.::I'M ONLY SERVANT OF ALLAH::.

"Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan sama ada dengan limpahan NIKMAT selama-lamanya atau menghadapi AZAB, juga selama-lamanya. Sebelum tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara..."

...JALINAN UKHUWAH...

...MELAKAR PELANGI...

Daisypath Anniversary tickers

...KEEP IN MEMORY...

Daisypath Happy Birthday tickers

PERMATA HATI UMMI ABI

Lilypie Second Birthday tickers

...TAUTAN UKHUWAH...


Bismillahirahmanirahim, Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh dan salam ukhuwah buat saudara-saudara seagama dan seakidah dengan saya.
Yang dihormati, ___________________________________________________, barisan Jawatankuasa Perwakilan Pelajar sesi 2008/2009, Jawatankuasa BISA sesi 2009 serta sahabat-sahabat seperjuangan yang di redhai ALLAH sekalian.
Alhamdullilah, akhirnya kita dapat sama-sama berkumpul untuk majlis perasmian Minggu Muslimah yang bertemakan ukhuwah yang akan dirasmikan oleh Ustaz Salam b Mohamed Ibrahim selaku ketua unit ________________. Seperti yang kita sedia maklum, setiap tahun kemasukan guru pelatih baharu kian bertambah. Hal ini telah mewujudkan persekitaran yang semakin kompleks dan menyukarkan komunikasi antara ambilan lama dan baharu. Oleh sebab itu, Biro Kesenian dan Kebudayaan, JK Bisa telah mengambil inisiatif untuk mengadakan Minggu Muslimah berlangsung selama empat hari bermula hari ini 2 Mac 2009 sehingga 5 Mac 2009.
Hadirin yang dihormati ALLAH sekalian,
Tahniah saya ucapkan kepada JK Pelaksana Minggu Muslimah, biro Kesenian dan Kebudayaan JK Bisa 2008/2009 kerana berjaya menganjurkan Minggu Musliamah untuk guru pelatih IPPM. Bertemakan Ukhuwah Sejati Asas Pembentukan Nurani, pendekatan dan pengisian yang digunakan oleh biro Kesenian dan Kebudayaan JK Bisa lebih menjurus kepada kerjasama, hubungan silaturahim dan kesedaran tentang hubungan yang mesra dalam konteks kita di IPGM Kampus Perempuan Melayu.
Seterusnya, ucapan terima kasih juga tujukan kepada unit ________________________ Jabatan Hal Elwal Pelajar kerana memberi idea-idea yang bernas, teguran-teguran yang membina dan kerjasama yang baik sepanjang proses merealitikan program ini.
Saya bagi pihak JK Bisa mengharapkan semua guru pelatih dapat memberi komitmen dan kerjasama yang baik kepada jawatankuasa pelaksana dalam menjayakan program ini. Semoga program ini dapat memberikan impak yang positif terhadap semua guru pelatih.
Saya akhiri ucapan saya dengan memetik kata-kata Khalifah Umar bin Abdul Aziz,
Jangan engkau bersahabat dengan sahabat yang mana dia begitu berharap kepada engkau ketika mahu menyelesaikan masalahnya sahaja sedangkan apabila masalah atau hajatnya telah selesai maka dia memutuskan kemanisan persahabatan. Bersahabatlah dengan mereka yang mempunyai ketinggian dalam melakukan kebaikan, memenuhi janji dalam perkara yang benar, memberi pertolongan kepada engkau serta memadai dengan amanahnya atau sikap bertanggungjawabnya terhadap engkau.
Wallahualam, wabilahitaufiq walhidayah wasssalamualaikumwarahmatullah hiwabarakahtuh.

Jangan tertarik kepada seseorang kerana parasnya, sebab keelokan paras dapat menyesatkan. Jangan pula tertarik kepada kekayaannya kerana kekayaan dapat musnah. Tertariklah kepada seseorang yang dapat membuatmu tersenyum, kerana hanya senyum yang dapat membuat hari-hari yang gelap menjadi cerah.


nie teks ucapan ana sewaktu pelancaran MINGGU MUSLIMAH...alhamdulillah, programn nie dpat dlancarkan...ana nak berkongsi tentang slot antara magrib dengan isyak semalam(02032009)...cukup menyentuh hati ana...ukhuwah merupakan 1jalinan yang xdpt ditafsirkan dengan mata kasar..hanya jiwa-jiwa yang kuat tautan hatinya dapat merasai kemanisannya...ana dapat merasakan kekuatan dalam diri ana bila sahabat-sahabat ana bersama-sama membantu ana dalam membina jiwa muslimah solehah...tangisan pada malam itu benar-benar memberi ana satu impak yang cukup membina...masa ana banyak dihabiskan di institut...jadi mereka tempat ana merasai jiwa-jiwa yang penuh dengan keikhlasan dan kemurnian dalam mengharungi ujian-ujian dari Yang Maha Kuasa...seperti mana makna surah Al-Hujurat ayat 10:

“Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat..”


Ayat ini menegaskan bahawa orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara. Orang-orang yang beriman sedar bahawa konsep persaudaraan (brotherhood) dalam Islam itu penting dan adalah sesuatu yang ‘integral’ kepada kekuatan ummah. Ikatan persaudaraan dalam Islam haruslah diutamakan dan kedudukannya mestilah di atas ikatan-ikatan lainnya. Ikatan persaudaraan dalam Islam adalah yang terbaik sifatnya yang merangkumi aspek kasih-sayang, tolong-menolong tanpa diskriminasi kelas, pangkat dan kedudukan juga tanpa tipu-menipu dan tindas-menindas.

Hubungan ukhuwah itu menyeluruh sebenarnya...jika kita lihat sejuah mana kekuatan yang dapat kita bina bila kita telus bersahabat, menghormati serta mengasihi ahli keluarga kita dan menjaga hubungan yang baik dengan ALLAH s.w.t. Pasti wujudnya 1 momentum dari dalaman diri kita yang mampu memberi kekuatan dan ketabahan dalam mengharungi ranjau kehidupan...kadang-kadang kita berasa susah bile ditimpa masalah...tetapi kita tidak sedar, dalam diam masih ada yang mahu mendengar rintihan kita...selama ana bersahabat, banyak yang perubahan yang dpat ana rasakan...ada yang manis, yang pahit tidak kurang juga yang masam masin...satu persoalan yang ana ingin utarakan...kita merasakan kita cukup sempurna untuk seseorang sahabat tetapi adakalanya kita tidak mampu untuk menerima kritikan yang membina dari sahabat kita..adakah ini yang dinamakan sahabat...dalam tidak sedar,kadang-kadang sahabat yang akan mencorakkan keperibadian diri kita...

Ada juga teman atau sahabat yang telah sama-sama berjanji untuk susah senang bersama..tetapi dalam tidak sedar, janji itu bagai tebu di tepi bibir...

“Allah membantu hambaNya selama mana dia membantu saudaranya” (riwayat Muslim).

Dari Abu Musa Al-Asha’ri, Rasulullah (SAW) bersabda “Orang beriman itu ibarat sebuah bangunan, setiap satu menyokong yang lainnya” (riwayat Bukhari dan Muslim

Bila kembali ke usia semalam, ana dapat rasakan kadang-kadang sifat-sifat mazmumah yang menjadi penyeri hidup seseorang individu dapat membataskan konsep "Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan .Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah." Sejauh mana kekuatan yang kita ada untuk jujur dalam persahabatan, untuk ikhlas dalam pemberian dan untuk amanah dalam menjaga kerahsiaan sahabat...jangan sesekali lupa, doakan kebahagiaan dan kesejahteraan sahabat-sahabat kita di dunia dan akhirat...

satu pesanan dari ana :
"sebelum tidur, amalkan memberi kemaafan kepada orang-orang yang ada menyakiti hati kita" InsyaALLAH, kita mudah untuk menyentuh hati-hati ini pada keesokan harinya...

Dari Anas bin Malik, Rasulullah (SAW) bersabda “Tidak beriman (dengan iman yang sempurna) sesiapa di antara kamu sehingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya” (riwayat Bukhari dan Muslim).

salam mahabbah, segugus mawaddah :
sakura putih
1.45pm
03022009

2 Responses so far.

  1. sahabat adalah cermin kepada sahabatnya..sahabat y baik mbawa kita ke jln Allah...

  2. nfarhana says:

    Peristiwa malam tadi di BISA begitu terkesan di hati. Syukran jazilan sangat2 kerana menyediakan segmen deklamasi sajak. Manakala slot bernasyid bersama2 itu memang julung2 kali saya sertai. Namun cukup berkesan dan berjaya dihayati oleh semua hadirin BISA malam tadi. Siapa menangis malam tadi kat BISA tolong angkat tangan.... :)
    Ps: Zarina, anjurkan lagi minggu muslimah tahun depan ya?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails