.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

...ceritera 2 MELOR...

Assalamualaikum and good morning, teacher...

Apa khabar iman dan hati kita? Hidup berpaksikan dengan KALIMAH TAUHID LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMADARASULULLAH, dan Iman sebagai masdar yakni Iman itu perlu dijadikan sebagai perlembagaan, asas dalam kehidupan kerana Iman adalah sesuatu yang istimewa kerana hanya dengan keimanan kepada Allah sahajalah yang akan menjadi sign board arah kepada perjalanan arah hidup insan. Tetapi Iman saja tidak mencukupi tanpa direncahkan dengan taqwa kerana bekalan terhebat itu adalah taqwa. Taqwa adalah kunci ketaatan kepada Allah SWT. Dengan taqwa seseorang itu akan benar-benar mengikut perintah Allah dan meninggalkan laranganNYA. Ana doakan sahabat-sahabat dan pembaca blog ana sentiasa dalam limpah rahmat ALLAH s.w.t.

Alhamdulillah, kita masih lagi bernafas untuk merasai nikmat Syaban dan bulan Ogos. Ana mohon maaf pada semua yang menunggu post entry dari ana. Atas kekangan dan perkara yang lebih penting ana tidak dapat meng'update' laman sesawang ini selalu. InsyaALLAH, ana akan terus berkongsi pengalaman yang mengajar ana erti sebenar kehidupan. Sebagai seorang bakal guru, ana terpanggil untuk mencoret kisah yang berlaku dalam profesion ini. Dalam keadaan tidak sedar, sebenarnya sekolah merupakan alam belajar dan mengajar yang terbaik untuk setiap individu. Kali ini, ana nak 'share' tentang anak murid ana tahun 2 Melor. Praktikum 2bulan ini ana mengajar science untuk tahun 2 dan 4. PJ pula untuk tahun 4. Kat sekolah ini, satu tahun, satu kelas jea. Pelajar tak ramai tapi tak semua pelajar ana ingat nama.=)


jumlah pelajar tak sampai 300. Pelajar lelaki 85%...

Nak dijadikan cerita, pelajar tahun 2 Melor nie mmg nakal2. Kadang2 sesak nafas nak melayan perangai masing2. Asal pensyarah datang 'observe' mesti kelas nie yang terlibat. Pensyarah ana suka buat 'suprise' nie. Sampai pensyarah plk yang kawal kelas ana.=) Dulu ana praktikum kat sekolah semua perempuan, sekarang dah campur. Blh tahan penat. 'Hyperactive" tahap kronik. Pelajar ada la 25 orang tapi perangai masing2 macam 50 orang. Pelajar lelaki 19 orang, perempuan 6 orang. Dalam kelas nie ada jg pelajar ana yang kelas inklusif. Masuk kelas untuk subjek yang exam jea, pelajar pendidikan khas masalah pembelajaran. Tenat jg, sampai aktiviti kena buat lain2 sebab tahap mereka tak sama dengan pelajar aliran perdana walaupun sepatutnya dah tahun 5. Dalam keadaan pelajarnya macam nie pun masih ada yang memberi "MAKNA" pada ana. Kejadiaan nie berlaku waktu ana kena 'observe' kali kedua.

Masa : 9.10am-10.10am
Tempat : OTW nak pi MAKMAL SAINS

Oleh kerana kebuasan pelajar tahun 2 Melor yang tahap kritikal, ana perlu menjemput mereka sekiranya sesi pengajaran dijalankan selain dari bilik darjah. Setelah ana tiba di depan kelas mereka...

Fahmi : Teacher da sampai. Jom p makmal.
Ana : Tunggu dulu. Teacher dah pesan, kalau nak p makmal buat apa?
Iman : Bawa buku sains, beratur, jari letak kat mulut, jalan sama2.
Ana : Pandai. Habis tue kenapa xbuat lagi barisan nie?
Hazzad : Teacher, pencil box saya hilang. Diorang sepak. (sambil menangis)
Ana : Kamu letak kat mana Hazzad? Kelas, siapa ada ambik pencil box Hazzad? Cari sekarang, kalau tak cikgu tak bagi kamu pi makmal.
Harith : Teacher, Ikmal dengan Shakir yang sepak tadi. Saya nampak.
Abi : Teacher, biar saya cari. Tepi! Tepi! Buka kaki.
Ana : Ikmal, Shakir meh sini awak. Nak saya bawa kamu p makmal ke tak? Mana awak sorok pencil box Hazzad. Cari sekarang.
Ikmal : Mana ada cikgu, Hazzad yang ambil pencil saya dulu. Shakir yang sepak.
Ana : (Adoi hai anak-anak kecil nie, buat hal plk pagi nie..Dah la kena observe hari nie)
Abi : Teacher, nie pencil box Hazzad.
Ana : Ok, Hazzad. Jangan nangis dah. Tak hensem la kalau nangis. Kita nak pi makmal nie. Fahmi boleh gerak sekarang.
(Hazzad masih lagi tak nak bergerak dan memegang tiang dengan sekuat hati)
Ana : Jom Hazzad kita pi makmal. Teacher ada banyak game yang boleh main. Sapa tak pi makmal rugi. (Ana pun menarik tangan Hazzad)
Hazzad : Saya tak pergi!!! Tak nak!!! (sambil menangis)
(Ana makin pening dan konsentrasi untuk di'observe' makin kurang)
Dashwin : Teacher, biar saya jalan dengan Hazzad.
Ana : Dah Hazzad. Berhenti menangis. ALLAH tak suka orang menangis tak nak belajar. Susah nak masuk ilmu. Dah kesat air mata tue. Lain kali awak xblh kacau kawan2 yang lain. Mestilah kawan-kawan awk marah.
Dashwin : Teacher, kalau tuhan tak suka, kita buat jg, kita masuk neraka kan?
Ana : (Eh, pandai pulak Dashwin[kanak-kanak berbangsa India] nie bagi penerangan) Betul tue, Dashwin. Tengok Hazzad, dengar tak pe Dashwin cakap. Dashwin nak temankan awak lagi.
Dashwin : Hazzad, awak kena dengar cakap teacher. Baru boleh masuk syurga. Saya nak masuk syurga. Awak nak masuk syurga tak? Tak boleh nakal-nakal. Jom kita pi makmal. (Sambil pegang tangan Hazzad)
Hazzad : Teacher, sy nak masuk syurga. Masuk neraka sakit, panas sgt.
(Hazzad & Dashwin memulakan langkah untuk ke makmal sambil ana mengekorinya dari belakang)
Dashwin : Hazzad, awak tak boleh buat nakal. Tuhan tak suka. Kawan2 pun tak suka. Kena dengar cakap teacher. Nanti Tuhan bagi awak pahala. Kalau awk lawan, awk dapat dosa. Nnt masuk neraka. (sambil menoleh ke arah ana dan tersenyum)
Ana : (tersentuh dengan situasi itu, dengan penuh pengharapan "Ya ALLAH, berikanlah kanak-kanak ini cahaya keimanan dan hidayah agar dia beriman dengan kalimah "LAILAHAILALLAH" dan menjadi mukmin suatu hari nanti)




Hebat betul rencana ALLAH s.w.t, menjadikan seorang kanak-kanak bukan Muslim sebagai perantaraan untuk penerapan keyakinan atas apa yang diciptakannya. Pelajar tahun 2 yang bukan Islam boleh membezakan yang baik dan yang buruk. Bagaimana pula dengan orang yang beragama Islam, bak kata orang "rumah kata pergi, kubur kata mari". Makin ramai yang menidakkan kebenaran dan mengiyakan kefasikan. Masalah yang datang bukan untuk dirunguti tetapi perlu dimuhasabahkan. Itulah cara teguran Allah buat kita yang lalai agar kembali bertaut harapan kepadaNYA. Kepada Allah lah penyelesai segala masalah. Baikilah dan tingkatkanlah hubungan kita dengan Allah, insyaAllah, Allah akan permudahkan urusan kita dengan jalan yang tidak disangka-sangka. Gapailah redha Allah. Kita memang tidak mungkin menjadi yang terbaik tapi kita mampu menjadi yang lebih baik, insyaAllah.

“Ya ALLAH, tunjukkanlah kepada kami kebenaran sehinggga kami dapat mengikutinya. Dan tunjukkanlah kepada kami kejelekan sehingga kami dapat menjauhinya.”

**imannurbalqis**

2 Responses so far.

  1. salam..k.ina..dashwin tu studen yg akak citer dalm bisa masa orintasi bru ni ke??mudah2n Allah bgi hidayh kat dyer..

  2. murabbi says:

    kanak2....
    kadang2 lebih tahu takutkan neraka dr org dewasa...
    yup..pelajaran yg bleh dpt dr ssiapa dn dmana2...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails