali ini. Islam itu indah. Kita sering mendengar saranan agar meminum air putih banyak demi kesihatan. Namun jika cara kita salah saat minum air putih itu maka boleh merugikan kesihatan.

Bersabda Nabi dari Abu Hurairah,“Jangan kalian minum sambil berdiri ! Apabila kalian lupa, maka hendaknya ia muntahkan !” (HR. Muslim)

Dari Anas dan Qatadah, Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya beliau melarang seseorang minum sambil berdiri, Qotadah berkata: ”Bagaimana dengan makan?” beliau menjawab: “Itu lebih buruk lagi”. (HR. Muslim dan Tarmidzi)

Suatu kajian kesihatan akupuntur yang diadakan salah satu ahli akupuntur, membuktikan bahawa air minum yang masuk dengan cara minum sambil duduk lebih baik dibandingkan kita minum dengan cara berdiri.Air putih yang kita minum ketika duduk akan disaring oleh sfringer. Sfringer adalah suatu struktur maskuler (berotot) yang boleh membuka dan menutup. Setiap air yang kita minum akan disalurkan pada pos-pos penyaringan yang berada di ginjal.

Sebaliknya, jika kita minum air putih dengan cara berdiri, maka air yang kita minum itu masuk tanpa disaring lagi. Air itu bolehterus masuk menuju kandung kemih. Ketika langsung menuju kandung kemih, maka terjadi pengendapan di saluran ureter.

Kerana banyak limbah-limbah yang tersisa di ureter maka hal ini oleh menyebabkan penyakit kristal ginjal. Salah satu penyakit ginjal yang berbahaya. Susah kencing itu penyebabnya.

Cara mengatasinya :
1. biasakan minum duduk.
2. banyak minum air putih tapi minum dengan perlahan dan jangan terburu-buru.

Oleh itu, marilah kita hidupkan suasana sihat dan sopan dengan kembali kepada adab dan akhlak Islam. Jauhilah dari sikap meniru-niru gaya orang-orang yang tidak mendapat hidayah Islam. Islam itu indah. Jangan hilangkan serinya.
hari-hari bawa botol air pergi sekolah
Additional infomation :

Correct timing to drink water, will maximize its effectiveness on the human body.

1. Two glass of water after waking up will helps activate internal organ.

2. One glasses of water 30 minutes before meal will help digestion.

3. One glass of water before taking a bath will helps lower blood pressure.

4. One glass of water before sleep to avoid stroke or heart attack.

5. One glass of water after a strenuous workout to replenish the lost water and to feed the muscles, bones and all your internal tissues as it reduces the physical stress on your bodies and helps you to recuperate and makes your exercise more effective.

source : klik sini

iman's note : subhanaALLAH, terbukti sunnah Rasullah dari sudut saintifiknya. Tiba-tiba teringat memory botol tupperware warna biru.(^_^)

**imannurbalqis**

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails