.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers

...Aku bukan dia, Dia bukan aku...

Assalamualaikum w.b.t buat semua sahabat-sahabat dan pembaca blog ana. Segala puji dan puja kita tujukan hanya untuk Allah s.w.t, Rabb dan Ilah yang berhak dan wajib disembah. Di dalam kekuasaanNya terletak segala daya dan upaya. Tidak ada kekuatan selain dari kekuatanNya. Hanya kepadaNya kita memohon dan bergantung harap. Hanya dengan keizinan dan perkenanNya jua kita masih dipertemukan. ana doakan antum semua sihat walafiat. syukur ana panjatkan pada ALLAH s.w.t dengan nikmat yang diberikan, ana dapat merasai nilai sebenar nikmat anugerah dari ALLAH.

Alhamdulillah, petang Rabu yang cukup damai. Sewaktu mengemaskini mesej-mesej lama dalam inbox hp untuk memudahkan mesej lain dapat masuk membuatkan ana mengalirkan air mata. Pabila membaca mesej yang pernah mengusik hati ini sewaktu ketika dahulu. Rasa sayang untuk dipadam kerana itulah antara mesej yang ana dapat setelah mengadu pada Yang Maha Esa. Di saat jatuh dan merasai betapa peritnya bergelar pemimpin. Allahu Rabbi. Hanya Allah s.w.t yang tahu. Namun, ana belum selayaknya untuk setanding pemimpin yang perlu dicontohi dengan hanya berbekalkan ujian yang begitu kecil. Masih banyak yang perlu dilalui. Dalam pada itu juga, ana ada terbaca entry dalam laman sesawang ini www.youmusthink.blogspot.com yang bertajuk "Elakkan Pengurusan Reaksi". Kelangsungan dari itu terus ana catatkan dalam laman sesawang ini yang mana perlu ana muhasabah kembali apa yang telah berlaku untuk kelangsungan akan datang yang lebih baik lagi. InsyaAllah.


Situasi yang dicatatkan oleh penulis laman sesawang ini hampir sama tetapi ayat yang dilafazkan oleh rakan-rakan berbeza dengan ana. Namun, biarlah ana telan dan merasainya sahaja kerana itu kata-kata 'ubat' buat diri yang serba 'sakit' ini. Pemimpin dan kepimpinannya seperti irama dan lagu, sudu dan garfu, kaki dan tangan, kanan dan kiri, gula dan garam. Gandingannya akan memberi impak yang besar pada golongan yang dipimpinnya. Ini merupakan catatan yang ana salin dari laman sesawang yang pernah bergelar pemimpin kampus.

-----------------------------------

Pada tahun 2004, saya merupakan mahasiswa pengajian Diploma Teknologi Kejuruteraan Awam. Pada suatu hari, ketika sibuk dengan gerak kerja organisasi kampus, seorang sahabat menegur saya.
“Kamu seorang yang terlalu tegas dan sentiasa serius. Kamu kena berubah sikap jika mahukan orang lain menyenangi kamu.”

Pada hari yang lain pula, seorang sahabat yang lain menegur saya.
“Kenapa kamu nampak main-main, kurang serius, apa yang dah jadi dengan kamu?, Serius sikit boleh tak?”

Pada tahun 2007, saya menjadi pimpinan salah sebuah organisasi Islam di kampus yang sama. Ketika itu, saya sudah menyambung pengajian dalam Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Awam. Seorang sahabat menyapa saya.
“Kamu kelihatan tegas dan serius, kadang-kadang kelakar juga, saya ingin menjadi pemimpin seperti kamu.”

Dalam tahun yang sama saya pernah mengendalikan slot pengisian program kepimpinan. Pada hari pertama program tersebut, beberapa AJK yang lain menegur saya, “Program ini sangat tegas, kami berasa seperti berada dalam suasana tarbiyyah ala ketenteraan”.

Pada hari ketiga, beberapa AJK yang lain pula memberitahu saya, “Program ini sangat longgar. Kita mesti mengubahnya agar peserta dapat dilatih dengan suasana tarbiyyah ala ketenteraan.”

.:jazakallah khairan khathira buat junior a.k.a my neighbour compartment Dang Anum a.k.a mantan pengerusi Biro Penerangan & Penerbitan, Cik Aminatul Rasyidah bt Ghazali atas kesudian menghulurkan telinga untuk mendengar, tangan untuk suapkan makanan, lidah untuk nasihat dan hati untuk bertenang:.

Hal ini sangat berbahaya jika kita bertindak mengikut pandangan orang lain dengan serta merta dan mengubah perencanaan kita untuk mengambil hati mereka. Manusia mempunyai latar belakang dan pandangan yang berbeza.

Oleh itu, kita perlu menganalisa, menyelidik, memastikan dan berbincang segala pandangan sebelum menukar perencanaan kita. Pengurusan secara reaksi akan membawa kita keluar dari jalan yang sepatutnya kita lalui.

Kita mesti mendengar pandangan setiap orang, tetapi bertindak mengikut perancangan yang difikirkan secara terperinci. Walaupun kita mewakili ahli-ahli kita, kita juga mempunyai tanggungjawab terhadap Allah S.W.T. untuk memimpin dengan bijaksana. Pergerakan hendaklah meletakkan gerakannya untuk memimpin orang ramai dan TIDAK dipimpin oleh mereka.

-----------------------------------

Kejayaan sesebuah organisasi bergantung kepada gaya kepimpinan yang ada dalam kalangan pemimpin dalam organisasi tersebut. Ini kerana kesediaan dan komitmen orang yang dipimpin dalam organisasi amat bergantung kepada kemampuan pemimpin itu mempengaruhi dan meyakinkan mereka dalam membuat sesuatu tindakan. Selain itu, kepimpinan yang berkesan memberikan kepuasan kepada pengikut dan ini secara tidak langsung akan menghasilkan prestasi kerja yang cemerlang.

Buat yang sedang membaca entry ini, ketahuilah anda adalah seorang pemimpin. Kalau bukan untuk negara, untuk masyarakat. Kalau bukan untuk masyarakat, untuk organisasi. Kalau bukan untuk organisasi, untuk keluarga. Kalau bukan untuk keluarga, untuk diri sendiri. Kalau bukan untuk diri sendiri, untuk Islam. Binalah kepimpinan yang dalam diri. Masing-masing punya gaya kepimpinan tersendiri. Gaya kepimpinan Rasullah s.a.w tidak sama dengan gaya kepimpinan Abu Bakar. Gaya kepimpinan Abu Bakar tidak semirip gaya kepimpinan Umar. Gaya kepimpinan Umar tidak seperti gaya kepimpinan Uthman. Gaya kepimpinan Uthman tidak semacam gaya kepimpinan Ali. Masing-masing punyai kekuatan tersendiri. Namun, janganlah kita terlalu angkuh untuk tidak menerima pandangan orang lain. Bijaklah dalam mengendalikannya agar tidak jadi seperti lalang yang ditiup angin.

.:Jazakallah khairan khatira buat Cik Hanim Norlaila bt Mamat atas kesudian untuk menghantar mesej tersebut. Ukhuwah Fillah Abadan Abada:.

iman's note: ana salin semula mesej yang dihantar oleh seorang junior ana sewaktu kepimpinan ana di kampus dahulu.(Tidak di'edit' sedikit pun dan bukan untuk tujuan apa-apa. Hanya mahu ayat ini terus bersemadi di sini.)
24-Oct-2010 23:53:35
Salam.. Bila dpt tazkirah pasal pmimpin dgn pngikut hari tu.nim rasa cm..nim xjalankan tjwb nim sbg pngikut sbaiknya lg..Hm.. Bla tgk akak bg pnerangan kt bisa td.. Sayu rasa hati..Xtau la. nk kta muka akak penat ke, xsihat ke. atau cmne. yg pasti.akak menyentuh hati sy dgn kekuatn dan kesabaran akak tu. Sbg pengikut, nim cme nk cakap.. Nim bsyukur ada pmimpin mcm akak,nim doakan. Moga akak terus kuat dan sgla pngorbanan akak mdapat pnilaian tbaik dari Allah..Jaga kesihatan ye kak. Kalau pemimpin dia xsihat,pasti pengikutny juga xdpt hdup tenang.. Skadar ctatan seorang pngikut kpd pmimpin yg dsyangi. Insyaallah.. Assalamualaikum =)

# Astagfirullah al'azhim, astagfitullah al'azhim, astagfirullah al'azhim. Ketahuilah insan yang serba kekurangan ini tidak punya apa-apa sewaktu memimpin kalian melainkan Allah s.w.t. Segalanya datang daripada Dia Yang Maha Kuasa. Kepada Dia segala penghargaan ditujukan.

**imannurbalqis**

6 Responses so far.

  1. subhanallah...moga terus diberi kekuatan untuk mencipta langkah menuju marhatillah!

  2. like pd ayt ni...

    "Selain itu, kepimpinan yang berkesan memberikan kepuasan kepada pengikut dan ini secara tidak langsung akan menghasilkan prestasi kerja yang cemerlang..."

    tringat sy msa tutorial subjek asak kpimpinan n profesionalisme kguruan...dh la sy dpt tjuk ttorial,,"bakat kpimpinan...adakah semulajadi atau boleh dipupuk"...mmg baloh la ktorg dlm kelas,,tok jwb soalan ni...yg presenter pn pning pale...=='...hehe...

    tp sy suke,,,ksimpulan dr pensyarah sy...dr chow fook meng...die seorg non-muslim,,tp sy kgum dgn jwpn dia...didoakan ALLAH bri hidayah ISLAM buat dirinya...even bakat kpimpinan seorg pmimpin 2 semulajadi@dipupuk...yg pnting adalah kesan@effectiveness dr kpimpinan tersebut...kalo ade bakat tp x boleh memimpin dgn berkesan,,x bole jd jugak...org yg bru memupuk bakatnya dlm kpimpinan,,,x mustahil dia boleh memimpin dgn berkesan spt org yg berbakat...jwpn beliau yg dpt memuaskan ati sume pihak...=)

    nk je share ngn awak slide ktorg tu...slide tajuk presentation tu la...edu3108-asas kpimpinan n profesionalisme keguruan 2011...

  3. to adilah binti kamal azizi: ameen... syukran atas doanya

    to nssyaz abwhid: insyaAllah, mudah2an lec saudari diberi hidayah Allah. subjek yg benar2 dperlukan kerana guru sememangny seorang pemimpin. sememangnya benar kata-kata lec saudari. mudah2an apa yang sudah ada diasah, apa yang tiada dipupuk. InsyaAllah, hebat impaknya. jika mahu kongsikan emailkan terus pada saya: islamieyjauhar_88@yahoo.com. sebarang bahan2 bmanfaat & yg blh dsebarluaskan sangatlah dialu2kn~

  4. aminaazza says:
    This comment has been removed by the author.
  5. Assalamualaikum wbt.

    Rasulullah s.a.w. pernah bersabda dalam hadithnya yang bermaksud:
    'Perumpamaan orang-orang yang beriman dalam kasih sayang, tolong-menolong dan kemesraan sesama mereka adalah umpama satu badan di mana apabila satu anggota sakit, maka anggota lain pun turut mengalami kesusahan berjaga malam'.

    Terima kasih kerana telah hadir dalam kehidupan kami. Setiap daripada kita(manusia)sebenarnya saling memerlukan antara satu sama lain.Terharu dengan entri ini. T_T

  6. to NotaPenulis: waalaikumusalam w.b.t
    Allah s.w.t yang menemukan kita,
    menitipkan kasih&sayang dalam hati kita. Allahu Rabbi, peliharalah mereka dengan rahmat Mu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails