.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers

...kisah 1malam di MEDAN...

Assalamualaikum w.b.t buat semua sahabat-sahabat dan pembaca blog ana...Segala puji dan puja kita tujukan hanya untuk Allah, Rabb dan Ilah yang berhak dan wajib disembah. Di dalam kekuasaanNya terletak segala daya dan upaya...Tidak ada kekuatan selain dari kekuatanNya. Hanya kepadaNya kita memohon dan bergantung harap....Hanya dengan keizinan dan perkenanNya jua kita masih dipertemukan...ana doakan antum semua sihat walafiat...syukur ana panjatkan pada ALLAH s.w.t dengan nikmat yang diberikan, ana dapat merasai nilai sebenar nikmat anugerah dari ALLAH...Alhamdulillah, program pengantarabangsaan pemimpin pelajar IPG Kampus PM berjalan dengan jayanya dan selamat pulang ke tanah air...insyaALLAH, jika diberi pluang akan ana coretkan segala pengalaman yang ana dapat di Medan, Indonesia..cuma kali nie ana nak berkongsi kisah 1 malam di Medan...

Hari kedua, selepas pulang ke hotel dari tempat peranginan di Brastagi...ana, fifi dan padil bercadang untuk merasai udara malam di Medan dengan makan2 di restoran "Ayam Penyek" yang bsebelahan dengan hotel...kami bertiga keluar dari hotel selepas solat jamak takhir dalam pukul 10.00pm (waktu Indonesia) lebih kurang pukul 11pm waktu Malaysia...kami terus mengambil tempat di satu sudut restoran...setelah itu, kami pun menempah makanan yang teringin untuk dimakan...malam itu meja makan dipenuhi dengan air teh sosro, air buah markisa, ikan kerapu bakar, ayam penyek, cumi (sotong) goreng tepung, sayur kangkung goreng dan nasi putih...perut org Melayu mmg kene isi dengan nasi...



Sementara menunggu menu yang ditempah sampai, kami didatangi dengan ibu yang membawa anak kecik meminta "uang"...kanak-kanak yang minta "uang kertas", kanak-kanak yang menjual keropok...sekumpulan kanak-kanak perempuan yang membawa bekas untuk diisi dengan "uang" dan tidak jg dilupakan remaja lelaki yang menyanyi dan setelah itu meminta "uang"...yang buatkan hati ana terusik dengan suasana malam itu..kesedihan dan dibelenggu oleh kemiskinan hidup...sehinggakan sanggup buat apa saja kerana hanya untuk dapatkan "uang"...lagu yang dinyanyikan oleh remaja lelaki pada malam itu betul-betul membuatkan ana berfkir...siapa kita di bumi ini...liriknya membuatkan ana berfikir tentang nikmat dan hakikat hidup ini...sememangnya membuatkan hati ana menangis..itulah kali pertama ana dengar lagu itu...inilah lirik yang telah membuatkan hati ana meruntun dan berasa betapa bersyukur dengan apa yang telah berlaku....



Tak ada manusia
Yang terlahir sempurna
Jangan kau sesali
Segala yang telah terjadi

Kita pasti pernah
Dapatkan cobaan yang berat
Seakan hidup ini
Tak ada artinya lagi

Syukuri apa yang ada
Hidup adalah anugerah
Tetap jalani hidup ini
Melakukan yang terbaik

Tak ada manusia
Yang terlahir sempurna
Jangan kau sesali
Segala yang telah terjadi

Tuhan pasti kan menunjukkan
Kebesaran dan kuasanya
Bagi hambanya yang sabar
Dan tak kenal Putus asa

D'Masiv - Jangan Menyerah



Dengan pemberian 2ribu rupiah dan sebotol air mineral...kanak-kanak kecil dan anak muda itu pulang dengan riangnya walaupun nilaiannya tidak seberapa tetapi puas hati dengan usaha mereka pada malam itu...Selesai menjamu selera, kami terus keluar dan menuju ke kedai 24jam untuk melihat-lihat barangan di situ... setelah itu, keluar dari kedai kami masih disambut dengan kanak-kanak yang masih mencari "uang" walaupun malam sudah menjengah ke pagi...sangat meruntun hati kami...bukan salah siapa mereka begitu...


Memang benar, setiap kehidupan ada warna-warninya...Kerelaan hati kita untuk sentiasa berdoa dan berusaha merupakan bukti kesedaran diri kita yang mengakui fakir dan dhaif juga sangat memerlukan kurnia Allah Yang Maha Berkuasa lagi Maha Kaya...Sebaliknya keengganan berdoa dan berusaha menggambarkan kesombongan diri dari pergantungan dan pengharapan kepada Allah....Oleh itu semestinyalah kita sentiasa bersungguh-sungguh dalam memanjatkan doa dan berusaha semampu mungkin dengan menyedari segala anugerah dan kekuasaan berada dalam ketentuan Allah....Dengannya kita akan beroleh bekalan berterusan di sepanjang hayat....Salah satu anugerah terbesar dari Allah untuk hamba-hambaNya ialah janjiNya memperkenankan doa , apabila kita berdoa kepadaNya....Ini bertepatan dengan maksud firman Allah dalam surah Al-Mukmin ayat 60;

“Berdoalah kepadaKu, niscaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu akan masuk neraka dalam keadaan hina dina”.


**imannurbalqis**

3 Responses so far.

  1. salam...

    waaa...bestnye korang g medan..jeles lak...hehe..

    apapun..nice ap yang ina coretkan tu..wat kita berfikir adakah kita ni seorang yang bersyukur atas segala apa yang Allah bagi..

    sudi la singgah2 la blog kte ye..xla sebagus blog awak..hehe

  2. to insan kerdil : mmg 1pgalaman yg xdpt dlupakn...jika ada peluang lg mmg nak pegi sna lg...insyaALLAH, sllu sy singgah, cuma xtinggal jejak...blog sy pun biasa2 jea..byk penambahbaikkan yg perlu dbuat... tikah, sy nak "brg" hand made awk...;-)cantik, sy suka...

  3. hehe..thenx..

    insyaALLAH..nt saya beli mesen jahit sendiri saya nk jahitkan untuk semua sahabat..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails