.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

...walimah, khatam, aqiqah...

salam alaik buat sahabat-sahabat dan pembaca blog ana...ana sentiasa mendoakan antum dalam keadaan sihat walafiat agar dipermudahkan urusan seharian dalam menjalankan kehidupan sebagai KHALIFAH di muka bumi ALLAH ini...nampaknya, dah berhabuk n bersarang labah-labah ana tinggalkan blog nie...ana mohon maaf atas kekangan tidak dapat meng"update" laman sesawang ini...nampaknya hari nie hari terakhir pada bulan mac...esok kita akan melangkah ke tarikh dan bulan yang baru...iaitu 1 april...adakah masih ada ESOK untuk ana???


minggu nie blh dikatakan minggu "stress"..klu kat sekolah ana, setiap minggu ada tema minggu apa..tp bg ana minggu nie minggu stress..yea la minggu pertama practicum..kelam kelibut sikit...suma nak diuruskan..last weekend, my cousin wedding: kak nurul...yg pernah ana ceritakan tentang pertunangannya dalam post last year..3 in 1 majlis...majlis perkahwinan, majlis khatam quran & majlis aqiqah...ana terpaksa balik untuk menghadiri majlis 3 in 1 nie kerana melibatkan keluarga ana..adik ana dua orang khatam quran sekali..xelok plk xpergi...byk dah perkara yg sedara-sedara ana dah settlekan...ana selaku ana yg first kne jg hadir...hari sabtu pagi ana bergegas balik selepas semalaman jumaat menyiapkan dua rph n abm utk p&p hari isnin...mmg pening..klu ikutkan xlarat..tp laratkan jg...coz petang sabtu cousin ana akad nikah...alhamdulillah, sampai jg ana di majlisnya...semua berjalan lancar dengan izin ALLAH....

nie hantar yang dapat ana kongsikan suasana majlis 3 in 1...

tahniah yea...ingat, status da tukar...







maaf yea..gambar khatam quran xdpt nak ambik..battery camera da empty...charger xbawa blik...



dlm pada kenduri cousin ana nie...ramai plk yg btanya kat ana...soalan-soalan panas..
mak cik 1: ha ina...kau bila lagi???
nenek : lepas nie anak cik din plk...
mak cik 2: xelok lambat-lambat
mak cik 3: da ada calon blm???ke nak mak cik carikan??

ana : insyaALLAH, klu ada rezki ada la...nnt saya jemput yea...
(itu jea yg termampu jawab, layankan jealah)

Di dalam sebuah hadith, telah diriwayatkan bahawa Aqil Ibnu Ali Abi Talib r.a. telah menikahi seorang wanita dari kalangan Bani Jusham. Lalu orang ramai datang dan berkata, “Semoga berbahagia dan ramai anak.”

Mendengar yang demikian Aqil berkata, “Janganlah kamu mengatakan demikian, kerana sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah melarang yang demikian.”

Mereka lalu bertanya, “Jika demikian, apakah yang patut kami katakan wahai Abu Yazid?”

Aqil menjawab, “Katakan (Semoga Allah memberkati kamu dan melimpahkan berkat kepada kamu). Begitulah yang diperintahkan kepada kita”.[1]

Di dalam sebuah hadith riwayat Imam Bukhari, diceritakan Rasullulah s.a.w. ternampak kesan Sufrah (sejenis wangian berwarna kuning) di baju Abdul Rahman Bin Auf r.a. lalu beliau bertanya, “Apakah ini?”

Abdul Rahman r.a. menjawab, “saya telah mengahwini seorang wanita dan telah membayar mas kahwin seberat sebiji kurma.”

Rasulullah s.a.w. bersabda, “ (semoga kamu diberkati). Adakan walimah walaupun dengan seekor kibash”[2]

Menurut Abu Hurairah r.a. apabila mendoakan seseorang yang baru berkahwin, Rasulullah s.a.w. akan berkata, “

(Semoga Allah memberkati kamu dan melimpahkan berkat kepada kamu dan menghimpunkan kedua kamu di dalam kebaikkan.)”[3]

Menurut Imam Nawawi di dalam Al-Azkar adalah disunatkan kita mengucapkan seperti ucapan-ucapan Rasulullah s.a.w. di atas. Menurut beliau lagi, adalah makruh kita mengucapkan “Semoga berbahagia dan banyak anak.”[4]

Mana tidaknya, kehidupan pasangan yang diberkatiNya sudah tentu gembira dan bahagia. Sedangkan kehidupan pasangan yang gembira dan bahagia, belum tentu mendapat keberkatanNya.

Wallahu’alam...

**imannurbalqis**

3 Responses so far.

  1. to the sleeper : he3..nnt klu dah tiba masa, jgn xdtg plk...tp ak tunggu ko dulu...dahulukan mana yg sepatutny...^-^

  2. akak punya mjlis tu tak mau habaq ka? nak taw gak cmna berjalan.. hi3

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails