.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers

...ADAKAH SAKIT ITU 1 KAFARAH?...


salam...
maaf dah lama xpost...coz ana xbrapa shat...
kita muhasabah semula diri kita kali ini dgn tajuk "adakah sakit itu 1 kafarah"??..
ana post tajuk nie coz ana tgh sakit jg nie...xberapa shat..salah makan(doc yg sahkan)...demam n muntah2...xlarat jg nk bangun...tpi sbab ada kat klantan ana kne la jg kuatkan diri...ALAHAMDULILLAH ats kuasa ALLAH ana mampu bsiar2 pagi nie kat pasar pasir mas sebeleum btolak pulang ke n9 pkul7mlm nie...naik kete api second class...he3
dah 2hri ana xshat,tme 2 kduri khwin rmh nenek sdara kat tumpat klatan...org ckp mungkin slah makan..tpi yg pelik org klnatan xkne pun skit perut,org n9 jea yg kne skit perut..pelik2...he3

Tapi Kenapa Penyakit Datang? Kenapa Virus Boleh Masuk....adakah betul seperti mana doktor kata Salah Makan? Kita Berada Di Dalam Situasi Atau Keadaan Yang Tidak Sesuai Atau Tidak Tepat Pada Waktu² Tertentu Ke? Kita Tidak Menjaga Kesihatan Dan Kebersihan Diri Ke? Tak Pasti Mana Satu Yang Betul. Wujud Pelbagai Faktor Dan Penyebab.

Erti Etimologis Kafarah

Secara etimologis kafarah dari kara Arab kaffaarah berarti yang menutupi, yang menghapuskan, yang membersihkan.



Erti Terminologis Kafarah

Kafarah adalah denda yang wajib dibayar karena melanggar suatu ketentuan syarak (yang mengakibatkan dosa), dengan tujuan untuk menghapuskan/menutupi dosa tersebut sehingga tidak ada lagi pengaruhnya, baik di dunia maupun di akhirat.

Kafarah yang ana katakan adalah dari aspek etimologis...Seperti yang kita sedia maklum kafarah lebih dikenali sebagai penghapus dosa...sejauh mana keyakinannya kita tidak dapat menilainya melainkan Yang Maha Kuasa...Namun Dikatakan Juga Segala Penyakit Yang Datang Itu Adalah Sebagai Pembaiki Iman Kita. Dan Juga Bagi Mengkafarahkan Dosa Kita Yang Telah Lalu. Cara Teguran Allah S.W.T Yang Paling Halus Ke Atas Diri Kita. Untuk Membolehkan Kita Lebih Melihat Diri. Muhasabah Diri Sendiri. Kerana Sememangnya Allah S.W.T Lebih Mengenal HambaNYA. Tatkala Ramai Hamba²NYA Yang Hanya Mendekatkan Diri KepadaNYA Hanya Apabila Dia Ditimba Musibah. Seperti Dilanda Penyakit, Kemalangan, Bencana Dan Sebagainya.

Oleh Itu ana Ingin Mengingatkan Diri ana Dan Sahabat Sekalian Untuk Tidak Sesekali Menunggu Saat Sebegini Untuk Lebih Mendekatkan Diri Kepada Allah S.W.T. Sentiasalah Muhasabah Diri Dan Memperbaiki Kelemahan Dan Dosa Diri Yang Wujud. Adakah Anda Ingin Tunggu Sehingga Datangnya Penyakit Mahupun Bencana Baru Anda Akan Menginsafi Kejadian Diri?

Segala Yang Berlaku Ada Hikmahnya...

sakura putih
235pm
170309

One Response so far.

  1. semoga cepat sembuh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails