.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers

...HOLIDAY : 2~di sebalik cuti...

Salam alaik dan selamat bercuti buat semua sahabat-sahabat dan pembaca blog ana sekalian.Didoakan antum semua sihat dan bahagia menjalani cuti-cuti kampus untuk semester ini. di kala embun pagi menitis, meniti Subuh pagi Ahad ini dan sebelum kenduri kesyukuran dijalankan. Ada sesuatu ingin dikongsiakan bersama. Didoaakn agar perkongsian ini memberi faedah kepada kita semua.

Cuti semester kembali lagi. Bagi kebanyakan mahasiswa/i khususnya di IPG dan IPTA seluruh negara, inilah masa yang ditunggu-tunggu kerana azab bebanan sepanjang semester akhirnya dapat ditamatkan. Tetapi, bagi sesetengah mahasiswa pula, cuti merupakan masa yang terbaik untuk mereka menambah pengalaman dengan melakukan kerja separuh masa. Di musim cuti ini pelbagai perkara yang kita lakukan sama ada merapatkan tali silaturrahim dgn rakan-rakan yang lama tidak berjumpa, mencari pendapatan sampingan, melibatkan aktiviti-aktiviti sosial dan kemasyarakatan ,membantu ibu bapa, menziarah waris-waris malah ada yang terpaku di televisyen, menambahkan selera makan dan melayari beratus-ratus episod mimpi di atas bantal. Ada juga yang mengakhiri status bujang kepada tunangan ataupun berumahtangga. Selain itu juga, bagi sekelompok mahasiswa lain, termasuk rakan-rakan saya, cuti ini adalah masa untuk bersama keluarga.
Disini ada sedikit perkongsian dan peringatan buat diri ana yang memang selalu kena ingatkan dan pembaca sekalian dalam kita meniti hari-hari cuti dengan penuh bermakna dan meninggalkan pengalaman.

1. Jangan mengurangi amalan sunat kerana ianya benteng daripada meninggalkan amalan wajib.
2. Tinggal-tinggalkan perkara lagha kerena ianya melemahkan untuk jiwa untuk beribadat.
3. Jangan pisahkan diri daripada jemaah yg berpesan-pesan kepada kebaikan..kerana ianya ibarat kambing yg terpisah diintai-intai sang serigala untuk dibahamnya..jaga solat jemaah dan carilah majlis ilmu di tempat anda..ianya berkesan utk mencas iman yg lemah.
4. Sibukkan diri dgn perkara berfaedah agar kita lupa melakukan perkara yang tidak berfaedah.
5. Jaga kesihatan dgn bersenam dan kurangkan makan..agar kita mudah lakukan ibadah.
6. Sentiasa meng'update' isu semasa agar tidak ketinggalan zaman.
7. Perbanyakkan membaca bahan bacaan ilmiah untuk persiapan diri dalam keberadaan di zalam intektual ini.
8. Pereratkan hubungan kekeluargaan agar tidak rasa diri disisih dan bosan ketika cuti.
9. Banyakkan membuat latihan-latihan dan hafalan-hafalan yang berfaedah agar sel-sel otak sentiasa aktif serta berfikiran dengan lebih baik.
10. Paling penting, masa ini menentukan siapa diri kita. Menghargai masa atau tidak?

Sabda Nabi saw yang bermaksud:

Dari Ibnu Abbas Radiallahu-Anhuma dari Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : Dua nikmat yang sering diabaikan oleh kebanyakan manusia ialah waktu sihat dan masa lapang. (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari).

Mudah kan? Bukankah ini antara perkara-perkara yang dijadikan alasan tidak dijalankan oleh kebanyakan dari kita dek kerana kesempitan masa belajar dan menghadap buku akademik? Maka, gunakan masa cuti sebaiknya untuk menambah lagi sisi hidup kita dengan perkara-perkara yang sepatutnya. Gunakan masa yang ada sebagai persediaan untuk sesi pengajian yang seterusnya. Mahasiswa merupakan aset penting MALAYSIA dan DUNIA yang menuntut setiap masa yang ada untuk dimanfaatkan.

**imannurbalqis**

One Response so far.

  1. insyaAllah.. memang ini yang saya cari2kan...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails