.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

...sifat AWAN menurut tokoh ulama' zaman silam...


Maksud Firman Allah SWT : ( ayat 43 , Surah al Nur )
Adakah tidak engkau perhatikan bahawa Allah SWT yang mengarakan awan , kemudian dialah yang membentuk kepulan – kepulan awan diantara satu kelompok dengan satu kelompok yang lain , kemudian dia juga yang menjadikan awan itu berlapis – lapis setelah berlakunya percantuman kepulan awan . Maka engkau akan melihat pula titisan air hujan yang keluar daripada celahan awan dan turunlah air hujan dari langit seperti turun dari kemuncak gunung yang diselaputi salji .

Al Imam al Jurjani , tokoh ulama’ Islam zaman silam ( 680 Hijrah ) berkata dalam kitabnya ‘ al Mawaqif’ diantara sifat awan ialah sentiasa bergerak dan berarakan . Apabila awan berarak maka awan-awan akan berpecah membentuk kepulan – kepulan kecil yang di namakan
‘ Mua’lif’ . Maka agak sukar membuat kepastian kerana setiap 10 minit awan ‘mua’lif ‘ boleh berubah sifatnya .

Al Imam Abu Mansur , tokoh ulama’ Islam zaman silam ( 850 Hijrah ) berkata dalam kitabnya ‘ Nihayah al Arab’ awan ‘mua’lif apabila berkumpul dan menimpa – nimpa diantara satu – sama lain akan membentuk awan ‘ al Rukam ‘ . Awan ‘ al Rukam ‘ ini apabila turun mendekati permukaan bumi dengan kadar 700 hasta maka akan turunlah hujan dari celahan – celahan awan tersebut . Bagi Negara yang berada berdekatan dengan garisan khatulistiwa maka Awan ‘ al Rukam ‘ ini di kenali sebagai awan pembawa hujan . Bagi Negara yang berada berdekatan dengan garisan Saratan dan garisan Jadi , maka awan ini boleh menurunkan salji .

'LANGIT CERMIN KEJADIAN DI BUMI'

**imannurbalqis**

7 Responses so far.

  1. awan terbang???
    hiihihiihi...

  2. to awan terbang : gerak guna kaki...

  3. murabbi says:

    hum...
    maknenye...
    spatutnye kite jadi mcm awan..
    tatp mmbri manfaat pd ssiapa
    wlau brada di mana2...
    tidak jumud...
    tp flksibel..

  4. to murabbi : yea betul...di saat yg memerlukan untuk membasahi hati-hati yang kering dengan Islam...hadir insan untuk memberi tarbiyah agar tahu nikmat sebenar Islam

  5. murabbi says:
    This comment has been removed by the author.
  6. murabbi says:

    tapi..kadang2 trbiyah tu bukan dtg sndri..kita kne mncri trbiyah utk trbiyah dri ni..klu x cri...kacaulah jiwa...semoga trbiyah dr Allah sntiasa dproleh...dn org2 dsekeliling jd wasilah Allah mntrbiyah jiwa ini...syukran ya ukhti..

  7. teringat tengok satu video yang menceritakan tentang kejadian awan dalam alquran.. dan disusuli dengan fakta sains.. MasyaAllah.. terpegun..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails