.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers

...2011: the END...

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera kepada semua pembaca. Segala puji-pujian diberikan kepada Allah SWT yang masih lagi meletakkan nikmat Islam dan Iman kepada kita. Sekarang, terpulang bagaimana kita memanfaatkan nikmat tersebut. Dan juga diutuskan selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW yang selalu menekankan bahawa, nikmat Islam dan Iman merupakan nikmat yang paling besar kita perolehi dan perlu dihargai sebaiknya.

Alhamdulillah, tahun baharu masihi bakal menjelma. Pelbagai iklan tawaran untuk tahun baharu dipersembahkan. Tidak terkira juga pelbagai santapan tahunbaharu yang akan diadakan pada malam tahun baru. Ramai yang bertanyakan apa azam tahun baru ana. Ana dah sambut tahun baru awal lagi dah. Dah masuk bulan safar dah sekarang nie kalau ikut tahun Hijriyah tapi kalau Masihi esok baru masuk 2012. Jadi, biarlah ana dan Allah saja yang tahu apa pembaharuan yang ingin dilakukan. Oleh kerana lambat sangat tanya, tak dapatlah ana nak kongsikan bersama. (^_^) Baiklah, kebiasaannya bila masuk tahun baru semua orang berkata nak buat azam baru. Tidak ketinggalan juga dengan merasakan ingin memiliki sesuatu yang baharu.

Kereta baharu.

Rumah baharu.

Gadget baharu.

Kerjaya baharu.

Status baru.

Semualah nak baru. Sampai tak terlist dalam senarai. Akhirnya yang baharu hanya harinya sahaja. Hari-hari baru hanya dilalui tanpa ada perubahan. Nekad dan azam hanya disemat di dalam hati dan di lembaran diari semata. Hanya terus diperbaharui saban tahun tanpa menunaikannya. Maka, jadilah kita orang lama yang berkata-kata perkataan baharu. Alangkah ruginya. Perhatikan pesanan Saidina Ali KWJ yang bermaksud: 'Apa yang paling aku bimbangi terhadap kamu adalah mengikut hawa nafsu dan panjang angan-angan, kerana mengikut hawa nafsu itu ditolak oleh kebenaran dan panjang angan-angan itu akan melupakan kamu kepada akhirat'.

Dalam koreksi diri, suka ana mengingatkan diri ana untuk jadi orang baru setiap hari. Walau tak mampu untuk bersedekah harta benda, sedekahlah al-fatihah ketika melalui di perkuburan. Sekiranya tidak mampu untuk menyampaikan sesuatu perkara secara bersemuka, sampaikanlah dengan bait-bait kata yang boleh orang baca. Jika tahu diri tidak semaksum junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w, lakukanlah perubahan diri untuk ke arahnya. Dalam kehidupan di dunia, tiada yang dimahukan melainkan keberkatan dan keredhaan Allah dalam menghadapi ujian dan tarbiyah baharu di hari-hari yang dijalani. Kita tiada kuasa untuk kembali ke masa lampau memperbaiki kesalahan yang lalu. Namun, kita masih diberi peluang untuk menentukan masa hadapan yang lebih baik dari dulu. Hari-hari yang baru adalah peluang untuk menjadi orang yang baru. Moga kita jadi orang yang lebih celik Islam.

iman's note: Muhasabah bukan hanya di akhir tahun atau di awal tahun tetapi harus dilakukan setiap masa.

**imannurbalqis**

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails