.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers

...macam-macam MURID...

(1)
Murid : Cikgu, Adha tak nak masuk kelas.
Cikgu : Kenapa Adha tak nak masuk kelas?
Murid : Dia ada basikal baru. Dia jaga basikal kat bawah. Takut orang usik.
(Adha masuk kelas)
Cikgu : Kamu pergi mana Adha?
Adha : Bawa basikal.
Cikgu : Bawa basikal pergi mana?
Adha : Naik kelas, kat tepi pintu.
(Cikgu ke tepi pintu utama, nampak basikal)
Cikgu : (terperanjat) Awak bawa naik basikal sampai tingkat 1?
Adha : (mengangguk sambil tolak basikal ke belakang kelas)

Nampak gayanya hari ini basikal pun belajar dalam kelas.(@_*)

(2)
Murid 1 : Cikgu, nama kucing cikgu apa? Si Tompok ke Pak Belang ke Sang Bedal?
Cikgu : (terperanjat) Cikgu mana ada bela kucing?
Murid 2 : Cikgu, cikgu ada nama kawan Saadah ke?
Cikgu : (Pelik) Kenapa kamu tanya ini?
Murid 2 : Nama cikgu ada dalam kertas soalan Bahasa Melayu.
(Bila tanda kertas soalan Bahasa Melayu)
Cikgu : Rupa-rupanya nama sama dalam kertas soalan. Boleh menyebabkan murid confuse ini.

Nampaknya murid-murid di sekolah ini senang mengingati nama cikgu. (^_^)




(3)
(Loceng berbunyi, tanda tamat waktu persekolahan)
Di library,
Murid 1 : Cikgu, ini bukan kasut saya.
Cikgu : Cuba cari betul-betul.
Murid 1 : Betul cikgu, tak ada. Ada sepasang jea kat luar.
(Cikgu menjengah ke luar)
Ya ALLAH, ada yang tersalah pakai kasut orang lain.
Cikgu : Kamu pakai dulu kasut ini, esok tukar.
Murid 1 : Tapi bukan kasut saya, tak elok pakai hak orang lain.
Cikgu : Macam ini, esok kamu tukar dengan kawan kamu sebab tak elok tak pakai kasut. Nanti terpijak benda tajam. Kira kamu buat pertukaran dengan kawan kamu untuk sehari jea. Esok tukar balik. Ok?
Murid 1 : Baik, cikgu. (menggangguk)

Nampaknya kanak-kanak cepat belajar. (^_^)b

(4)
Cikgu : Class, attention please. Tengok Muhammad bagi tumpuan dalam kelas. Kita nak belajar satu kelas. Jadi kena hormat kawan kamu yang nak belajar.
Murid 1 : Memang la Muhammad bagi tumpuan dalam kelas teacher. Sebab dia kan suka teacher.
Cikgu : Habis tu kamu yang lain tak suka teacher mengajar ke?
Murid 1 : Suka tapi kan cita-cita Muhammad nak jadi ustaz. Teacher kan ustazah. Ustaz mestilah suka ustazah.
Murid 2 : Sebab tu Muhammad bagi tumpuan dalam kelas teacher.
Cikgu : Pandailah kamu. Baru darjah 2. Betul ke Muhammad?
Muhammad : (mengangguk sambil senyum tersipu-sipu)
Cikgu : Dah sekarang ini, semua dalam kelas ini teacher anggap macam anak murid teacher. Datang sekolah nak belajar. Suka kamu pada teacher sebagai seorang guru. Teacher sayang kamu sebagai seorang murid. Kalau suma suka teacher ajar, bagi tumpuan dalam kelas teacher sekarang. No excuse.
Murid : Teacher, bolehlah Muhammad suka teacher. Teacherkan ustazah, Muhammad ustaz. Ustazah mesti dengan ustaz. Macam cerita Ustaz Amirul.
Cikgu : Dah, pandang depan dan senyap.

Nampaknya pemikiran kanak-kanak mudah dipengaruhi oleh media massa.(@_%)


"Ya ALLAH, pencipta dan penguasa alam raya ini. Kami hambaMu yang lemah ini memohon agar Engkau permudahkan urusan kami dalam menghadapi hari-hari kami sebagai hambaMu. Terimalah setiap apa yang kami lakukan sebagai ibadah kepadaMu sebagai khalifah di bumiMu Ya ALLAH. Kepada Engkau sahaja kami bergantung harap dan meletakkan segalanya. Ameen Ya Rabbil Alameen"

iman's note : Alhamdulillah, interaksi dengan kanak-kanak buat ana tersenyum dengan karenah mereka. Penghibur di kala kepenatan datang menyinggah. Pengubat di kala kesibukkan datang melanda. Sudah menerima jadual ganti kelas untuk esok hari sebelum balik tadi. Alhamdulillah, nikmatnya SABAR. Bak kata ayah ana, "Kak kita ini mentimun baru nak belajar, orang atasan durian. Bila-bila jea mentimun boleh hancur ditimpa durian. Buatlah perlahan-perlahan. Paling penting niat kita."

**imannurbalqis**

5 Responses so far.

  1. hnye mampu trsengih~
    hihikk...
    "ustaz mstilah ngn ustazah~"

  2. to awan terbang : nak jadi budak darjah 2 jg ke??

  3. murabbi says:

    hehehe...klakar je...tp ade yg nk smpaikan...
    budak2 skarang ni..macam2...
    advance dr kite..
    btullah k.awan terbang...
    "ustazah teacher msti la dgn ustaz"
    ;)
    ~kanak2 yg msih suci, nmun mreka slalu dkotori oleh pskitran krn x mmapu lagi mmilih baik daN buruk~

  4. ala..chomelnya budak nie..
    erkkkk.. ustaz mestilah dengan ustazah..
    alahai.. siap ada pengakuan berani dari bakal ustaz lagi ;p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails